دوره 26، شماره 4 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 4 صفحات 664-629 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei P, Ghavidel S, RiahiNia N. Content Analysis of Infographics with the Theme of Reading Based on the Lasswell's Communication Model. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (4) :629-664
URL: http://publij.ir/article-1-2210-fa.html
بابایی پریناز، قویدل سمیه، ریاحی‌نیا نصرت. تحلیل محتوای اینفوگرافیهایی با موضوع خواندن بر مبنای مدل ارتباطی لاسول. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1399; 26 (4) :629-664

URL: http://publij.ir/article-1-2210-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، parinazb1@gmail.com
چکیده:   (3546 مشاهده)
هدف: اینفوگرافی‌ها از جمله رسانه‌ها­‌ی ارتباطی و اطلاعاتی قدرتمند در تعامل انسان و اطلاعات و انتقال موفق پیام‌ها قلمداد می‌شوند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای اینفوگرافیهایی با موضوع خواندن که در وبگاه پینترست منتشر شده بر اساس مدل ارتباطی لاسول به‌منظور دستیابی به شناخت عمیقی از این رسانهها است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که در آن از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش حاضر متشکل است از 30 اینفوگرافی با موضوع خواندن که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. با استفاده از نرم‌افزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA2020، کدگذاری و تجزیه­و­تحلیل اینفوگرافی‌ها و ترسیم ابرِ واژگانی انجام شد؛ سپس، بر اساس کدهای ایجادشده، مدل­های نظری گوناگون، و همچنین مدل­های سلسله­مراتبی برای تشکیل جدول مؤلفه­ها و مقوله­ها ساخته شد. در نهایت، مخاطب، محتوا و نقش اینفوگرافیها در ترویج خواندن شناسایی شد.
یافتهها: اینفوگرافیهای منتشر‌شده در قلمروی خواندن عمدتاً در زمینۀ  فواید و اهمیت خواندن، دلایل علمی برای خواندن، شیوه­های علاقه­مند کردن کودک به خواندن، روش­هایی برای چگونه خواندن با کودک و نظایر آن بودند. نقش اینفوگرافی‌ها شامل آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، هدایت‌کنندگی، مروّج و مبلّغ بودن است. مدل مخاطب این پژوهش نشان داد که اغلب مخاطبان اینفوگرافیهای خواندن والدین هستند. مدل محتوا اطلاعات غنی و سودمندی را در اختیار والدین به‌منظور ترویج خواندن در میان کودکان میگذارد. مدل تأثیر نشان‌دهندۀ نقشی است که اینفوگرافی‌های خواندن برای مخاطبان خود ایفا می‌کنند.
اصالت/ارزش: طرح پژوهش حاضر بر مبنای مدل ارتباطی لاسول در پی شناخت مخاطب، محتوا و تأثیر اینفوگرافیهای خواندن بود. اینفوگرافیهای ایستا در این پژوهش مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، این پژوهش مسیر تازهای برای اکتشاف اینفوگرافیها به‌منزلۀ رسانه‌های اطلاعاتی جذاب و تأثیرگذار در زمینههای موضوعی مختلف باز میکند.
متن کامل [PDF 1209 kb]   (1574 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانواده‌ها، مدرسه و جامعه
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1399/8/6 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb