دوره 26، شماره 1 - ( 1-1399 )                   دوره 26 شماره 1 صفحات 43-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شیراز ، t.jowkar@shirazu.ac.ir
چکیده:   (5348 مشاهده)
هدف: با توجه به اهمیت انتقال تجارب کتابداران به یکدیگر در راستای انجام هرچه بهتر وظایف حرفه‌ای خود، پژوهش حاضر با هدف کشف روش‌های انتقال و اشتراک دانش پنهان در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس و عوامل مؤثر بر آن انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس بود که 400 کتابدار را در برگرفته است. براساس فرمول کاکران تعداد 190 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش­نامه بود. روایی پرسشنامه با نظر اساتید و متخصصان علم اطلاعات سنجیده شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ  (α=0.82) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. اولویت‌بندی روش‌های اشتراک دانش پنهان و نیز عوامل مؤثر بر آن با کمک آزمون کروسکال والیس تعیین شد و از معادله رگرسیون خطی چند متغیره جهت سنجش روابط میان عوامل مؤثر و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین روش‌های انتقال دانش پنهان بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس به ترتیب، ارتباط کلامی با همکاران و شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت بوده است. هر سه دسته عوامل فردی، سازمانی و وابسته به فناوری در انتقال دانش ضمنی از دید کتابداران مؤثر بودند؛ درحالی که عوامل سازمانی بیشترین امتیاز و عوامل فردی کمترین امتیاز را داشته‌اند. همچنین معادله رگرسیون تنها وجود رابطه میان سن و جنسیت کتابداران و عوامل وابسته به فناوری را تأیید کردند.

اصالت/ارزش: تا کنون پژوهشی در داخل کشور در خصوص روش‌های اشتراک دانش پنهان بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی انجام نشده است. از آنجا که عوامل سازمانی و وابسته به فناوری از دید کتابداران مهم‌ترین عوامل مؤثر در اشتراک دانش پنهان بوده اند. توجه ویژه به این دو عامل می تواند در برنامه‌ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جهت تسهیل و تقویت انتقال دانش پنهان میان کتابداران سودمند باشد.
 
متن کامل [PDF 641 kb]   (2005 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1397/11/2 | پذیرش: 1398/5/14 | انتشار: 1399/5/12

فهرست منابع
1. اعلامی، فرنوش؛ نارنجی‌ثانی، فاطمه؛ یوزباشی، علی‌رضا (1394). بررسی ساختار عاملی تسهیم دانش، خلق دانش و اعتماد سازمانی: مطالعه موردی کارشناسان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران. نوآوری و ارزش آفرینی، 2(5)، 5-20.
3. برادر، رؤیا؛ کیانی خوزستانی حسن؛ گوهری حمیده (1391). بررسی وضعیت منابع انسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نقطه نظر مدیریت دانش. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۸ (۲) :۳۳۱-۳۵۵
4. بزرگی، احمد (1393). مطالعه عوامل موثر بر فرایند مستندسازی تجربیات کارکنان: مطالعه موردی کارکنان بانک توسعه صادرات ایران مستقر در شعب تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران. دانشکده مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی.
5. بصیریان‌جهرمی، رضا؛ دهقانی، لیلا (1390). بررسی چگونگی انتقال دانش ضمنی در میان کارشناسان پرستاری بیمارستان‌های شهر بوشهر/ (طرح پژوهشی)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، بوشهر.
6. توتونچی تبریزی، مریم (1395). بررسی نقش عوامل موثر بر تبادل دانش ضمنی بین بخش بازاریابی و فروش و تاثیر آن‌ها بر موفقیت بازاریابی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
7. خاتمیان‌فر، پریسا؛ پریرخ، مهری (1388). بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 12(1)، 223-246.
8. دخت‌عصمتی، محدثه؛ زارعی، هاجر (1392). مطالعه وضعیت اشتراک دانش و مدیریت وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(4)، 945-969.
9. رشکوئیه جدیدی، صدیقه (1395). بررسی وضعیت عوامل موثر بر انتقال دانش ضمنی کارکنان دانشگاه الزهرا (س). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.گروه علوم تربیتی.
10. صادق‌زاده وایقان؛ علی، حسن‌زاده، محمد؛ نجفقلی‌نژاد ورجوی، اعظم(1392). اطلاعات و جریان اطلاعات در سازمان‌ها. نشر کتابدار، 1392.
11. صیامیان، حسن؛ شهرابی، افسانه؛ باب‌الحوائجی، فهیمه (1393). بررسی نگرش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران به مدیریت دانش. فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 7(25)، 103-116.
12. سلیمان‌پور قرابقلو، سمیرا؛ فرج‌پهلو، عبدالحسین؛ حیدری، غلامرضا (1395). اشتراک دانش و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-94. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 8(2)، 19-44.
13. فرمانبربرجی، تکتم (1392). برداشت‌ها و ادراکات صاحبنظران نسبت به عوامل موثر بر تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
14. قنبری، شکراله (1395). بررسی واولویت‌بندی موانع به اشتراک‌گذاری دانش در بانک تجارت (مطالعه موردی بانک تجارت استان مازندران) . سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد (تربیت حیدریه).
15. موسی خانی محمد؛ رونقی محمد حسین؛ رونقی مرضیه (1394). رابطه فرایندهای مدیریت دانش و حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۱ (۱) :۱۰۹-۱۲۶
16. هوشیار، وجیه؛ لگزیان، محمد؛ بذرگری، مهسا (1393). شناسایی عوامل موثر بر فرایند انتقال دانش در سازمان‌های شغل سیار. مدیریت فردا. 13 (40)، 92-106. [DOI:10.1108/ET-12-2017-0200]
17. Alami, F., Narenji Sani, F & Uzbashi, A. (2014). Factor structure of knowledge sharing, knowledge creation and organizational trust (case study: staff of engineering faculty, university of Tehran), Journal of Innovation and Enterpreneurship, 2(5), 5-20. [In Persian]
18. Baradar R, Kiani Khoozestani H, Gohari H. (2012). A Study of the Status of Human Resources in the Iran Public Libraries Foundation from the Point of View of Knowledge Management. Research on Information Science & Public Libraries, 18 (2) :331-355. [In Persian]
19. Basirian Jahromi, R. (2011) Assessment of Implicit Knowledge Transfer among Nursing Experts in Bushehr Hospitals (Research Project)/ Bushehr. [In Persian]
20. Bozorgi, A. (2014). Factors affecting the process of documenting the experiences of employees (Case Study: Export Development Bank of Iran, based in Tehran branch staff). M.A. thesis. Islamic Azad University (Central Tehran Branch). [In Persian]
21. Chandrasekar, K., & Sivathaasan, N. (2016). Children's section of the Jaffna Public Library: user satisfaction survey. Library Review, 65(1/2), 108-119.‌ [DOI:10.1108/LR-05-2015-0050]
22. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.‌
23. Dokhtesmati, M. & Zarei, H. (2013). Study of knowledge sharing and university libraries website management in Tehran City, Information Sciences & Technology, 28(4), 945-969. [In Persian]
24. Farmanbar Barji, T. (2013). Experts' understanding and perceptions of factors affecting conversion of tacit Knowledge to Explicit Knowledge. M.A. Thesis. Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
25. Ghanbari, Sh. (2016). Study and prioritize the barriers of knowledge sharing at the Tejarat Bank. Presented at 3rd International Conference of Management and Business. Torbat Heidariyeh. [In Persian]
26. Hadjipavlis, A. (2012). Knowledge sharing amongst librarians in Cypriot libraries.‌ available via (17/08/2018)
27. Hofstede, G, Neuijen, B, Ohayv D.D and Sanders G,(1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative Science Quarterly 35, 286-316. [DOI:10.2307/2393392]
28. Hoshyar, V., Legzian, M. & Barzegari, M. (2014). Identifying Factors that Influence the Process of Knowledge Transfer in Offshore Organizations, Management tomorrow, 13(40), 91-106. [In Persian]
29. Khatamian Far, M & Parirokh, M. (2009). Investigating the Incentives and Inhibitors of Knowledge Sharing in the Organization of Libraries, Museums and the Document Center of Astan Quds Razavi. Library and Information Sciences, 12(1), 223-246. [In Persian]
30. Krogh, G. v. and Kohne, M. ,(1998). Der Wissenstransfer in Unternehmen: Phasen des Wissenstransfers und wichtige Einflussfaktoren. Die Unternehmung.
31. Lin, H. F. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of manpower, 28(3/4), 315-332.‌ [DOI:10.1108/01437720710755272]
32. Mosakhani, M., Ronaghi, M. & Ronaghi, M. (2015). The Relationship between Knowledge Management Processes and Information Technology Governance in IT Organizations. Research on Information Science & Public Libraries, 21 (1) :109-126. [In Persian]
33. Osterloh, M. (2007). Human resources management and knowledge creation. Knowledge creation and management. New challenges for managers, 158-175.
34. Rashkaviyeh Jadidi, S. (2016) Study of the factors affecting the tacit knowledge transfer of AL Zahra University staff. M.A. thesis. Islamic Azad University (Central Tehran Branch). [In Persian]
35. Sadeghzadeh Vayeghan, A., Hassanzadeh, M. & Najaf Gholi Nejad Varjovi, A. (2013). Information and information flow in organizations. Ketabdar Pub. [In Persian]
36. Saini, M., Arif, M., & Kulonda, D. J. (2018). Critical factors for transferring and sharing tacit knowledge within lean and agile construction processes. Construction Innovation, 18(1), 64-89. [DOI:10.1108/CI-06-2016-0036]
37. Shen Si; Yujia Y. (2017). Research on Tacit Knowledge Management Strategies in Library Information Consulting Service. In Proceedings of 2017 2nd international conference on politics, economics and law (ICPEL 2017) Book Series: AEBMR-Advances in Economics Business and Management Research. Vol. 23: 266-269. [DOI:10.2991/icpel-17.2017.68]
38. Siamian, H., Shahrabi, A., Babalhavaeji, F. (2014). Attitudes of Librarians of Mazandaran Province of Public Libraries toward Knowledge Management. Journal of Knowledge Study, 7(25), 103-116. [In Persian]
39. soleimanpour, S., Farajpahlou, A., Heidari, G. (2017). Journal of Library and Information Science Studies, 23(18), 19-44. [In Persian]
40. TuTunchi Tabrizi, M. (1395). Investigating of the factors affecting tacit knowledge exchange between marketing and selling departments and their impact on marketing success: A study amongst salespeople of Kar-Afarin Insurance Co. M.A. Thesis. Semnan University. [In Persian]
41. White, T. (2004). Knowledge Management in an Academic Library. 70th IFLA General Conference and Council. Buenos Aires, Argentina. http://archive.ifla.org/IV/ifla70/papers/089e-White (Accessed 19 june. 2018).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.