دوره 20، شماره 3 - ( 10-1393 )                   دوره 20 شماره 3 صفحات 462-447 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، ghasemgodarzi@ymail.com
چکیده:   (6175 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان دربارۀ مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای کتابداران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ محقق‌ساخته می‌باشد. جامعۀ پژوهش شامل 97 کتابدار کتابخانه­های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در استان همدان است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته‌ها: از دیدگاه کتابداران کتابخانه­های عمومی، اهمیت آشنایی و آگاهی آنان با مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در حد بالایی است. مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اولویت‌بندی شده شامل مسئولیت در قبال جامعه، استفاده‌کنندگان، حرفه، همکاران، سازمان، خود، و در قبال متخصصان سایر رشته‌ها می‌باشد. بین دیدگاه افراد با رشتۀ کتابداری و غیرکتابداری تفاوتی در اولویت‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای مشاهده نشد. همچنین عوامل مؤثر بر رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای کتابداران به ترتیب عبارتند از اجتماعی، مدیریتی، دینی، سازمانی، حرفه‌ای، و شخصی.
اصالت/ارزش: از آنجا‌یی که تدوین نظامنامه‌ای جامع در اصول اخلاق حرفه‌ای کتابداران نیازمند بررسی و نگرش دیدگاه‌های کتابداران در کتابخانه‌های مختلف است،‌ پژوهش حاضر چارچوب پیشنهادی اخلاق کتابداران کتابخانه‌های عمومی را مشخص کرده ‌است و می‌تواند مورد استفادۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر دست‌اندرکاران حرفه قرار گیرد. همچنین، تعیین میزان آشنایی کتابداران از اخلاق حرفه‌ای و شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت اصول اخلاقی، می‌تواند به مسئولان و کتابداران جهت برنامه‌ریزی و بهبود اخلاقیات یاری رساند.
 
متن کامل [PDF 970 kb]   (362 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/8/14 | پذیرش: 1393/10/28 | انتشار: 1393/10/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.