کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ، Shojaee.sh776@gmail.com
چکیده: (9162 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روشهای کتابدرمانی بر کاهش میزان افسردگی در کودکان 7 تا 12 سال تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران بوده است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش نیمهتجربی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان دختر تحت پوشش بهزیستی استان تهران در مرکز دخترانۀ دارالقراء بوده که 15 دختر 7 تا 12 سال (گروه سنی ب و ج) به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون یو مانویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و حاکی از آن بود که بین کودکان مورد مطالعه در سازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسردگی در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان مورد مطالعه پس از مداخله یعنی گذراندن دورۀ درمان، میزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دوره قبل از آن از خود بروز دادهاند.
اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابدرمانی در کاهش افسردگی کودکان گروه سنی ب و ج (7 تا 12 سال) تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران تأثیر دارد. با اتکاء به یافتههای این پژوهش میتوان برنامههایی عملیاتی در سطح گستردهتر برای درمان افسردگی کودکان تدوین و اجرا نمود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/10/22 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17