دوره 21، شماره 2 - ( ویژه‌نامه خواندن 2 1394 )                   دوره 21 شماره 2 صفحات 308-297 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، Shojaee.sh776@gmail.com
چکیده:   (9162 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روش‌های کتابدرمانی بر کاهش میزان افسردگی در کودکان 7 تا 12 سال تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران بوده است.
روش­: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش نیمه­تجربی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان دختر تحت پوشش بهزیستی استان تهران در مرکز دخترانۀ دارالقراء بوده که 15 دختر 7 تا 12 سال (گروه سنی ب و ج) به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‌ها: داده‌های به‎دست آمده با استفاده از آزمون‌‌ یو مان‌ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و حاکی از آن بود که بین کودکان مورد مطالعه در سازمان بهزیستی استان تهران از لحاظ میزان افسردگی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان مورد مطالعه پس از مداخله یعنی گذراندن دورۀ درمان، میزان افسردگی کمتری را در مقایسه با دوره قبل از آن از خود بروز داده­اند.
اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش نشان داد که کتاب‌درمانی در کاهش افسردگی کودکان گروه سنی ب و ج (7 تا 12 سال) تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران تأثیر دارد. با اتکاء به یافته‎های این پژوهش می‎توان برنامه‎هایی عملیاتی در سطح گسترده‎تر برای درمان افسردگی کودکان تدوین و اجرا نمود.
 
متن کامل [PDF 390 kb]   (2448 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: 1392/10/22 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.