دوره 24، شماره 4 - ( 10-1397 )                   دوره 24 شماره 4 صفحات 612-591 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahmani A, Seyedin S M. Social Intelligence of Librarians and its Role in the increase of the Social Responsibility of Libraries: A Case Study of Public Libraries of Markazi Province. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (4) :591-612
URL: http://publij.ir/article-1-1823-fa.html
بهمنی چوب‌بستی اکبر، سیدین مهرداد. هوش اجتماعی کتابداران و نقش آن بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها: مطالعۀ موردی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1397; 24 (4) :591-612

URL: http://publij.ir/article-1-1823-fa.html


اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی ، Seyedin.seyedmehrdad@chmail.ir
چکیده:   (5087 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش هوش اجتماعی کتابداران بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است.
روش‌: این پژوهش به روش پیمایشی، از نوع توصیفی همبستگی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به تعداد 184 نفر است که با نمونه‌گیری تصادفی تعداد 89 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامۀ هوش اجتماعی کری آن کراون با 21 گویه و پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی دنیسون با 19 گویه بود. مقدار آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده برای پرسشنامۀ هوش اجتماعی 83/0 و پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی 925/0 تعیین شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تعیین‌ شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میزان برخورداری کتابداران از ابعاد و مؤلفه‌های هوش اجتماعی بالاتر از حد متوسط تعیین شد. همچنین مؤلفه‌های هوش اجتماعی کتابداران (شامل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی‌های اجتماعی) بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها تأثیر دارند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر تلاش می‌کند نقش هوش اجتماعی کتابداران بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تعیین کند. نتیجه این پژوهش موجب تولید دانش و ارتقای آگاهی پژوهشگران و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این زمینه می‌شود و اینکه یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند مدیران و کارشناسان را از وضعیت هوش اجتماعی کتابداران در این استان آگاه نماید.

 
متن کامل [PDF 521 kb]   (1673 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1396/3/13 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb