دوره 21، شماره 2 - ( ویژه‌نامه خواندن 2 1394 )                   دوره 21 شماره 2 صفحات 276-259 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، ali.isfandyari@gmail.com
چکیده:   (5879 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اساسی شناخت تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان انجام پذیرفت.
روش: جامعۀ پژوهش کلیۀ 6484 نفر دانش­آموز پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه­‌ها پاسخ دادند. از این تعداد 65 نفر به طور تصادفی از اعضای کودک پایۀ پنجم کتابخانه­های کانون و 301 نفر از دانش­آموزان غیرعضو پایۀ پنجم مدارس انتخاب شدند. روش پژوهش علی- مقایسه­ای و ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب بود که توانایی آزمودنی­‌ها را در ویژگی­های سیالیت، ابتکار، بسط و انعطاف­پذیری سنجید. از دیدگاه صاحب‌نظران متخصص آزمون با ضریب همبستگی 52/0 دارای اعتبار می­باشد. برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ­ها: میزان اثرهای مشاهده شده در متغیر­های انعطاف­پذیری، ابتکار، سیالیت، بسط و در مجموع در خلاقیت بزرگ بود و کتابخانه­های کانون در حد زیاد بر بهبود خلاقیت و مؤلفه­های آن در دانش­آموزان تأثیر داشتند. کتابخانه­های کانون بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر به یک اندازه تأثیر داشتند و از نظر خلاقیت و مؤلفه­های آن تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت. کتابخانه­های کانون بیشترین تأثیر را بر ابتکار و کمترین تأثیر را بر سیالیت دانش­آموزان داشتند.
اصالت/ارزش: رویکرد پژوهش حاضر بین‌رشته‌ای است؛ به طوری که مؤلفه­های مهمی مثل کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خلاقیت، و دانش‌آموزان را مد نظر قرار می­دهد.
 
متن کامل [PDF 570 kb]   (1940 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌ها
دریافت: 1392/9/26 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.