دوره 27، شماره 4 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 4 صفحات 770-739 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، a_sadabadi@sbu.ac.ir
چکیده:   (1687 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که علاوه بر شناسایی چالش‌های اقدامات پیشین، با پرورش ایده­‌های نوآورانه از طریق برگزاری رویداد‌های نوآوری به رفع این چالش‌ها کمک کند.
روش: نخست، از طریق مرور نظام‌مند ادبیات و سپس از طریق مصاحبه با افراد صاحب‌نظر و به‌کارگیری روش تحلیل مضمون، چالش‌‌های اقدامات سنتی در حوزۀ کتاب کودک شناسایی شد. در ادامه، با استفاده از راهبرد اقدام‌پژوهی، تلاشی متمرکز به‌منظور ایده‌پردازی در حوزۀ کتاب و کودک با هدف ایجاد آشتی میان کودکان و کتاب‌خوانی و افزایش رغبت به مطالعه در کودکان و رشد و پرورش ایده‌‌های خلاقانه در این حوزه در قالب یک رویداد استارتاپی صورت گرفت.
یافته‌ها: ابتدا چالش‌‌های موجود در حوزۀ کتاب و کودک در 4 حوزۀ زیرساختی، فرهنگی، محتوایی، و اقتصادی شناسایی شد و سپس رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک به‌عنوان رویداد استارتاپی در قالب اقدام­پژوهی که شامل چهار فاز برنامه‌ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب است بررسی شد.
اصالت/ارزش: چالش‌های متعدد شناسایی‌شده در حوزۀ ترویج کتاب کودک لزوم ابتکارات نوآورانه را به‌وضوح آشکار کرد. ازاین‌رو، رویداد نوآورانۀ کتاب و کودک در فرایندی پویا ضمن شناسایی و ارزیابی اولیۀ طرح‌‌های نوین کاربردی، آن‌ها را به چالش کشیده است و ضمن توانمندسازی آن‌ها از بُعد فنی، بازار و کسب‌وکار، زمینۀ لازم برای تجاری‌سازی طرح را فراهم آورد. در این رویداد، سعی شد با ایجاد ارتباط مستقیم بین ناشر و نویسنده، ‌دست واسطه‌ها کوتاه و در نتیجه جلوی پرهزینه بودن نشر گرفته شود، به این صورت که ناشران بعد از مشاهدۀ ایدۀ اولیه روی آن سرمایه‌گذاری کردند.
متن کامل [PDF 1339 kb]   (1103 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. امیری‌میجانی، آذر (1395). اثرات سوء فضای مجازی بر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کودکان ونوجوانان ]ارائه مقاله[. اولین همایش ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و امنیت اجتماعی، دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان لرستان، خرم‌آباد، ایران. بازیابی شده از https://civilica.com/doc/667642.
2. برازش، محمودرضا؛ و قلعه‌نویی، آزاده (1392). نگاهی به تولید و فروش کتب کودک و نوجوان در مشهد. کتاب مهر، 8: 166-177.
3. پاشایی، روشنک (1388). فراداستان، زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 1(2)، 17-1.
4. پاک‌نهاد، سمیه؛ وصفی، محمدرضا؛ و فهیم‌نیا، فاطمه (1395). مشکلات توزیع کتاب‌های چاپی کودک و نوجوان در ایران از دیدگاه ناشران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 22(2): 308-291.
5. پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1399). امانت ۲۳ میلیون نسخه کتاب کودک در سال ۹۸/ آذریزدی همچنان پرمخاطب، بازیابی شده در ۲۰ دی ۱۴۰۰. www.iranpl.ir/news/23241/
6. پرنیا، آیدین؛ و کاظمی‌پور، فرشته .(1398). رویدادهای کارآفرینی را بیشتر بشناسید. بازیابی شده در ۱۹ دی ۱۴۰۰. https://vrgl.ir/7U2YC
7. قزل‌ایاغ، ثریا (۱۳۹۳). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
8. دهقان دهنوی، زهرا؛ و جلالی‌پندری، یدالله (۱۳۹۲). بررسی عنصر زبان و ویژگی‌‌های آن در اشعار کودک و نوجوان "مهدی آذریزدی". مطالعات ادبیات کودک، 4(1)، ۹۰-۶۹.
9. رضائی‌قمی، بتول؛ و حمیدی، محسن (1395). ارائه الگوی مناسب کتابخانه‌‌های کودکان از منظر کتابداران متخصص. دانش‌شناسی، 9(32)، 54-37.‎
10. رئیسی، مهوش؛ و حسامزاده، لیلا (1394). بررسی سیر تاریخی ادبیات کودکان و نوجوانان ایران. اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار، انار، ایران. بازیابی شده در https://civilica.com/doc/512408/
11. سپهر، فرشته؛ و میکائیل‌زاده، فرشته (1393). مشکلات نشر نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان: دیدگاه صنعت نشر. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(1)، 123-110.
12. سعدآبادی، علی اصغر؛ آزموده، فهیمه؛ و فرتاش، کیارش (1400، زودآیند). اقدام پژوهی رویداد استارتاپی (شتاب) خاتون: بررسی نقش‌های دوگانه خانوادگی و اجتماعی زنان. سیاست‌نامه علم و فناوری. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24767220.1400.11.2.6.6.
13. صفاری، سمیرا؛ اسدی، شهریار؛ و شریفی مهرجردی، علی‌اکبر (1398). تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان بر اساس معیار‌های ناشران در ایران. نامه هنر‌های تجسمی و کاربردی، 12(24)، 48-37.‎
14. ظهیری‌ناو، بیژن؛ و رجبی، سوران (1391). بررسی رابطه‌ کتاب‌خوانی و رشد اجتماعی در دانش‌آموزان. مطالعات ادبیات کودک، 2(1)، 165-145.‎
15. قاضی‌زاده، حمید؛ و ایلانلو، روشنک (1397). بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 4(2)، 91-98.‎
16. کمالی، مجید؛ کریمی، پریسان؛ صدیق، مسعود؛ و موسوی، زهراسادات (1399). رهبری کارآفرینانه در استارتاپ ها]ارائه مقاله[. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی، شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام، تفلیس، گرجستان. بازیابی شده ازhttps://civilica.com/doc/1192805 .
17. ندافی، راضیه؛ و احمدوند، مصطفی (1396). شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپ‌ها) با استفاده از روش‌‌شناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3 )، 517-534.
18. هنریست (۱۳۹۹). بررسی وضعیت کتاب‌خوانی در ایران. بازیابی شده در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰. https://www.honarist.com/2020/05/22/per-capita-reading
19. Baker, L., & Scher, D. (2002). Beginning readers'motivation for reading in relation to parental beliefs and home reading experiences. Reading psychology, 23(4), 239-269.
20. Cervantes, R., & Nardi, B. (2012, March). Building a Mexican startup culture over the weekends. In Proceedings of the 4th international conference on Intercultural Collaboration (pp. 11-20).
21. Dyer, J. R., Shatz, M., & Wellman, H. M. (2000). Young children's storybooks as a source of mental state information. Cognitive Development, 15(1), 17-37.
22. Ghezel Ayagh, S. (2014). Children's literature and reading promotion. Tehran: Samat.
23. Laing, A., & Royle, J. (2006). Marketing and the bookselling brand: Current strategy and the managers' perspective. International Journal of Retail & Distribution Management, 34(3), 198-211.
24. Ringstad, V., & Løyland, K. (2006). The demand for books estimated by means of consumer survey data. Journal of Cultural Economics, 30(2), 141-155.
25. Roset, I. (1984). The psychology of phantasy: an experimental and theoretical investigation into the intrinsic laws of productive mentality. Progress Publishers.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.