دوره 18، شماره 2 - ( 9-1391 )                   دوره 18 شماره 2 صفحات 285-267 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherkhani L, Fathizadeh A. A Study of Application of TQM (Total Quality Management) in the Library, Museum and Documentation Center of the Islamic Parliament. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (2) :267-285
URL: http://publij.ir/article-1-217-fa.html
طاهرخانی لیلا، فتحی‌زاده علی رضا. میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (2) :267-285

URL: http://publij.ir/article-1-217-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان ، leyla.taherkhani@yahoo.com
چکیده:   (8627 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به‌کارگیری مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه است. جامعه پژوهش کلیه مدیران و کارمندان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است (180 نفر) که از میان آن‌ها با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 63 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین چهار شاخص رهبری برابر با 11.91، بهبود مستمر برابر با 10.98، رویکرد فرآیندی برابر با 9.9، و مشارکت کارکنان برابر با 9.2 در مقایسه با میانگین 12.5 که در این استاندارد برای شاخص‌های 5 مؤلفه‌ای تعیین شده کم‌تر از حد معمول است. همچنین میانگین سه شاخص رویکرد سیستمی به مدیریت برابر با 8.4، رویکرد واقعی به تصمیم‌گیری‌ها برابر با 9.10، و ارتباط سودمند و دوطرفه با تأمین‌کنندگان برابر با 7.64 است که در مقایسه با میانگین 10 که در این استاندارد برای شاخص‌های 4 مؤلفه‌ای تعیین شده، کم‌تر از حد معمول است. تنها میانگین شاخص توجه به کاربران برابر 12.4 است که در مقایسه با میانگین 12.5 تقریباً برابر است. از آزمون فرضیه‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به‌کارگیری مدیریت کیفیت در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به‌طور معنی‌داری در حد کم رعایت شده است.
اصالت/ارزش: باتوجه به وضعیت نامطلوب کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از نظر استقرار مؤلفه‌های مدیریت کیفیت فراگیر؛ این پژوهش پیشنهادهایی به‌منظور بهبود وضع موجود و رسیدن به سطح مطلوب و فعلیت یافتن یک نظام جامع ارائه می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 353 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی
دریافت: 1391/9/24 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb