دوره 23، شماره 1 - ( 3-1396 )                   دوره 23 شماره 1 صفحات 30-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، ghfadaie1945@gmail.com
چکیده:   (3798 مشاهده)

هدف: در این مقاله به اهمیت طبقه‌بندی در فضای مجازی پرداخته میشود و اینکه با توجه به انفجار اطلاعات نه تنها ارزش طبقه‌بندی (علم اطلاعات و دانششناسی) از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است.
روش: در این مقاله، از روش سندی یا کتابخانه‌ای استفاده شده و با تکیه بر کتاب «بسترهای اطلاعات دیجیتال» اثر لوک تردینیک (1395) رویکردی تحلیلی نسبت به موضوع طبقه‌بندی اتخاذ گردیده است.
یافته‌ها: طبقه‌بندی با معرفت‌شناسی همزاد و همسایه است و برای ایجاد معرفت ناگزیر از طبقه‌بندی و مقوله‌بندی هستیم. در دنیای جدید بهخاطر تغییر رویکرد انسان‌ها به علم و دانش، طبقه‌بندی هم مسیر دیگری پیدا کرده است. در گذشته نهچندان دور در غرب، با توجه به رویکردی که دیویی نسبت به کتابداری و کتابدار اتخاذ کرده بود که طبعاً کتابدار بایستی دروازه‌بان دانش و پاسدار ارزش‌های اومانیستی باشد و نیز به لحاظ اینکه وی از نظر اقتصادی زنان را برای تصدی این حرفه مناسب‌تر تشخیص داده بود، لذا این سنتها همچنان باقی مانده و بر رشته کتابداری سنگینی می‌کند. اما از آنجا که دنیای امروز رویکردش در خدمات کتابداری از سازمان‌محوری به مردم محوری و از لحاظ زبانشناختی از دلالت‌های تناظری یک‌به‌یک به ربط شبکه‌ای سوق پیدا کرده است، می‌طلبد که کتابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی هم با رویکردی جدید به بازبینی هویت خود بپردازد و برای خدمتهای جدید در دنیای دیجیتال آماده شود و نه تنها فارغ از نگاه عالمانه روز نباشد بلکه همچون سایر رشتهها و با نگاهی کیفی به خدمت مشغول باشد. در گذشته اسلامی هم وضعیت به گونهای بوده است که کتابدار نه تنها به بانوان اختصاص نداشته است بلکه کسانی کتابدار بودهاند که خود دانشمند و یا دانشدوست واقعی بودهند که دیگران از خدمات مشاوره ای علمی آنها برخوردار می‌شده‌اند.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در رسیدن استدلالی به این پیشنهاد است که باید کتابداری و یا علم اطلاعات و دانش شناسی امروز با تغییر رویکرد در تنظیم برنامه درسی به گونهای بکوشد تا جوابگوی نیازهای روزافزون جامعه باشد.

متن کامل [PDF 1125 kb]   (1154 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1396/4/4 | پذیرش: 1396/4/4 | انتشار: 1396/4/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.