دوره 17، شماره 2 - ( 5-1390 )                   دوره 17 شماره 2 صفحات 304-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، farkhondehojagh@yahoo.com
چکیده:   (10201 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، کشف میزان آگاهی از خود-آرشیوی توسط نویسندگان پرتولید ایرانی بر اساس نمایه­های استنادی مؤسسۀ اطلاعات علمی (آی. اس. آی) در حوزه­های علوم و علوم اجتماعی می­باشد.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نوع مشاهده است و داده­های مورد نیاز پژوهش با مرور وبسایت­های 80 نویسندۀ پرتولید ایرانی در چهار رشته از علوم (شیمی، زیست­شناسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر و سیستم­های اطلاعاتی) و چهار رشته از علوم­ اجتماعی (علوم اجتماعی، اقتصاد، روان­شناسی و مدیریت) به­دست ­آمده ­است. نرم افزار به­کار رفته جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، نرم­افزار اکسل می­باشد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان می­دهد که میزان آگاهی  نویسندگان پرتولید ایرانی از این مفهوم بسیار کم است؛ چنانچه از چهار رشته علوم، نویسندگان پرتولید ایرانی در رشتۀ ریاضیات با %25/3 درصد بیشترین سطح خود-آرشیوی را در زمان انجام پژوهش داشته­اند. همچنین، پژوهش نشان می­دهد که نویسندگان پرتولید ایرانی در حوزۀ علوم اجتماعی هیچ اقدامی مبتنی بر خود-آرشیوی نداشته­اند. علاوه بر این، نسبت خود-آرشیوی ممکن به خود-آرشیوی تحققیافته در کلیه رشته­ها قابل ملاحظه است. بیشترین سطح خود-آرشیوی ممکن در میان رشته­های علوم مربوط به زیست­شناسی و کمترین سطح مربوط به علوم کامپیوتر و سیستم­های اطلاعاتی است؛ در حالی­که کمترین اختلاف میان خود-آرشیوی ممکن و خود-آرشیوی تحققیافته نیز در علوم کامپیوتر و سیستم­های اطلاعاتی به­چشم می­خورد. علاوه بر این،  بیشترین سطح خود-آرشیوی ممکن در میان  رشته­های علوم مربوط به رشته اقتصاد است. 
اصالت/ارزش: به­ نظر می­رسد علی­رغم اینکه در سال­های اخیر خود-آرشیوی به­عنوان یکی از مؤثرترین روش­های اشاعه اطلاعات بوده است، اما این مفهوم آن­چنان که شاید در میان محققان پرتولید ایرانی به­کار گرفته ­نشده­ است. نتایج این پژوهش به پژوهشگران امکان آشنایی با این مفهوم و وضعیت خود-آرشیوی در حوزه­های مورد مطالعه را می­دهد و از این طریق افق­های نوینی را جهت اشاعه و دسترس­پذیر ساختن آثار علمی آشکار می­سازد.
 
متن کامل [PDF 501 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: كتابسنجي، علم‌سنجي، وب‌سنجي، اطلاع‌سنجي
دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.