دانشگاه شهید باهنر کرمان ، m_alinejad_6@yahoo.com
چکیده: (19621 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش دانشجویان یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقّقساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل1400 دانشجوی سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشدِ مشغول به تحصیل در بخش آموزش الکترونیکی سه دانشگاه مورد بررسی است که طبق جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تک مرحلهای، 300 نفر بهعنوان نمونه تعیین شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها که با استفاده از آزمون نیکویی برازش کایدو، تیاستودنت و همبستگی پیرسون بهدست آمد، نشان داد که 1. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان پایین است 2. بین سطوح مختلف سواد اطلاعاتی اختلاف وجود دارد و 3. بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای مورد بررسی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
اصالت/ارزش: بهدلیل ویژگیها و تفاوتهایی که یادگیری الکترونیکی با آموزش مرسوم دارد، اهمیت و ضرورت سواد اطلاعاتی در این فرایند آموزشی بیشتر است و با توجه به بررسیهای انجام شده، تاکنون پژوهشی به بررسی نقش و سطح سواد اطلاعاتی افراد در فرایندهای یادگیری الکترونیکی نپرداخته است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات اجتماعي دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23