دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده: (4713 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر قصهگویی بر میزان خلاقیت کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانۀ عمومی امام علی(ع) شهر یزد صورت گرفته است.
روش: روش پژوهش، تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی است. جامعۀ آماری شامل نمونهای 60 نفری از کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانۀ عمومی امام علی(ع) شهر یزد است که از این تعداد 30 کودک بهصورت تصادفی در گروه کنترل و 30 کودک در گروه آزمایش قرار گرفتند. دادهها از طریق فرم «ب» تصویری آزمون تفکر خلاق تورنس گردآوری شدند و برای تحلیل آنها از آزمون کوواریانس یکراهه و دوراهه استفاده شد.
یافتهها: میانگین خلاقیت کودکان گروه آزمایش که متغیر قصهگویی را دریافت کردند 34/0 بیشتر از این میانگین در میان گروه کنترل بود. بنابراین قصهگویی به اندازۀ 34/0 بر روی افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی مؤثر بوده است. همچنین، بر اساس یافتهها، قصهگویی 21/0 بر روی افزایش ابتکار ایدهها تأثیر داشت و میزان بسط ایدهها در گروه آزمایش 19/0 در پسآزمون بیشتر از پیشآزمون بود. آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین قصهگویی و افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی رابطۀ معنیداری وجود دارد و قصهگویی موجب افزایش ابتکار و بسط ایدهها میشود.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشاندادن تجربی اثر قصهگویی بر خلاقیت کودکان ایرانی است. این پژوهش تجربی، تأکید بیشتر بر برنامههای قصهگویی در نهادهای آموزشی و اطلاعاتی مختلف، از جمله کتابخانههای عمومی را نشان میدهد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1393/7/6 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6