دانشگاه شهید بهشتی ، rostami_lib85@yahoo.com
چکیده: (3278 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین نقش تبلیغات در جذب مخاطب به کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر اساس مدل آیدا در شهر تهران در بازه زمانی مهرماه 1394 تا مهر ماه 1395 انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی از شاخه مطالعات میدانی است. پژوهش براساس مدل آیدا انجام و جامعه آماری پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران است. تعداد کل اعضا برابر با 39085 نفر بود. براساس فرمول کوکران تعداد 379 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای براساس مؤلفۀ تحصیلات است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته با الگوبرداری از پرسشنامۀ ربیعی، محمدیان و برادران جمیلی (1390) گردآوری شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 24 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تهران نتوانسته است مراحل مدل آیدا را با موفقیت طی کند. در مورد مراحل چهارگانۀ مدل آیدا، نقش تبلیغات در مرحلۀ علاقه از وضعیت بهتری نسبت به سایر مراحل برخوردار و در مرحلۀ اقدام دارای کمترین میانگین (اثربخشی) بوده است.
اصالت/ارزش: ارزش پژوهش بهمنظور آشکار ساختن اثر تبلیغات انجام شده در کتابخانههای عمومی شهر تهران است. همچنین از ویژگیهای پژوهش حاضر بهکارگیری مدل آیدا برای سنجش نقش تبلیغات در کتابخانههای عمومی کشور است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1396/2/19 | پذیرش: 1402/10/5 | انتشار: 1397/12/24