دوره 20، شماره 2 - ( 8-1393 )                   دوره 20 شماره 2 صفحات 331-317 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasuli B, Naghshineh N, Fahimnia F. Investigating the Quality of Work Life Experienced by Public Librarians in the libraries of Tehran . Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (2) :317-331
URL: http://publij.ir/article-1-1254-fa.html
رسولی بهروز، نقشینه نادر، فهیم نیا فاطمه. مطالعۀ کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر تهران . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1393; 20 (2) :317-331

URL: http://publij.ir/article-1-1254-fa.html


دانشگاه تهران ، rasouli@student.irandoc.ac.ir
چکیده:   (7543 مشاهده)
هدف: آگاهی از وضعیت کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران، و مقایسۀ کیفیت زندگی کاری کتابداران در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. شناسایی عوامل جمعیتشناختی مؤثر با کیفیت زندگی کاری نیز یکی دیگر از اهداف پژوهش حاضر است.
روش: نظرات 224 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهر تهران با استفاده از پرسشنامۀ  والتون (1973) پیمایش شده، برای تحلیل داده­ها از سطح مطلوبیت بازرگان و آزمونهای آماری  با استفاده از ویرایش 16 نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است.
یافتهها: سطح مؤلفههای کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانههای عمومی در دو سازمان نسبتاً مطلوب است. تفاوت سطح چهار مؤلفه پرداخت کافی و منصفانه، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، فضای کلی زندگی، و توسعۀ قابلیت‌های انسانی در دو سازمان معنادار است، که احتمالاً به شیوۀ مدیریت ارتباط دارد. همچنین، تفاوت سطح کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی تنها با توجه به پسزمینۀ آموزشی و رشتۀ تحصیلی کتابداران معنادار بوده، که اهمیت استخدام کتابداران را برجسته می­سازد.
اصالت/ارزش: این تحقیق یکی از اولین مطالعاتی است که به گردآوری شواهدی مبنی بر سنجش سطح کیفیت زندگی کاری کتابداران پرداخته و فرصتی برای مقایسۀ دو سازمان متولی به این لحاظ را فراهم آورده است. همچنین، یکی از اولین مطالعاتی است که داده­های تجربی برای بررسی ارتباط میان سطح کیفیت زندگی کاری با ویژگی­های جمعیت شناختی ارائه می­دهد.
 
متن کامل [PDF 598 kb]   (2431 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1392/5/10 | پذیرش: 1392/9/10 | انتشار: 1393/8/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb