OTHERS_CITABLE سخن سردبیر: رفتار اطلاع‎یابی و اهمیت آن اهمیت رفتار اطلاع‎یابی بر کسی پوشیده نیست. این مسئله به ویژه در حوزۀ علوم اطلاعات و دانش‎شناسی بیشتر محسوس است زیرا که آن موضوع به‎طور خاص به این حوزه تعلق دارد. اهمیت رفتار در دنیای امروز تا آنجا پیش رفته است که حتی مدعی مکتب برای آن شده‎اند. مکتب رفتارگرایی سعی بر آن دارد تا رفتار آدمی را آن قدر بزرگ جلوه دهد تا همۀ انگیزه‎های فکری و ذهنی را نیز به آن منتسب کند. رفتارگرایی که در آن شدت و ضعف هم وجود دارد معتقد است که همه چیز آدمی تحت تأثیر آن قرار دارد. اما باید با دقت هرچه بیشتر بررسی شود که آیا این چنین است؟ بنابراین ممکن است بعضی از مدل‎های اطلاع‎یابی هم به‎طور مستقیم و یا ضمنی متأثر از این نوع تفکر باشد. در هر حال توجه به رفتار اطلاع‎یابی از اهم مسائلی است که باید متخصصان و دلسوزان حوزۀ علم اطلاعات و دانش‎شناسی به آن بذل توجه و در راه آن قلم‎فرسائی کنند و مدل‎های گوناگونی را بر وفق موضوع، مکان و  زمان مورد توجه قرار دهند. رفتار اطلاع‎یابی حوزه‎ای وسیع در مبحث علم اطلاعات و دانش‎شناسی است که تحقیقات پیرامون آن بیشتر جنبه کیفی دارد. محققان در این حوزه برای خدمت بیشتر به کاربران سعی دارند تا شیوه‎های اطلاع‎یابی آنها را بررسی کنند تا بتوانند خدمات بیشتر و مؤثرتری را به آنها ارائه دهند. این مسئله همچنان که ویژگی‎های فردی اشخاص را مورد بررسی قرار می‎دهد با فرهنگ جامعه هم مرتبط است و لذا برای توفیق بیشتر در این زمینۀ مطالعات فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی هم در این زمینه تأثیر دارد. بنابراین محققان این حوزه نه تنها رفتار فردی را مدنظر دارند بلکه باید برای توفیق بیشتر در کار به جنبه‎های گوناگون فرهنگی و اجتماعی هم توجه نمایند. در حوزۀ الکترونیک هم با آنکه تماس‎های فیزیکی کمتر شده است ولی بررسی این رفتارها به شدت مورد توجه است. سایت‎ها و موتورهای جستجوی گسترده در سطح جهانی برای ارائه خدمات بهتر از رفتارهای اطلاع‎یابی مخاطبان با استفاده از انواع ابزارها و وسائل استفاده می‎کنند. بدیهی است هر جا تقاضا بیشتر باشد رفتار اطلاع‎یابی برای عرضه‎کنندگان و نیز تولیدکنندگان کالا هم بیشتر و حساس‎تر است. این مسئله را ما در فروشگاه‎های بزرگ به خوبی مشاهده می‎کنیم و می‎بینیم که شرکت‎ها و سازمان‎ها برای جذب و جلب مشتری تا چه اندازه سرمایه‎گذاری می کنند و رفتارهای مخاطبان و مشتریان را با دقت چه با تصویربرداری، و چه با پرس‎وجو، و چه با تحقیقات علمی و فرهنگی مورد مطالعه قرار می‎دهند. فرهنگ هر قوم و جامعه‎ای ممکن است دارای ویژگی‎هایی باشد که جامعه‎ای دیگر به گونه‎ای متفاوت واجد آن است. با آنکه تعاریف گوناگونی درباره فرهنگ وجود دارد و بعضی آن را غیرقابل تعریف می‎دانند من فرهنگ را چنین تعریف کرده‎ام: فرهنگ عبارت است از کلیۀ هنجارها و شبه‎هنجارهایی که یک گروه، قوم و جامعه‎ای به آن پایبندند و آن را اجرا می‎کنند، خواه خود اعتقاد و عادت داشته باشند و یا به خاطر احترام به دیگران آن را رعایت کنند. خاستگاه این هنجارها ممکن است اعتقادات دینی، آداب و رسوم اجتماعی، ترس و یا علاقه به هر چیزی باشد. بسیاری از مردم نسبت به خاستگاه تحقیق نمی‎کنند ولی افراد فرهیخته ممکن است راجع به این ریشه‎ها تحقیق کنند و در طول زمان باعث تغییر فرهنگ شوند. شبه‎هنجار به این معنا است که مثلاً قومی به دروغگویی و چاپلوسی عادت کرده‎اند که اگر چه به معنای عام فرهنگ نامیده می‎شود ولی واقعاً فرهنگ و هنجار نیست. ناگفته نماند که رفتار اطلاع‎یابی اگر چه بیشتر در کاربر تجلی می‎یابد و مدیران و خدمت‎گزاران کتابخانه‎ها و مراکز اطلاع‎رسانی چه به صورت سنتی و یا الکترونیک در مقام کشف آن هستند تا خدمات خود را به گونه‎ای عرضه کنند تا کاربران راحت‎تر و بهتر به مقصودشان برسند ولی دانش، بینش و منش مسئولان به ویژه آنها که به طور مستقیم با کار بر در ارتباط‎اند بر این رفتار تأثیر دارد. این به این معنا است که اگر چه در بسیاری از موارد هدف خدمت‎گزاران کتابخانه‎ها به‎طور عام در بهبود روش‎ها و تسهیل راهکارها برای دسترسی بیشتر است ولی در بسیاری از موارد لازم است که آنها به ارزیابی خود و داشته‎های خویش پرداخته و آموزش‎های لازم را برای کاربران تدارک دیده و آنگاه به ارزیابی رفتار اطلاع‎یابی کاربران بپردازند. رفتار اطلاع‎یابی را بر اساس عمومیت و فراگیری آن می‎توان به سه دسته تقسیم کرد که طبعاً هر یک ویژگی خاص خود را دارد. این‎ها عبارتند از عام، عمومی و خاص: عام: این رفتار مربوط به همۀ انسان‎ها در جستجوی اطلاعات برای نیازمندی‎های خویش است؛ مانند همۀ اطلاعاتی که فرد و جامعه می‎گیرند و جزو معلومات عمومی آنها محسوب می‎شود مانند آنچه در فرهنگ‎ها و دائره‎المعارف‎ها می‎آید؛ عمومی: این نوع رفتار جنبۀ عمومی و همگانی دارد ولی نه به گستردگی نوع عام. مانند اطلاعات شهروندی که همگان برای زندگی اجتماعی به آن نیاز دارند و یا دانشجویان در کلاس‎ها و مانند آن از خود بروز می‎دهند؛ و خاص: مانند اطلاعاتی که فرد و یا افراد برای منظور خاص دریافت می‎کنند و یا به‎دنبال آن هستند. این رفتارها در طول هم‎اند و نه در عرض؛ یعنی کسی که به دنبال اجرای طرح و برنامۀ خاصی است، رفتارهای او برآیند همۀ رفتارهای قبلی هم هست. رفتار اطلاع‎یابی و اطلاع‎جوئی کاربران نه تنها برای خارج و داخل کشور متفاوت است حتی ممکن است یک شهر با شهر دیگر و حتی یک محله با محله دیگر تفاوت داشته باشد. و چه بسا در یک مدرسه رفتار اطلاع‎یابی دانش‌آموزان سال‎های گوناگون با هم فرق کند و یا دروس گوناگون برای دانش‎آموزان رفتارهای مختلفی را به نمایش بگذارد. در دانشگاه‎ها هم همین‎طور. البته همان‎طور که اشاره شد هر چه متقاضیان بیشتر باشند و یا مردم نسبت به کالائی احساس نیاز بیشتر کنند طبعاً بازار بررسی رفتار اطلاع‎یابی رونق بیشتری دارد و مطالعه در آن از جنبه‎های گوناگون امکان‎پذیر و ارزشمند است. نوع نگاه جامعۀ ما به‎ویژه مسئولان و سردمداران به مسایل علمی و ارج نهادن به آن هم در میزان مراجعه به مراکز اطلاع‎رسانی تأثیر گذار است و بدیهی است مطالعه رفتار اطلاع‎یابی هم از آن متأثر می‎شود. از این رو و نظر به اهمیت رفتارهای اطلاع‎یابی، مدل‎های گوناگونی مطرح شده و مورد استفاده محققان به ویژه در حوزۀ علم اطلاعات و دانش‎شناسی قرار گرفته است که هر یک به فراخور رویکردی که داشته و یا اشتغال به شغلی که مبتکر آن داشته است مواردی را بیشتر در مدل خود مطرح کرده است. به عنوان مثال مدل‎های کولثائو و اِلیس بیشتر مراحل جستجوی اطلاعات را مورد توجه قرار داده‎اند و رفتار اطلاعاتی را بیشتر در فرایند جستجوی اطلاعات محدود کرده‎اند.    در حالی که توجه به انگیزه‎ها و عوامل روانشناختی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. بنابراین مدلی جامع‎تر است که به همه عوامل توجه کند و این نشئت گرفته از نوع نگاه مدل‎سازان است. همانطور که گفته شد اگر مبنای یک مدل‎ساز رفتار‎گرائی به معنای فلسفی آن باشد طبعاً به مسائل روانشناختی و انگیزه‎ها برای تصمیم یا توجه نمی‎کند و یا آن را در درجۀ بسیار پائین قرار می‎دهد. به تعبیر بهتر باید گفت که همه فعالیت‎هائی که در زندگی صورت می‎گیرد به ویژه آنهائی که به طور مستقیم مخاطب آن انسان است از نوع نگاه به انسان و بهتر است گفته شود شناخت انسان و نیازمندی‎های او سرچشمه می‎گیرد. لذا طراحان باید دیدگاه درستی از انسان و نیازمندی‎های او داشته باشند. در کلاس درس رفتار اطلاع‎یابی در دورۀ دکتری در دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ مدل‎های مختلف مورد بحث جدی قرار گرفت و در جمع‎بندی با توجه به ویژگی‎های هر یک مدلی پیشنهاد شد که دانشجویان هم در بررسی آن سهیم بودند و چنین نتیجه‎گیری شد که این مدل جدید (که تصویر آن را مشاهده می‎کنید) می‎تواند بدیلی برای مدل‎های مختلف و یا دست کم مکمل آنها باشد. در این مدل چنین فرض شده است که کاربر با انگیزه وارد کار اطلاع‎یابی می‎شود و بنابراین مسائل شناختی و روانشناختی همانند رفتار در صحنه حضور دارند. کار بدون انگیزه نتیجه‎بخش نیست و شاید اصلاً تحقق‎پذیر نباشد. هر کس به دنبال هر کاری می‎رود از خود و انگیزه ای که دارد کار را اغاز می کند زیرا اوست که تصمیم می گیرد و نه اینکه چیزی بر او تحمیل شود و او ناخواسته وارد کاری شود. انگیزه هر چه قوی‎تر باشد امر اطلاع‎یابی بیشتر و زودتر به ثمر می‎نشیند. البته بدیهی است که انگیزه از نیاز بر می‎خیزد و آموزش‎ها در تقویت نیاز و نیز در یافتن راهکارها تأثیر فراوان دارد، کسی که به کتابخانه و یا مرکز اطلاعاتی و یا پایگاه‎های اطلاعاتی وارد می‎شود اگر با محیط آشنا نباشد و یا وظیفۀ مسئولان محیط را نداند و یا به ویژگی‎های شخصی و توانمندی‎های علمی و اطلاعاتی خود واقف نباشد در رفتار او تأثیر دارد. لنکستر در یکی از مقالات خود نسبت به اینکه چرا نمی پرسند بحث خوبی داشت و من هم در سالهای گذشته که درس نظریه مرجع را تدریس می‎کردم به نکاتی مکمل اشاره می‎کردم. در آنجا بیان می‎شد که وقتی سؤال نمی‎شود به خاطر مسائل روانشناختی که گاه در کاربر و گاهی در کتابدار بروز می‎کند. از این رو کاربر وقتی از خود رفتاری نشان نمی‎دهد یا مربوط به عواملی است که خود با آن درگیر است و یا عواملی است که طرف مقابل به عنوان کتابدار و یا اطلاع‎رسان دارد. این را در مورد پایگاه‎های اطلاعاتی می‎توان مطرح کرد. به عنوان مثال آنچه مربوط به کاربر است این است که خود را دستکم می‎بیند، خجالت می‎کشد، می‎ترسد مزاحمت ایجاد کند و مانند آن و آنچه مربوط به کتابدار می‎شود کم‎سوادی است، راحت‎طلبی است، وظیفه‎نشناسی و مانند آن است که بعضی از آنها به انگیزه برمی‎گردد و بعضی به حالات رفتاری، روانی، و اخلاقی به‎طور کلی همان‎طور که از یک مدل رفتار اطلاع‎یابی انتظار می‎رود، این مدل نیز به خوبی فرایند جستجوی اطلاع‎یابی را نشان می‎دهد و مراحل مختلف آن را از ابتدا که جرقۀ سؤال در ذهن فرد ایجاد می‎شود تا زمانی که نتایج را ملاحظه و ارزیابی می‎کند به تصویر کشیده است. به نظر می‎رسد که ترسیم این فرایند در این مدل نسبتاً کامل است و با نمایش جزئیات تکمیل شده است. بنابراین ویژگی برجستۀ این مدل این است که گسترده و جامع است و تقریباً بسیاری از نظریات گذشته و مفاهیم نهفته در مدل‎های قبلی را در بر می‎گیرد. در مرحلۀ اول فرد انگیزه یا تصمیمی برای یافتن اطلاعات پیدا می‌کند. این انگیزه یا تصمیم یا براساس پردازش شخصی او و یا با درخواست از دیگری شکل می‌گیرد و او جستجو برای یافتن اطلاعات را آغاز می‌کند. این جستجو را می‌تواند به تنهایی یا با ارائه درخواست از دیگری ادامه دهد. نتایج این جستجو یا منجر به رضایت جستجوکننده می‌شود و یا او را راضی نمی‌کند. رضایت یا عدم رضایت هر دو می‌تواند انگیزه و تصمیمی برای شروع مجدد جستجو باشند. اگر فرض کنیم که هر کس که به دنبال گمشده‎ای می‎گردد، به آن نیاز دارد و به این نیاز هم اعتقاد و ایمان دارد، آن وقت می‎توان این مدل را با این روایت هم مطابق دانست که: «الایمانُ عقدٌ بالقلب، قولٌ باللسان و عملٌ بالاَرکان». یعنی ایمان یعنی اعتقاد به چیزی از صمیم دل بر می‎خیزد و انگیزه کار درونی می‎شود، آنگاه آن را اظهار می‎کند و اینکه چگونه و با چه شرایطی اظهار کند خود بسیار اهمیت دارد. در این اظهار، اول از خود شروع می‎کند به این معنا که آیا طرح سؤال از جانب او روشن است و طرز بیان او گویا است؟ او خود می‎داند چه می‎خواهد تا بتواند به دیگری آن را تفهیم کند. توجه به مسائل زبانشناختی و ادبی در این­جا لحاظ می‎شود و مخاطب‎شناسی محور دیگر کار خواهد بود که در کاربر و کتابدار هر دو مورد توجه است. در این زمینه مسائل معرفت‎شناسی، زبانشناسی و اجتماعی مورد توجه قرار می‎گیرد: در مرحله بعد باید به عمل بپردازد. در پاره‎ای از مدل‎ها از این قسمت کار شروع می‎شود یعنی عمل و رفتار مورد توجه قرار می‎گیرد و اگر هم به مسائل روانشناختی و یا زبانشناختی توجه می‎شود از منظر رفتار و عمل است و نه به عنوان بن‎مایه و  زیرساخت رفتار. در همین جا طبعاً محدویت‎های گوناگون زمان، مکان، ابزار، و اعتبار لحاظ می‎گردد. تحقیق در مورد هر یک از این موارد و یافتن مسائل آن خود نیازمند بحث مفصلی است. چنانچه محدودیت وجود داشته باشد طبعاً بر رفتار هم اثر می‎گذارد. در بسیاری از مدل‎های رفتار اطلاع‎یابی بازخورد و رضایت و یا عدم رضایت کاربر لحاظ نشده است و این به این معنا است که اگر کاربر نومیدانه از جستجو دست برمی‎دارد و یا خرسند از کار خویش باشد، در جائی انعکاس ندارد. در این مدل به این مسئله توجه شده که در آن کاربر به نوعی رضایت و عدم رضایت خود را منعکس می‎کند و این انگیزه‎ای برای مذاکرۀ بیشتر، شروع مجدد و یا دست کم هشداری به کتابدار و اطلاع‎رسان برای رفع نقص و پاسخ به کاربر و یا کاربران احتمالی آینده است. به نظر می‎رسد بعضی از پایگاه‎های اطلاعاتی در این زمینه به این امر توجه دارند و به نوعی با اخذ بازخورد سعی در ترمیم و تکمیل نظام‎های خود می‎کنند. در این شماره مجله مقالات بیشتر به‎طور مستقیم و یا ضمنی به رفتاراطلاع‎یابی اشاره دارد ابهام‎گریزی که من  شفاف‎سازی را برای آن بیشتر می‎پسندم، و مقاله‎های دیگر به نام‎های قراردادهای روانشناختی و تعهد سازمانی و تعالی سازمانی، واسطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات، اضطراب کتابخانه‎ای و نگرش رایانه‎ای و عوامل مؤثر بر انگیزش، همه به نوعی به رفتار اطلاع‎یابی بر می‎گردند http://publij.ir/article-1-1586-fa.pdf 2016-04-09 491 496 سخن سردبیر رفتار اطلاع‌یابی علم اطلاعات و دانش‎شناسی editorial: Information behavior and its importance Information behavior and its importance http://publij.ir/article-1-1586-en.pdf 2016-04-09 491 496 editorial Gholam Reza Fadaie ghfadaie@ut.ac.ir 1 tehran university AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر میزان ابهام‌گریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان در خرید اینترنتی کتاب هدف: هدف این تحقیق بررسی تأثیر میزان ابهام‌گریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان برای خرید اینترنتی کتاب با نقش واسط متغیر ادراکات دانشجو است. روش: این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 92-91 با حجم نمونه 384 نفر انجام شد. برای بررسی روایی، بررسی محتوایی روایی انتخاب گردید و از نظر متخصصان استفاده شد. پایایی پرسشنامه با نرم‌افزار اس.پی.اس.اس سنجیده شد و مقدار ضریب آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد که نشان از پایایی ابزار تحقیق داشت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌های رگرسیون و همبستگی استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ابهام‌گریزی بر اعتماد دانشجویان مؤثر نیست. با این حال، یافته‎ها بیانگر این بودند که متغیر ادراک دربارۀ بنگاه فروش، و ادراک دربارۀ حفظ حریم خصوصی بر اعتماد دانشجویان مؤثرند. اصالت/ارزش: بر اساس پژوهش حاضر، برای اعتمادسازی میان دانشجویان برای خرید اینترنتی از کتاب، باید ادراک آنان به رعایت حریم خصوصی آنان را بهبود داد و اطمینان‎های لازم را در این خصوص ایجاد کرد. همچنین، باید اعتماد آنان را نسبت به بنگاه فروش کتاب از طریق راه‎اندازی کتاب‎فروشی‎های با مقیاس بزرگ و برندسازی و ایجاد شهرت نیک، جلب نمود.   http://publij.ir/article-1-1029-fa.pdf 2016-04-09 497 513 ابهام‌گریزی اعتماد خرید اینترنتی کتاب. Book Shopping Online: The Impact of Uncertainty Avoidance on Students’ Trust Purpose: With increase in the sales of goods and services via the internet and the widespread deployment of electronic commerce, issue of trust in e-commerce has become a vital element. The purpose of this research is to study the impact of uncertainty avoidance on students trust considering the meditational role of the students' perceptions in book online shopping. Methodology: Validity was accepted by factor analysis and reliability was evaluated and accepted by Cronbach’s alpha coefficient (0/79 > 0/7). This research applied by Survey method and sampling was implemented by convenience sampling method with proportionate stratified technique. 384 questionnaires were collected from the students of Ferdowsi University of Mashhad in 1391-92 years, as a sample size. For data analysis, we used Structural Equation Modeling (SEM) via PLS 2. Findings: Findings showed that the “uncertainty avoidance” had not significant effect on student’s “trust”. However, “Students' perception” about “corporation size” and “privacy protection” had significant effect on student’s “trust”. Originality/Value: We showed that for enhancement of trust among Iranian students, one most to diffuse significant signs of privacy protection and give their goods in large scale salesroom.   http://publij.ir/article-1-1029-en.pdf 2016-04-09 497 513 Uncertainty Avoidance Trust Book Shopping Online Corporation Size Privacy Protection fateme nezhad shokouhi fshokoohi63@gmail.com 1 ferdowsi university AUTHOR mostafa kazemi kazemi@um.ac.ir 2 ferdowsi university AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش قراردادهای روان‌شناختی بر تعهد سازمانی با میانجی اعتماد سازمانی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر قراردادهای روان‌شناختی و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان طراحی و اجرا گردید. روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران شهر کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 120 مشارکت‌کننده برآورد شد که به شیوۀ خوشه‌ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی و قراردادهای روان‌شناختی استفاده گردید. داده‌های به‌دست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرم‌افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است و ثانیاً تمامی مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم به‌جز مسیر مستقیم قراردادهای روان‌شناختی با تعهد سازمانی معنی‌دار است (01/0>Pvalue). مدل نهایی با حذف مسیر مستقیم قراردادهای روان‌شناختی بر تعهد سازمانی ارائه گردید. همچنین در بررسی مؤلفه‌های تعهد سازمانی کتابداران بر حسب جنسیت، نتایج نشان داد که مردان در مقایسه با زنان از تعهد مستمر بالاتری به لحاظ آماری (01/0>Pvalue) برخوردارند. اصالت/ارزش: با توجه به نتایج این پژوهش و نقش قراردادهای روان‌شناختی بر اعتماد سازمانی و به دنبال آن تعهد سازمانی می‌توان بیان داشت که تعهد سازمانی کتابداران در گرو ایجاد قراردادهای روان‌شناختی بوده که منجر به اعتماد گردیده است و این، اعتماد تعهد سازمانی کارکنان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین ایجاد قراردادهای روان‌شناختی که منتج به نگرش مثبت کارکنان و به دنبال آن تعهد سازمانی آنان به کتابخانه شود، ضروری به‎نظر می‎رسد. http://publij.ir/article-1-1045-fa.pdf 2016-04-09 515 528 قراردادهای روان‌شناختی اعتماد سازمانی تعهد سازمانی مدل‎یابی معادلات ساختاری The Role of Psychological Contracts on Organizational Commitment with Mediation of Organizational Trust in Public Libraries of Kerman Province Purpose: Organizational commitment can be explained by the quality of services provided by the staff. Thus, the study of the factors affecting the organizational commitment in Libraries can help us to have a managerial view about quality of services. Psychological contract is a new concept that hypothetically has a significant effect on organizational commitment. This study aimed to determine the effect of psychological contracts and organizational trust on organizational commitment of librarians in public libraries of Kerman Province. Methodology: This research was applied by means of Structural Equation Modeling (SEM) as a statistical method. The study population consisted of all librarians who are working in public libraries in Kerman province. According to Cochran formula, sample of 120 participants selected and randomized based on cluster sampling. 3 questionnaires were used to collect information about organizational commitment, organizational trust and psychological contracts. The obtained data were analyzed by Structural Equation Modeling with PLS 2 software. Findings: Findings firstly indicated that the research model had a good fit, and secondly, all direct and indirect routes except direct route between organizational commitment and psychological contracts were approved (Pvalue<0/01). The final model was presented after removing the direct path between psychological contracts and organizational commitment. Also, in evaluating the librarians organizational commitment components in terms of gender, the results showed that men compared to women ranked higher continuous commitment positions (Pvalue<0/01). Originality/Value: This study showed that psychological contracts have affected the organizational trust and commitment. This trust leads to a positive psychological climate among librarians. Thus, to create a positive psychological environment in the libraries, it is necessary to establish an organizational commitment.   http://publij.ir/article-1-1045-en.pdf 2016-04-09 515 528 Psychological Contracts Organizational Trust Organizational Commitment Structural Equation Modeling mohamad akbaei akbaryborng2003@gmail.com 1 birjand university AUTHOR mohamad azami mohammadaazami14@gmail.com 2 AUTHOR Hroyaei@birjand.ac.ir 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE متناسب‌‌سازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران (مطالعۀ موردی کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌خوزستان) هدف: هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و تعیین وزن­ معیار‌‌ها‌‌ی نُه‌گانۀ مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان و اجرای آزمایشی آن در مجموعه کتابخانه­‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران است. نتایج این پژوهش می‌تواند به ارائۀ مدلی مناسب و کاربردی برای ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانه‌‌‌‌ها‌‌ بیانجامد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش ترکیبی در گردآوری داده‌‌‌ها‌‌ (در دو مرحله کیفی و کمی) با استفاده از پنل دلفی و پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ پژوهش را دو گروه تشکیل دادند: اعضای پنل دلفی (9 نفر از صاحب‎نظران حوزۀ کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی‌ و مدل تعالی سازمانی) و مدیران کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان (93 نفر). در این پژوهش از پنل دلفی برای تعیین و استخراج مولفه‌‌‌ها‌‌ و از پرسشنامه‎ای که حاصل پنل دلفی بود برای بررسی دیدگاه مدیران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها‌‌ از رگرسیون امتیاز عامل و با روش بوت استرپ-پی (صدکی) در نرم افزار AMOS نسخه 21 استفاده شد. یافته‌‌‌ها‌‌: ساختار کلی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی‌ استان خوزستان همانند ویرایش 2013 مدل تعالی سازمانی بود اما تغییراتی قابل توجه در امتیاز برخی معیار‌‌ها‌‌ی نُه‌گانه به وجود آمد. یافته‌‌‌ها‌‌ی این پژوهش نشان داد که امتیاز معیارهای فرایند‌‌ها‌‌، تولیدات و خدمات، نتایج مشتری و نتایج جامعه برای کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزایش پیدا کرده است اما امتیاز معیارهای رهبری، مشارکت‌‌‌ها‌‌ و منابع، استراتژی، نتایج کارکنان و نتایج کسب‎‌وکار کاهش یافته و امتیاز عیار منابع انسانی بدون تغییر باقی مانده است. اصالت/ارزش: در این پژوهش، به بازآزمایی و متناسب‌سازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران پرداخته شده است و بر پایه این مدل، می‌توان ابزاری برای ارزیابی خدمات کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان ارائه کرد.  http://publij.ir/article-1-1216-fa.pdf 2016-04-09 529 547 مدل تعالی سازمانی کتابخانه‌‌‌‌ها‌‌ی عمومی‌ خوزستان متناسب‌سازی مدل تعالی سازمانی EFQM. Modification of EFQM Business Excellence Model for Public Libraries in Iran (Case study of Khuzestan Province) Purpose: This paper tried to identify and determine nine factors in EFQM Business Excellence Model for public libraries of Khuzestan province as pilot study of public libraries in Iran. Results could provide appropriate and applicable model for the evaluation of quality services in these libraries. Methodology: This research was performed with the mixed method structure (in two qualitative and quantitative phases) and Delphi study and survey method was used for implementation. Research population included: Delphi panel members (9 experts in public libraries) and Khuzestan province public libraries’ managers (93 persons). Delphi panel tool used in order to determine and extract measures and questionnaire which gained from Delphi panel was used in order to investigate managers’ viewpoints. Factor Score Regression with Bootstrap-p method used in AMOS v. 21 to analyze the data. Findings: Results showed that overall structure of Business Excellence Model for Khuzestan public libraries was similar with 2013 version of EFQM but, noticeable changes were made in the scores of these nine measures. On the basis of results, scores of measures namely “processes”, “products and services”, “customer” and “society” increased. Also, “leadership”, “partnership & resources”, “strategy”, “stuff results” and “business results” decreased and “people” criteria did not changed.  Originality/Value: In this research, we tried to re-examine the EFQM measures to coordinate them with Iran public libraries in Khuzestan Province. By means of the extracted scores, managers potentially have a tool for the evaluation of the public libraries services. http://publij.ir/article-1-1216-en.pdf 2016-04-09 529 547 Business Excellence Model Khuzetan Public Libraries Modification of EFQM Model EFQM Abdolhosein Farajpahlou farajpahlou@gmail.com 1 AUTHOR Somaye Sadat Akhshik somakshik@gmail.com 2 AUTHOR Reza Rajabali Beglou reza.beglou@gmail.com 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان مشهد هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانه­های وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهرستان مشهد است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی – توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش از دو گروه کتابداران و کاربران کتابخانه­های وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهرستان مشهد تشکیل گردیده است. از میان کاربران کتابخانه­های عمومی، 379 نفر به روش تصادفی سهمیه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ لایب‎کوال برای ارزیابی کیفیت خدمات در بین آن­ها توزیع و جمع­آوری گردید. به منظور سنجش فرهنگ سازمانی نیز پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی دنیسون در بین تمامی کارکنان کتابخانه­های عمومی توزیع شد. یافته­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که در کتابخانه­های عمومی مشهد فرهنگ سازمانی هر چند بالاتر از ناحیۀ آسیب­پذیری قرار داشته، اما با شرایط آرمانی فاصله دارد. در مورد کیفیت خدمات نیز یافته­ها نشان داد کتابخانه‎های عمومی نتوانسته­اند انتظارات کاربران خود را برآورده سازند. بررسی رابطۀ میان فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات نشان داد که در کتابخانه­های عمومی مشهد میان ویژگی­های فرهنگ سازمانی و اَبعاد کیفیت خدمات رابطه معناداری وجود ندارد. تنها رابطۀ مشاهده شده، رابطۀ معکوسی است که بین ویژگی یکپارچگی و بُعد کنترل اطلاعات و کیفیت خدمات وجود داشت. اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت نظری فرهنگ سازمانی در بالا رفتن کیفیت خدمات کتابخانه‌ها، این پژوهش جزو اولین‌هایی است که سعی کرده تا عملاً این رابطه را دربارۀ کتابخانه‌های عمومی یکی از شهرهای ایران بررسی کند. عدم کشف رابطۀ معنادار، نشان‌دهندۀ عدم نفوذ فرهنگ سازمانی در عملکرد کتابخانه‌های عمومی است. http://publij.ir/article-1-1076-fa.pdf 2016-04-09 549 567 فرهنگ سازمانی مدل دنیسون کیفیت خدمات لایب‌کوال کتابخانه‌های عمومی مشهد. Correlation between Organizational Culture and Quality of Services in Iran Public Libraries (Case Study of Mashhad City) Purpose: The purpose of the present article is the Investigation on the relationship between organizational culture and quality of services in the libraries affiliated to Iran Public Libraries Foundation in the Mashhad city. Methodology: This research was based on survey research method. The populations under question include employees and users of Mashhad city public libraries. For the extraction of significant results, this research carried out in the libraries with more than 3 librarians. Thus, According to the information received from the Department of Public Libraries of Mashhad city, 16 libraries were selected. These libraries have 56 employees that all of them formed the sample with by considering census method sampling. Among the users, due to its large population, we used stratified – random sampling and based on Krejcie & Morgan, we selected 379 users as sample. The research data was collected with two standard questionnaires. To this end, we used organizational culture questionnaire based on Denison Model and quality of services questionnaire based on Libqual Model. Findings: The results indicated that although organizational culture score was further than dead line, but the public libraries organizational culture was far from ideal. Based on the research findings, all traits of Denison Organizational Culture Model except “Empowerment” (Involvement, Adaptability, Consistency and Mission), had low average. Towards the quality of services in public libraries, scores of dimensions of “affect of service” and “library as place” were above average and score of dimension of “information control” had low average. However, findings indicated that from user perspective, there was a meaningful difference between services offered and services expected. Based on the averages, offered services were lower than services expected. Furthermore, results showed that there was not meaningful relationship between traits of organizational culture and dimensions of quality of services. The only correlation was a inverse relationship between trait of “consistency” and dimension of “information control and quality of services”. Originality/Value: this research tried as a preliminary research to investigate the correlation between organizational culture and quality of services in public libraries of Iran. With regard to the results, this research originally indicated that the organizational culture was not penetrated in the services offered with public libraries. http://publij.ir/article-1-1076-en.pdf 2016-04-09 549 567 Organizational Culture Denison Model Quality of Services Libqual Model Mashhad public libraries. Mohammad Hassanzadeh hasanzadeh@modares.ac.ir 1 Tarbiat Modares University (TMU) AUTHOR Roohallah Hokmabadi hokmabadiroohallah@gmail.com 2 Imam Reza University AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در خصوص کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده پیتر سنگه در کتابخانه‌های عمومی هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه­ های سازمان یادگیرنده در کتابخانه­ های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانه­های استان است. روش: در این پژوهش که نوعی نگرش‎سنجی به شمار می‌رود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش‎های آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تک‎گروهی، آزمون t برای گروه‎های مستقل و آزمون F استفاده شده است. یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده در کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفه­های سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشم‎انداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنی­داری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص  به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده وجود نداشت. اصالت/ارزش: امروزه کتابخانه­های عمومی با ظهور فن‎آوری­های اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شده­اند. در چنین وضعیتی، کتابخانه­های عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفت­های پرشتاب فن‎آوری و رقابت فزاینده به‎طور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانه­های عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانه­های عمومی  برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند.  http://publij.ir/article-1-949-fa.pdf 2016-04-09 569 586 کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان سازمان یادگیرنده پیتر سنگه چشم‎انداز مشترک. The Application of the Learning Organization Elements in Public Libraries of Iran Based on the Peter Senge Model (Case Study: Khuzestan Province) Purpose: This research aims at the investigation of the application of learning organization elements in public libraries of Khuzestan province. Methodology: Survey method was used for implementation of this research. The population included 200 employees of public libraries of Khuzestan province in Iran, who had Associate, bachelor and master academic degree. Questionnaire of the research extracted from the elements of Peter Senge model and used as a data collection tool. The descriptive and analytical statistics such as single t-test, independent t-test, and F test used to analyze collected data. Findings: The results showed that the rate of the application of the learning organization elements in public libraries of Khuzestan province was under dead line. Among all learning organization elements, it was just “vision” element that been over the number 3 as the average number. Also, there is not a significant difference between the kind of the education degree, the kind of discipline, the kind of responsibility, and the sexuality of the sample population and the application of the learning organization elements. Originality/Value: Today, with the ongoing application of information technologies, public libraries have faced with major changes. In such a situation, public libraries need to be a learning organization. In this paper, we addressed the assessment of the strengths and weaknesses of public libraries to become a learning organization. http://publij.ir/article-1-949-en.pdf 2016-04-09 569 586 Public Libraries Khuzestan Province System Thinking Shared Vision Personal Mastery Team Learning Mental Models mansoor koohi rostami rostami.mk@googlemail.com 1 kouzestan Public Libraries AUTHOR Abouzar Alizadeh 2 kouzestan Public Libraries AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطۀ بین اضطراب کتابخانه‌ای و نگرش رایانه‌ای (مدل سی. ای. اس.) کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول هدف: پژوهش حاضر به رابطه بین اضطراب کتابخانه‌ای و نگرش رایانه‌ای کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول بر اساس مدل سی. ای. اس. پرداخته است. روش: مطالعه از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعۀ پژوهش کاربران کتابخانه‌های شهرستان دزفول به تعداد 10757 نفر است که از میان آنها تعداد 370 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامۀ باستیک شامل 39 گزاره برای اضطراب کتابخانه‌ای و پرسشنامۀ مدل سی. ای. اس. لوید و گریسارد شامل 40 گزاره است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مهم‌ترین عامل اضطراب‌زا بر اساس مقیاس باستیک مربوط به «احساس عدم راحتی در کتابخانه» با میانگین 41/4 است. تحلیل نتایج مولفه­های نگرش رایانه‌ای با استفاده از آزمون تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که «سودمندی رایانه» با میانگین 06/3 بالاترین و «اضطراب رایانه» با میانگین 84/1 پایین‌ترین رتبه را دارا هستند. اضطراب کتابخانه‌ای و نگرش رایانه‌ای کاربران به لحاظ سن و سطح تحصیلات با استفاده از آزمون آنوای یک‌راهۀ مستقل، و به لحاظ جنسیت با استفاده از آزمون تی مستقل بررسی گردید که تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. نتایج نشان داد بین اضطراب کتابخانه‌ای و نگرش رایانه‌ای کاربران رابطۀ معنی‌داری در سطح کمتر از (001/0) وجود دارد و نگرش رایانه‌ای نقش پیش‌بینی‌کننده‌ای را در راستای اضطراب کتابخانه‌ای ایفا می‌نماید. اصالت/ارزش: با توجه به نتایج پژوهش، اقدام مناسب در راستای کاهش تأثیر عوامل اضطراب­زای کتابخانه‌ای هم‌زمان با توجه به نگرش کاربران نسبت به رایانه، می­تواند عملکرد کاربران در استفاده از خدمات اطلاعاتی کتابخانه­ها را بهبود بخشد. http://publij.ir/article-1-982-fa.pdf 2016-04-10 587 604 اضطراب کتابخانه‌ای نگرش رایانه‌ای کتابخانه‌های عمومی کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول مدل سی.ای.اس. Relationship between Library Anxiety and Computer Attitude (CAS Model) of Dezful Public Libraries’ Users Purpose: This Study aims at the Investigation of the Relationship between Library Anxiety and Computer Attitude (CAS Model) Of Dezful Public Libraries’ Users. Methodology: This research has been done using analytical survey method. Research sample was 370 users that selected randomly from all 10757 users of public libraries of Dezful. Number of sample size calculated using Morgan table. We used two questionnaires (Bostick, 1992 for Library Anxiety and Loyd and Gressard, 1984 for Computer Attitude Scale) for gathering data. Findings: Results showed that based on Library Anxiety Criteria “Felling of uncomforting with the library” (Mean=4.41) was the important anxious component. Based on Friedman variance analysis for computer attitude, results showed that “computer usefulness” (Mean=3.06) was the most important component and “computer anxiety” (mean=1.84) was the least important one, and both library anxiety and computer attitude scale did not have differential correlation with age, sex, and literacy (based on t-test and ANOVA test). Finally, results showed that “library anxiety” had correlation (Sig. = 0.001) with “computer attitude” scale and thus, “computer attitude” was a strong predictor of the library anxiety. Originality/Value: on the basis of suggestions raised from this research, librarians should concentrate on the perceptions of users about computer use and making convenience in the use of computer to lessen library anxiety.  http://publij.ir/article-1-982-en.pdf 2016-04-10 587 604 Library Anxiety Computer Attitude Public Libraries Users of Public Libraries of Dezful Computer Attitude scale Model Shahzad Ghadesi Shghadesi@yahoo.com 1 AUTHOR M.farhadpoor@khouzestan.srbiau.ac.ir 2 AUTHOR Mohammad ali karimian Ma.karimian@iaufasa.ac.ir 3 Islamic Azad University of Fasa AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزش کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی فارس هدف: این پژوهش با هدف بررسی نگرش کتابداران کتابخانه‏های عمومی فارس نسبت به عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزۀ آنان انجام شد. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامۀ عوامل انگیزشی ایزدی (1390) است. جامعۀ آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان فارس (227 نفر) است. با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی، 144 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. داده‏ها با روش‏های آماری آزمون تی و تحلیل واریانس اندازه‏گیری‏های مکرر تجزیه و تحلیل گردید. یافته‏ ها: بین تأثیر عوامل محتوایی و فرایندی انگیزش از نظر کتابداران، تفاوت معنی‌داری وجود دارد. عوامل محتوایی که آغازگر رفتارند، نسبت به عوامل فرایندی که بر فرایند انگیزش تأکید دارند، از تأثیر بیشتری برخوردار است. عوامل محتوایی مؤثر به ترتیب شامل عوامل انگیزش- بهداشت، نظریۀ z، سلسله‌مراتب نیازها، و نیازهای سه‏گانه و عزت نفس هستند. همچنین عوامل فرایندی مؤثر به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به نظریۀ اسناد، برابری، تعیین هدف و ارزش- انتظار در یک رتبه، تقویت و یادگیری اجتماعی در یک رتبه، و در نهایت ارزیابی شناختی است. اصالت/ارزش: از مهم‌ترین مواردی که در یک سازمان باید توجه داشت، عامل انگیزه است. هر کارمند با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایش نیازمند عوامل انگیزشی خاص خود می‌باشد. با بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر فعالیت کتابداران، می‏توان گامی در افزایش کارایی، بهبود رضایت شغلی و بالا بردن روحیۀ آنان برداشت.   http://publij.ir/article-1-320-fa.pdf 2016-04-10 605 627 عوامل انگیزشی عوامل محتوایی عوامل فرایندی استان فارس کتابداران کتابخانۀ عمومی. Investigation of the Content and Process Based factors Affecting Motivation of Public Librarians of Iran (Case Study of Fars Province) Purpose: This study aimed at the investigation of the attitudes of public librarians in Fars Province towards the content-base and process-base factors affecting their motivations. Methodology: The survey method was used for the implementation of research. The statistical population included 227 public librarians in Fars province, Iran. According to Morganۥs table and through single-step cluster random sampling, 144 librarians were selected. Motivation factors questionnaire, constructed by Izadi (2011) was used as the research tool. Data was analyzed through t-test and ANOVA test. Findings: The results showed that there is a significant difference between content-base and process-base factors affecting motivations of public librarians. Also, results indicated that the factors affecting the content of the librarians' motivation were “hygiene factors”, “z theory factors”, “hierarchy of needs”, “esteem needs” and so forth. Again, factors affecting the process of the librarian’s motivation included: “embrace attribution factors”, “theory of equality factors”, “goal setting and value - expected at a time”, “reinforcement and social learning at a time”, and the “cognitive evaluation”. Originality/Value: Each group of librarians in the different contexts, situations, and locations has their own motivational elements that should be noticed. This research introduced Fars province public librarians motivational factors and one can concentrate to this elements to increase the motivation. http://publij.ir/article-1-320-en.pdf 2016-04-10 605 627 Motivational Factors Content factors Process factors Public libraries Fars Province. masoomeh abdollahi masoomeh.abdollahi@gmail.com 1 AUTHOR abdolrasoul jowkar ajowkar@rose.shirazu.ac.ir 2 shiraz university AUTHOR jafar torkzadeh djt3779@yahoo.com 3 AUTHOR Raziyeh Sheikholeslami sheslami@shirazu.ac.ir 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی سطح خوانایی کتاب‌های داستانی تألیفی برگزیدۀ شورای کتاب کودک هدف: هدف پژوهش حاضر آن بود تا با بررسی سطح خوانایی کتاب‎های داستانی برگزیدۀ شورای کتاب کودک، مشخص شود که آیا این کتاب‎ها به درستی به عنوان کتاب‎های گروه «ب»، «ج» و «د» معین شده‎اند یا خیر. همچنین، قصد بر آن بود تا نتایج حاصل از بررسی سطح خوانایی با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی در سطوح مختلف (بسیار ساده، ساده، معمولی و ...) بررسی شود و با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرد. روش: پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام شده و ابزار ارزیابی، فرمول‎های فلش/دیانی و گانینگ/دیانی بوده است. جامعۀ پژوهش شامل 100 عنوان کتاب داستانی تألیفی بود که از سوی شورای کتاب کودک به عنوان «برگزیده» معرفی شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از بررسی سطح خوانایی کتا‎ب‎ها با فرمول فلش/دیانی نشان داد که 76/54 درصد از مجموع کتاب‎ها به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خورده‎اند. همچنین، یافته‎های حاصل از بررسی سطح خوانایی کتاب‎ها با فرمول گانینگ/دیانی نشان داد که 85/42 درصد از کتاب‌های داستانی تألیفی شورای کتاب کودک به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خورده‎اند. در نهایت ضریب همبستگی بین این دو فرمول 498/0 بود و Pvalue آن برابر با 001/0 گردید که همبستگی معنادار نتایج حاصل از این دو فرمول را نشان می‎داد. اصالت/ارزش: ازآنجایی‌که فرمول‌های موجود نیازمند بازنگری بودند و تاکنون اصلاحاتی در آن‌ها صورت نگرفته بود، پژوهشگران بر آن شدند تا ارزیابی دقیق‌تری بر روی این فرمول‌ها صورت گیرد. پژوهش حاضر فرمول‌های سنجش سطح خوانایی را اندکی اصلاح نمود تا ارزیابی دقیق‎تری از سطح خوانایی حاصل شود.   http://publij.ir/article-1-1085-fa.pdf 2016-04-10 629 649 سطح خوانایی فرمول فلش/دیانی فرمول گانینگ/دیانی سنجش خوانایی شورای کتاب کودک. Investigation of the readability level of Authored Fiction Books, Selected by Children\'s Book Council of Iran Purpose: This research aimed at the investigation of the readability level of 100 prominent authored fiction books for B, C, and D age groups, selected by Children's Book Council of Iran as an official institute for labeling and assigning level of children’s books in Iran. Methodology: Evaluative research method was used for the implementation of this research. Research population consisted of 100 authored books, selected as “prominent” by the Council. Flesch/Dayani and Gunning/Dayani formulas were used as evaluative tools. Findings: Results indicated that on the basis of scores extracted from Flesch/Dayani formula, 54/76 percent of the books correctly labeled by the Council as B, C and D. Again, Results showed that on the basis of Gunning/Dayani formula, 45/24 percent of the books correctly labeled by Council as B, C and D and 44/76 percent of the books have not been labeled correctly. Originality/Value: We tried in this research to evaluate the act of labeling books, implemented by “Children’s Book Council” and the result of such an evaluation was some corrections in the formulas http://publij.ir/article-1-1085-en.pdf 2016-04-10 629 649 Readability Level Flesch/Dayani Formula Gunning/Dayani Formula Children's Book Council malek rezvan vaezi vaezi191@gmail.com 1 Shahid Chamran University of ahvaz AUTHOR mortaza kokabi kokabi80@yahoo.com 2 Shahid Chamran University of ahvaz AUTHOR mokhtar ebrahimi moktarebrahimi@scu.ac.ir 3 Shahid Chamran University of ahvaz AUTHOR
OTHERS_CITABLE گزارشی آماری از فعالیت فصلنامۀ تحقیقات اطلاع‎رسانی و کتابخانه‎های عمومی از سال 1392-1394 فصلنامۀ تحقیقات اطلاع‎رسانی و کتابخانه‎های عمومی، مجله‎ای علمی-پژوهشی است که قبلاً با نام «پیام کتابخانه» منتشر می‎شد و از سال 1387 با تغییر در رویکرد، قالب و محتوا، پس از سه دوره انتشار، به مجله‎ای علمی-پژوهشی ارتقاء یافت و با نام جدید منتشر گردید. این فصلنامه از سال 1391 عملاً دارای سایتی مستقل با پشتیبانی شرکت یکتاوب گردید و کاربران از این سال به بعد توانستند مقالات خود را از این طریق ارسال، پیگیری و منتشر کنند. این مجله دارای دو شکل چاپی و الکترونیکی است و کاربران می‎توانند علاوه بر خرید یا اشتراک شکل چاپی، پس از ثبت نام در سایت، همۀ مقالات فصلنامه را به‎طور رایگان بارگیری نمایند. در بازۀ زمانی سال 1392 تا 1394، تعداد 2042 نفر در این سایت ثبت‎نام کرده‎اند و 3.562.137 بازدید نیز از آن ثبت شده است. این فصلنامه دارای 136 داور است و 10 داوری که بیشترین تعداد ارزیابی را در این بازۀ زمانی انجام داده‎ بودند عبارتند از: 1. دکتر عباس منوریان: 52 داوری؛ 2. دکتر زهیر حیاتی: 46 داوری؛ 3. دکتر محسن نوکاریزی: 42 داوری؛ 4. دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم: 27 داوری؛ 5. دکتر نجلا حریری: 26 داوری؛ 6. دکتر زهرا اباذری: 26 داوری؛ 7. دکتر محمد حسن‎زاده: 25 داوری؛ 8. دکتر مهدی علیپور حافظی: 24 داوری؛ 9. دکتر احمد شعبانی: 22 داوری؛ و 10. دکتر حسن اشرفی‎ریزی: 22 داوری. تعداد 790 مقاله در این بازه از سوی مؤلفان دریافت شد که 535 مقاله پذیرش نشدند. از این تعداد، 307 مقاله در بررسی اولیه و 228 مقاله در مرحلۀ داوری رد شدند. بدین ترتیب، نرخ رد شدن مقالات[1] در این مجله 67/0 درصد بوده‎ است. از تعداد باقیمانده، 91 مقاله توسط داوران تأیید شده‎اند و 31 مقاله به تأیید نهایی جهت انتشار رسیده‎اند. 52 مقاله برای اصلاح ارسال شده‎اند یا منتظر تأیید نهایی هستند و 164 مقاله در مراحل مختلف داوری قرار دارند. از مجموع مقالات رسیده در این بازۀ زمانی، 316 مقاله از نوع پژوهشی، 290 مقاله مروری، 79 مقاله مطالعۀ موردی، 88 مقاله تحلیلی، و 17 مقاله از نوع ترجمه بوده است. موضوع‎بندی مقالات در بخش ارسال مقالات سایت، بر اساس تقسیم‎بندی لیزا[2] است و موضوعات توسط مولفان انتخاب می‎شوند. با این حال، برخی مشخصات آماری خوب از آن قابل استخراج بود. برای مثال، در موضوعات آرشیوها و یادمانه‎ها، مدیریت اسناد و سندپردازی، گردهمایی‎ها و همایش‎ها و نشست‎ها، و تاریخ کتابخانه‎های عمومی، مقاله‎ای برای فصلنامه ارسال نشده است. اما در موضوع مدیریت و ارزیابی کتابخانه‎های عمومی بیشترین تعداد مقالات دریافت شده است (26 مقاله). با این حال، مابقی کاربران، علیرغم طیف گسترده و جزءنگر موضوعی لیزا، فیلد موضوع را با گزینۀ «سایر» پر کرده بودند که به نظر می‎رسد این فیلد می‎بایست با دقت و کنترل بیشتری برای ارائۀ تحلیل‎های بهتر، پر شود. در نهایت، قابل ذکر است که از 112 مقاله منتشره طی سال‎های 1392، 1393، و 1394 که شامل 12 شماره از فصلنامه بوده است، 29 مقاله توسط کارکنان نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور نگاشته شده است؛ یعنی در بازۀ زمانی مورد نظر، مشارکت کارکنان نهاد در تألیف مقالات فصلنامه حدود 25 درصد بوده است که امیدواریم این نرخ روز به روز بیشتر گردد.   http://publij.ir/article-1-1600-fa.pdf 2016-04-20 651 652