OTHERS_CITABLE
سخن سردبیر: رفتار اطلاعیابی و اهمیت آن
اهمیت رفتار اطلاعیابی بر کسی پوشیده نیست. این مسئله به ویژه در حوزۀ علوم اطلاعات و دانششناسی بیشتر محسوس است زیرا که آن موضوع بهطور خاص به این حوزه تعلق دارد. اهمیت رفتار در دنیای امروز تا آنجا پیش رفته است که حتی مدعی مکتب برای آن شدهاند. مکتب رفتارگرایی سعی بر آن دارد تا رفتار آدمی را آن قدر بزرگ جلوه دهد تا همۀ انگیزههای فکری و ذهنی را نیز به آن منتسب کند. رفتارگرایی که در آن شدت و ضعف هم وجود دارد معتقد است که همه چیز آدمی تحت تأثیر آن قرار دارد. اما باید با دقت هرچه بیشتر بررسی شود که آیا این چنین است؟ بنابراین ممکن است بعضی از مدلهای اطلاعیابی هم بهطور مستقیم و یا ضمنی متأثر از این نوع تفکر باشد. در هر حال توجه به رفتار اطلاعیابی از اهم مسائلی است که باید متخصصان و دلسوزان حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی به آن بذل توجه و در راه آن قلمفرسائی کنند و مدلهای گوناگونی را بر وفق موضوع، مکان و زمان مورد توجه قرار دهند.
رفتار اطلاعیابی حوزهای وسیع در مبحث علم اطلاعات و دانششناسی است که تحقیقات پیرامون آن بیشتر جنبه کیفی دارد. محققان در این حوزه برای خدمت بیشتر به کاربران سعی دارند تا شیوههای اطلاعیابی آنها را بررسی کنند تا بتوانند خدمات بیشتر و مؤثرتری را به آنها ارائه دهند. این مسئله همچنان که ویژگیهای فردی اشخاص را مورد بررسی قرار میدهد با فرهنگ جامعه هم مرتبط است و لذا برای توفیق بیشتر در این زمینۀ مطالعات فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی هم در این زمینه تأثیر دارد. بنابراین محققان این حوزه نه تنها رفتار فردی را مدنظر دارند بلکه باید برای توفیق بیشتر در کار به جنبههای گوناگون فرهنگی و اجتماعی هم توجه نمایند. در حوزۀ الکترونیک هم با آنکه تماسهای فیزیکی کمتر شده است ولی بررسی این رفتارها به شدت مورد توجه است. سایتها و موتورهای جستجوی گسترده در سطح جهانی برای ارائه خدمات بهتر از رفتارهای اطلاعیابی مخاطبان با استفاده از انواع ابزارها و وسائل استفاده میکنند.
بدیهی است هر جا تقاضا بیشتر باشد رفتار اطلاعیابی برای عرضهکنندگان و نیز تولیدکنندگان کالا هم بیشتر و حساستر است. این مسئله را ما در فروشگاههای بزرگ به خوبی مشاهده میکنیم و میبینیم که شرکتها و سازمانها برای جذب و جلب مشتری تا چه اندازه سرمایهگذاری می کنند و رفتارهای مخاطبان و مشتریان را با دقت چه با تصویربرداری، و چه با پرسوجو، و چه با تحقیقات علمی و فرهنگی مورد مطالعه قرار میدهند. فرهنگ هر قوم و جامعهای ممکن است دارای ویژگیهایی باشد که جامعهای دیگر به گونهای متفاوت واجد آن است. با آنکه تعاریف گوناگونی درباره فرهنگ وجود دارد و بعضی آن را غیرقابل تعریف میدانند من فرهنگ را چنین تعریف کردهام:
فرهنگ عبارت است از کلیۀ هنجارها و شبههنجارهایی که یک گروه، قوم و جامعهای به آن پایبندند و آن را اجرا میکنند، خواه خود اعتقاد و عادت داشته باشند و یا به خاطر احترام به دیگران آن را رعایت کنند. خاستگاه این هنجارها ممکن است اعتقادات دینی، آداب و رسوم اجتماعی، ترس و یا علاقه به هر چیزی باشد. بسیاری از مردم نسبت به خاستگاه تحقیق نمیکنند ولی افراد فرهیخته ممکن است راجع به این ریشهها تحقیق کنند و در طول زمان باعث تغییر فرهنگ شوند. شبههنجار به این معنا است که مثلاً قومی به دروغگویی و چاپلوسی عادت کردهاند که اگر چه به معنای عام فرهنگ نامیده میشود ولی واقعاً فرهنگ و هنجار نیست.
ناگفته نماند که رفتار اطلاعیابی اگر چه بیشتر در کاربر تجلی مییابد و مدیران و خدمتگزاران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی چه به صورت سنتی و یا الکترونیک در مقام کشف آن هستند تا خدمات خود را به گونهای عرضه کنند تا کاربران راحتتر و بهتر به مقصودشان برسند ولی دانش، بینش و منش مسئولان به ویژه آنها که به طور مستقیم با کار بر در ارتباطاند بر این رفتار تأثیر دارد. این به این معنا است که اگر چه در بسیاری از موارد هدف خدمتگزاران کتابخانهها بهطور عام در بهبود روشها و تسهیل راهکارها برای دسترسی بیشتر است ولی در بسیاری از موارد لازم است که آنها به ارزیابی خود و داشتههای خویش پرداخته و آموزشهای لازم را برای کاربران تدارک دیده و آنگاه به ارزیابی رفتار اطلاعیابی کاربران بپردازند.
رفتار اطلاعیابی را بر اساس عمومیت و فراگیری آن میتوان به سه دسته تقسیم کرد که طبعاً هر یک ویژگی خاص خود را دارد. اینها عبارتند از عام، عمومی و خاص:
عام: این رفتار مربوط به همۀ انسانها در جستجوی اطلاعات برای نیازمندیهای خویش است؛ مانند همۀ اطلاعاتی که فرد و جامعه میگیرند و جزو معلومات عمومی آنها محسوب میشود مانند آنچه در فرهنگها و دائرهالمعارفها میآید؛
عمومی: این نوع رفتار جنبۀ عمومی و همگانی دارد ولی نه به گستردگی نوع عام. مانند اطلاعات شهروندی که همگان برای زندگی اجتماعی به آن نیاز دارند و یا دانشجویان در کلاسها و مانند آن از خود بروز میدهند؛ و
خاص: مانند اطلاعاتی که فرد و یا افراد برای منظور خاص دریافت میکنند و یا بهدنبال آن هستند. این رفتارها در طول هماند و نه در عرض؛ یعنی کسی که به دنبال اجرای طرح و برنامۀ خاصی است، رفتارهای او برآیند همۀ رفتارهای قبلی هم هست.
رفتار اطلاعیابی و اطلاعجوئی کاربران نه تنها برای خارج و داخل کشور متفاوت است حتی ممکن است یک شهر با شهر دیگر و حتی یک محله با محله دیگر تفاوت داشته باشد. و چه بسا در یک مدرسه رفتار اطلاعیابی دانشآموزان سالهای گوناگون با هم فرق کند و یا دروس گوناگون برای دانشآموزان رفتارهای مختلفی را به نمایش بگذارد. در دانشگاهها هم همینطور. البته همانطور که اشاره شد هر چه متقاضیان بیشتر باشند و یا مردم نسبت به کالائی احساس نیاز بیشتر کنند طبعاً بازار بررسی رفتار اطلاعیابی رونق بیشتری دارد و مطالعه در آن از جنبههای گوناگون امکانپذیر و ارزشمند است. نوع نگاه جامعۀ ما بهویژه مسئولان و سردمداران به مسایل علمی و ارج نهادن به آن هم در میزان مراجعه به مراکز اطلاعرسانی تأثیر گذار است و بدیهی است مطالعه رفتار اطلاعیابی هم از آن متأثر میشود.
از این رو و نظر به اهمیت رفتارهای اطلاعیابی، مدلهای گوناگونی مطرح شده و مورد استفاده محققان به ویژه در حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفته است که هر یک به فراخور رویکردی که داشته و یا اشتغال به شغلی که مبتکر آن داشته است مواردی را بیشتر در مدل خود مطرح کرده است. به عنوان مثال مدلهای کولثائو و اِلیس بیشتر مراحل جستجوی اطلاعات را مورد توجه قرار دادهاند و رفتار اطلاعاتی را بیشتر در فرایند جستجوی اطلاعات محدود کردهاند.
در حالی که توجه به انگیزهها و عوامل روانشناختی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین مدلی جامعتر است که به همه عوامل توجه کند و این نشئت گرفته از نوع نگاه مدلسازان است. همانطور که گفته شد اگر مبنای یک مدلساز رفتارگرائی به معنای فلسفی آن باشد طبعاً به مسائل روانشناختی و انگیزهها برای تصمیم یا توجه نمیکند و یا آن را در درجۀ بسیار پائین قرار میدهد. به تعبیر بهتر باید گفت که همه فعالیتهائی که در زندگی صورت میگیرد به ویژه آنهائی که به طور مستقیم مخاطب آن انسان است از نوع نگاه به انسان و بهتر است گفته شود شناخت انسان و نیازمندیهای او سرچشمه میگیرد. لذا طراحان باید دیدگاه درستی از انسان و نیازمندیهای او داشته باشند.
در کلاس درس رفتار اطلاعیابی در دورۀ دکتری در دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ مدلهای مختلف مورد بحث جدی قرار گرفت و در جمعبندی با توجه به ویژگیهای هر یک مدلی پیشنهاد شد که دانشجویان هم در بررسی آن سهیم بودند و چنین نتیجهگیری شد که این مدل جدید (که تصویر آن را مشاهده میکنید) میتواند بدیلی برای مدلهای مختلف و یا دست کم مکمل آنها باشد.
در این مدل چنین فرض شده است که کاربر با انگیزه وارد کار اطلاعیابی میشود و بنابراین مسائل شناختی و روانشناختی همانند رفتار در صحنه حضور دارند. کار بدون انگیزه نتیجهبخش نیست و شاید اصلاً تحققپذیر نباشد. هر کس به دنبال هر کاری میرود از خود و انگیزه ای که دارد کار را اغاز می کند زیرا اوست که تصمیم می گیرد و نه اینکه چیزی بر او تحمیل شود و او ناخواسته وارد کاری شود. انگیزه هر چه قویتر باشد امر اطلاعیابی بیشتر و زودتر به ثمر مینشیند. البته بدیهی است که انگیزه از نیاز بر میخیزد و آموزشها در تقویت نیاز و نیز در یافتن راهکارها تأثیر فراوان دارد، کسی که به کتابخانه و یا مرکز اطلاعاتی و یا پایگاههای اطلاعاتی وارد میشود اگر با محیط آشنا نباشد و یا وظیفۀ مسئولان محیط را نداند و یا به ویژگیهای شخصی و توانمندیهای علمی و اطلاعاتی خود واقف نباشد در رفتار او تأثیر دارد. لنکستر در یکی از مقالات خود نسبت به اینکه چرا نمی پرسند بحث خوبی داشت و من هم در سالهای گذشته که درس نظریه مرجع را تدریس میکردم به نکاتی مکمل اشاره میکردم. در آنجا بیان میشد که وقتی سؤال نمیشود به خاطر مسائل روانشناختی که گاه در کاربر و گاهی در کتابدار بروز میکند. از این رو کاربر وقتی از خود رفتاری نشان نمیدهد یا مربوط به عواملی است که خود با آن درگیر است و یا عواملی است که طرف مقابل به عنوان کتابدار و یا اطلاعرسان دارد. این را در مورد پایگاههای اطلاعاتی میتوان مطرح کرد. به عنوان مثال آنچه مربوط به کاربر است این است که خود را دستکم میبیند، خجالت میکشد، میترسد مزاحمت ایجاد کند و مانند آن و آنچه مربوط به کتابدار میشود کمسوادی است، راحتطلبی است، وظیفهنشناسی و مانند آن است که بعضی از آنها به انگیزه برمیگردد و بعضی به حالات رفتاری، روانی، و اخلاقی بهطور کلی همانطور که از یک مدل رفتار اطلاعیابی انتظار میرود، این مدل نیز به خوبی فرایند جستجوی اطلاعیابی را نشان میدهد و مراحل مختلف آن را از ابتدا که جرقۀ سؤال در ذهن فرد ایجاد میشود تا زمانی که نتایج را ملاحظه و ارزیابی میکند به تصویر کشیده است. به نظر میرسد که ترسیم این فرایند در این مدل نسبتاً کامل است و با نمایش جزئیات تکمیل شده است. بنابراین ویژگی برجستۀ این مدل این است که گسترده و جامع است و تقریباً بسیاری از نظریات گذشته و مفاهیم نهفته در مدلهای قبلی را در بر میگیرد. در مرحلۀ اول فرد انگیزه یا تصمیمی برای یافتن اطلاعات پیدا میکند. این انگیزه یا تصمیم یا براساس پردازش شخصی او و یا با درخواست از دیگری شکل میگیرد و او جستجو برای یافتن اطلاعات را آغاز میکند. این جستجو را میتواند به تنهایی یا با ارائه درخواست از دیگری ادامه دهد. نتایج این جستجو یا منجر به رضایت جستجوکننده میشود و یا او را راضی نمیکند. رضایت یا عدم رضایت هر دو میتواند انگیزه و تصمیمی برای شروع مجدد جستجو باشند. اگر فرض کنیم که هر کس که به دنبال گمشدهای میگردد، به آن نیاز دارد و به این نیاز هم اعتقاد و ایمان دارد، آن وقت میتوان این مدل را با این روایت هم مطابق دانست که: «الایمانُ عقدٌ بالقلب، قولٌ باللسان و عملٌ بالاَرکان». یعنی ایمان یعنی اعتقاد به چیزی از صمیم دل بر میخیزد و انگیزه کار درونی میشود، آنگاه آن را اظهار میکند و اینکه چگونه و با چه شرایطی اظهار کند خود بسیار اهمیت دارد. در این اظهار، اول از خود شروع میکند به این معنا که آیا طرح سؤال از جانب او روشن است و طرز بیان او گویا است؟ او خود میداند چه میخواهد تا بتواند به دیگری آن را تفهیم کند. توجه به مسائل زبانشناختی و ادبی در اینجا لحاظ میشود و مخاطبشناسی محور دیگر کار خواهد بود که در کاربر و کتابدار هر دو مورد توجه است. در این زمینه مسائل معرفتشناسی، زبانشناسی و اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد:
در مرحله بعد باید به عمل بپردازد. در پارهای از مدلها از این قسمت کار شروع میشود یعنی عمل و رفتار مورد توجه قرار میگیرد و اگر هم به مسائل روانشناختی و یا زبانشناختی توجه میشود از منظر رفتار و عمل است و نه به عنوان بنمایه و زیرساخت رفتار. در همین جا طبعاً محدویتهای گوناگون زمان، مکان، ابزار، و اعتبار لحاظ میگردد. تحقیق در مورد هر یک از این موارد و یافتن مسائل آن خود نیازمند بحث مفصلی است. چنانچه محدودیت وجود داشته باشد طبعاً بر رفتار هم اثر میگذارد. در بسیاری از مدلهای رفتار اطلاعیابی بازخورد و رضایت و یا عدم رضایت کاربر لحاظ نشده است و این به این معنا است که اگر کاربر نومیدانه از جستجو دست برمیدارد و یا خرسند از کار خویش باشد، در جائی انعکاس ندارد. در این مدل به این مسئله توجه شده که در آن کاربر به نوعی رضایت و عدم رضایت خود را منعکس میکند و این انگیزهای برای مذاکرۀ بیشتر، شروع مجدد و یا دست کم هشداری به کتابدار و اطلاعرسان برای رفع نقص و پاسخ به کاربر و یا کاربران احتمالی آینده است. به نظر میرسد بعضی از پایگاههای اطلاعاتی در این زمینه به این امر توجه دارند و به نوعی با اخذ بازخورد سعی در ترمیم و تکمیل نظامهای خود میکنند. در این شماره مجله مقالات بیشتر بهطور مستقیم و یا ضمنی به رفتاراطلاعیابی اشاره دارد ابهامگریزی که من شفافسازی را برای آن بیشتر میپسندم، و مقالههای دیگر به نامهای قراردادهای روانشناختی و تعهد سازمانی و تعالی سازمانی، واسطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات، اضطراب کتابخانهای و نگرش رایانهای و عوامل مؤثر بر انگیزش، همه به نوعی به رفتار اطلاعیابی بر میگردند
http://publij.ir/article-1-1586-fa.pdf
2016-04-09
491
496
سخن سردبیر
رفتار اطلاعیابی
علم اطلاعات و دانششناسی
editorial: Information behavior and its importance
Information behavior and its importance
http://publij.ir/article-1-1586-en.pdf
2016-04-09
491
496
editorial
Gholam Reza
Fadaie
ghfadaie@ut.ac.ir
1
tehran university
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر میزان ابهامگریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان در خرید اینترنتی کتاب
هدف: هدف این تحقیق بررسی تأثیر میزان ابهامگریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان برای خرید اینترنتی کتاب با نقش واسط متغیر ادراکات دانشجو است.
روش: این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 92-91 با حجم نمونه 384 نفر انجام شد. برای بررسی روایی، بررسی محتوایی روایی انتخاب گردید و از نظر متخصصان استفاده شد. پایایی پرسشنامه با نرمافزار اس.پی.اس.اس سنجیده شد و مقدار ضریب آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد که نشان از پایایی ابزار تحقیق داشت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون و همبستگی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که ابهامگریزی بر اعتماد دانشجویان مؤثر نیست. با این حال، یافتهها بیانگر این بودند که متغیر ادراک دربارۀ بنگاه فروش، و ادراک دربارۀ حفظ حریم خصوصی بر اعتماد دانشجویان مؤثرند.
اصالت/ارزش: بر اساس پژوهش حاضر، برای اعتمادسازی میان دانشجویان برای خرید اینترنتی از کتاب، باید ادراک آنان به رعایت حریم خصوصی آنان را بهبود داد و اطمینانهای لازم را در این خصوص ایجاد کرد. همچنین، باید اعتماد آنان را نسبت به بنگاه فروش کتاب از طریق راهاندازی کتابفروشیهای با مقیاس بزرگ و برندسازی و ایجاد شهرت نیک، جلب نمود.
http://publij.ir/article-1-1029-fa.pdf
2016-04-09
497
513
ابهامگریزی
اعتماد
خرید اینترنتی کتاب.
Book Shopping Online: The Impact of Uncertainty Avoidance on Students’ Trust
Purpose: With increase in the sales of goods and services via the internet and the widespread deployment of electronic commerce, issue of trust in e-commerce has become a vital element. The purpose of this research is to study the impact of uncertainty avoidance on students trust considering the meditational role of the students' perceptions in book online shopping.
Methodology: Validity was accepted by factor analysis and reliability was evaluated and accepted by Cronbach’s alpha coefficient (0/79 > 0/7). This research applied by Survey method and sampling was implemented by convenience sampling method with proportionate stratified technique. 384 questionnaires were collected from the students of Ferdowsi University of Mashhad in 1391-92 years, as a sample size. For data analysis, we used Structural Equation Modeling (SEM) via PLS 2.
Findings: Findings showed that the “uncertainty avoidance” had not significant effect on student’s “trust”. However, “Students' perception” about “corporation size” and “privacy protection” had significant effect on student’s “trust”.
Originality/Value: We showed that for enhancement of trust among Iranian students, one most to diffuse significant signs of privacy protection and give their goods in large scale salesroom.
http://publij.ir/article-1-1029-en.pdf
2016-04-09
497
513
Uncertainty Avoidance
Trust
Book Shopping Online
Corporation Size
Privacy Protection
fateme
nezhad shokouhi
fshokoohi63@gmail.com
1
ferdowsi university
AUTHOR
mostafa
kazemi
kazemi@um.ac.ir
2
ferdowsi university
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش قراردادهای روانشناختی بر تعهد سازمانی با میانجی اعتماد سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان
هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر قراردادهای روانشناختی و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران شهر کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 120 مشارکتکننده برآورد شد که به شیوۀ خوشهای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ تعهد سازمانی، اعتماد سازمانی و قراردادهای روانشناختی استفاده گردید. دادههای بهدست آمده به روش معادلهیابی ساختاری با کمک نرمافزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است و ثانیاً تمامی مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بهجز مسیر مستقیم قراردادهای روانشناختی با تعهد سازمانی معنیدار است (01/0>Pvalue). مدل نهایی با حذف مسیر مستقیم قراردادهای روانشناختی بر تعهد سازمانی ارائه گردید. همچنین در بررسی مؤلفههای تعهد سازمانی کتابداران بر حسب جنسیت، نتایج نشان داد که مردان در مقایسه با زنان از تعهد مستمر بالاتری به لحاظ آماری (01/0>Pvalue) برخوردارند.
اصالت/ارزش: با توجه به نتایج این پژوهش و نقش قراردادهای روانشناختی بر اعتماد سازمانی و به دنبال آن تعهد سازمانی میتوان بیان داشت که تعهد سازمانی کتابداران در گرو ایجاد قراردادهای روانشناختی بوده که منجر به اعتماد گردیده است و این، اعتماد تعهد سازمانی کارکنان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین ایجاد قراردادهای روانشناختی که منتج به نگرش مثبت کارکنان و به دنبال آن تعهد سازمانی آنان به کتابخانه شود، ضروری بهنظر میرسد.
http://publij.ir/article-1-1045-fa.pdf
2016-04-09
515
528
قراردادهای روانشناختی
اعتماد سازمانی
تعهد سازمانی
مدلیابی معادلات ساختاری
The Role of Psychological Contracts on Organizational Commitment with Mediation of Organizational Trust in Public Libraries of Kerman Province
Purpose: Organizational commitment can be explained by the quality of services provided by the staff. Thus, the study of the factors affecting the organizational commitment in Libraries can help us to have a managerial view about quality of services. Psychological contract is a new concept that hypothetically has a significant effect on organizational commitment. This study aimed to determine the effect of psychological contracts and organizational trust on organizational commitment of librarians in public libraries of Kerman Province.
Methodology: This research was applied by means of Structural Equation Modeling (SEM) as a statistical method. The study population consisted of all librarians who are working in public libraries in Kerman province. According to Cochran formula, sample of 120 participants selected and randomized based on cluster sampling. 3 questionnaires were used to collect information about organizational commitment, organizational trust and psychological contracts. The obtained data were analyzed by Structural Equation Modeling with PLS 2 software.
Findings: Findings firstly indicated that the research model had a good fit, and secondly, all direct and indirect routes except direct route between organizational commitment and psychological contracts were approved (Pvalue<0/01). The final model was presented after removing the direct path between psychological contracts and organizational commitment. Also, in evaluating the librarians organizational commitment components in terms of gender, the results showed that men compared to women ranked higher continuous commitment positions (Pvalue<0/01).
Originality/Value: This study showed that psychological contracts have affected the organizational trust and commitment. This trust leads to a positive psychological climate among librarians. Thus, to create a positive psychological environment in the libraries, it is necessary to establish an organizational commitment.
http://publij.ir/article-1-1045-en.pdf
2016-04-09
515
528
Psychological Contracts
Organizational Trust
Organizational Commitment
Structural Equation Modeling
mohamad
akbaei
akbaryborng2003@gmail.com
1
birjand university
AUTHOR
mohamad
azami
mohammadaazami14@gmail.com
2
AUTHOR
Hroyaei@birjand.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
متناسبسازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی ایران (مطالعۀ موردی کتابخانههای عمومی خوزستان)
هدف: هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و تعیین وزن معیارهای نُهگانۀ مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی استان خوزستان و اجرای آزمایشی آن در مجموعه کتابخانههای عمومی ایران است. نتایج این پژوهش میتواند به ارائۀ مدلی مناسب و کاربردی برای ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانهها بیانجامد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش ترکیبی در گردآوری دادهها (در دو مرحله کیفی و کمی) با استفاده از پنل دلفی و پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ پژوهش را دو گروه تشکیل دادند: اعضای پنل دلفی (9 نفر از صاحبنظران حوزۀ کتابخانههای عمومی و مدل تعالی سازمانی) و مدیران کتابخانههای عمومی استان خوزستان (93 نفر). در این پژوهش از پنل دلفی برای تعیین و استخراج مولفهها و از پرسشنامهای که حاصل پنل دلفی بود برای بررسی دیدگاه مدیران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون امتیاز عامل و با روش بوت استرپ-پی (صدکی) در نرم افزار AMOS نسخه 21 استفاده شد.
یافتهها: ساختار کلی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی استان خوزستان همانند ویرایش 2013 مدل تعالی سازمانی بود اما تغییراتی قابل توجه در امتیاز برخی معیارهای نُهگانه به وجود آمد. یافتههای این پژوهش نشان داد که امتیاز معیارهای فرایندها، تولیدات و خدمات، نتایج مشتری و نتایج جامعه برای کتابخانههای عمومی خوزستان افزایش پیدا کرده است اما امتیاز معیارهای رهبری، مشارکتها و منابع، استراتژی، نتایج کارکنان و نتایج کسبوکار کاهش یافته و امتیاز عیار منابع انسانی بدون تغییر باقی مانده است.
اصالت/ارزش: در این پژوهش، به بازآزمایی و متناسبسازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی ایران پرداخته شده است و بر پایه این مدل، میتوان ابزاری برای ارزیابی خدمات کتابخانههای عمومی استان خوزستان ارائه کرد.
http://publij.ir/article-1-1216-fa.pdf
2016-04-09
529
547
مدل تعالی سازمانی
کتابخانههای عمومی خوزستان
متناسبسازی مدل تعالی سازمانی
EFQM.
Modification of EFQM Business Excellence Model for Public Libraries in Iran (Case study of Khuzestan Province)
Purpose: This paper tried to identify and determine nine factors in EFQM Business Excellence Model for public libraries of Khuzestan province as pilot study of public libraries in Iran. Results could provide appropriate and applicable model for the evaluation of quality services in these libraries.
Methodology: This research was performed with the mixed method structure (in two qualitative and quantitative phases) and Delphi study and survey method was used for implementation. Research population included: Delphi panel members (9 experts in public libraries) and Khuzestan province public libraries’ managers (93 persons). Delphi panel tool used in order to determine and extract measures and questionnaire which gained from Delphi panel was used in order to investigate managers’ viewpoints. Factor Score Regression with Bootstrap-p method used in AMOS v. 21 to analyze the data.
Findings: Results showed that overall structure of Business Excellence Model for Khuzestan public libraries was similar with 2013 version of EFQM but, noticeable changes were made in the scores of these nine measures. On the basis of results, scores of measures namely “processes”, “products and services”, “customer” and “society” increased. Also, “leadership”, “partnership & resources”, “strategy”, “stuff results” and “business results” decreased and “people” criteria did not changed.
Originality/Value: In this research, we tried to re-examine the EFQM measures to coordinate them with Iran public libraries in Khuzestan Province. By means of the extracted scores, managers potentially have a tool for the evaluation of the public libraries services.
http://publij.ir/article-1-1216-en.pdf
2016-04-09
529
547
Business Excellence Model
Khuzetan Public Libraries
Modification of EFQM Model
EFQM
Abdolhosein
Farajpahlou
farajpahlou@gmail.com
1
AUTHOR
Somaye Sadat
Akhshik
somakshik@gmail.com
2
AUTHOR
Reza
Rajabali Beglou
reza.beglou@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی در شهرستان مشهد
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهرستان مشهد است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی – توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش از دو گروه کتابداران و کاربران کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهرستان مشهد تشکیل گردیده است. از میان کاربران کتابخانههای عمومی، 379 نفر به روش تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ لایبکوال برای ارزیابی کیفیت خدمات در بین آنها توزیع و جمعآوری گردید. به منظور سنجش فرهنگ سازمانی نیز پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی دنیسون در بین تمامی کارکنان کتابخانههای عمومی توزیع شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که در کتابخانههای عمومی مشهد فرهنگ سازمانی هر چند بالاتر از ناحیۀ آسیبپذیری قرار داشته، اما با شرایط آرمانی فاصله دارد. در مورد کیفیت خدمات نیز یافتهها نشان داد کتابخانههای عمومی نتوانستهاند انتظارات کاربران خود را برآورده سازند. بررسی رابطۀ میان فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات نشان داد که در کتابخانههای عمومی مشهد میان ویژگیهای فرهنگ سازمانی و اَبعاد کیفیت خدمات رابطه معناداری وجود ندارد. تنها رابطۀ مشاهده شده، رابطۀ معکوسی است که بین ویژگی یکپارچگی و بُعد کنترل اطلاعات و کیفیت خدمات وجود داشت.
اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت نظری فرهنگ سازمانی در بالا رفتن کیفیت خدمات کتابخانهها، این پژوهش جزو اولینهایی است که سعی کرده تا عملاً این رابطه را دربارۀ کتابخانههای عمومی یکی از شهرهای ایران بررسی کند. عدم کشف رابطۀ معنادار، نشاندهندۀ عدم نفوذ فرهنگ سازمانی در عملکرد کتابخانههای عمومی است.
http://publij.ir/article-1-1076-fa.pdf
2016-04-09
549
567
فرهنگ سازمانی
مدل دنیسون
کیفیت خدمات
لایبکوال
کتابخانههای عمومی مشهد.
Correlation between Organizational Culture and Quality of Services in Iran Public Libraries (Case Study of Mashhad City)
Purpose: The purpose of the present article is the Investigation on the relationship between organizational culture and quality of services in the libraries affiliated to Iran Public Libraries Foundation in the Mashhad city.
Methodology: This research was based on survey research method. The populations under question include employees and users of Mashhad city public libraries. For the extraction of significant results, this research carried out in the libraries with more than 3 librarians. Thus, According to the information received from the Department of Public Libraries of Mashhad city, 16 libraries were selected. These libraries have 56 employees that all of them formed the sample with by considering census method sampling. Among the users, due to its large population, we used stratified – random sampling and based on Krejcie & Morgan, we selected 379 users as sample. The research data was collected with two standard questionnaires. To this end, we used organizational culture questionnaire based on Denison Model and quality of services questionnaire based on Libqual Model.
Findings: The results indicated that although organizational culture score was further than dead line, but the public libraries organizational culture was far from ideal. Based on the research findings, all traits of Denison Organizational Culture Model except “Empowerment” (Involvement, Adaptability, Consistency and Mission), had low average. Towards the quality of services in public libraries, scores of dimensions of “affect of service” and “library as place” were above average and score of dimension of “information control” had low average. However, findings indicated that from user perspective, there was a meaningful difference between services offered and services expected. Based on the averages, offered services were lower than services expected. Furthermore, results showed that there was not meaningful relationship between traits of organizational culture and dimensions of quality of services. The only correlation was a inverse relationship between trait of “consistency” and dimension of “information control and quality of services”.
Originality/Value: this research tried as a preliminary research to investigate the correlation between organizational culture and quality of services in public libraries of Iran. With regard to the results, this research originally indicated that the organizational culture was not penetrated in the services offered with public libraries.
http://publij.ir/article-1-1076-en.pdf
2016-04-09
549
567
Organizational Culture
Denison Model
Quality of Services
Libqual Model
Mashhad public libraries.
Mohammad
Hassanzadeh
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
Tarbiat Modares University (TMU)
AUTHOR
Roohallah
Hokmabadi
hokmabadiroohallah@gmail.com
2
Imam Reza University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی نگرش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در خصوص کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه در کتابخانههای عمومی
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در کتابخانه های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانههای استان است.
روش: در این پژوهش که نوعی نگرشسنجی به شمار میرود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانههای عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تکگروهی، آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون F استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانه های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشمانداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنیداری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده وجود نداشت.
اصالت/ارزش: امروزه کتابخانههای عمومی با ظهور فنآوریهای اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شدهاند. در چنین وضعیتی، کتابخانههای عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفتهای پرشتاب فنآوری و رقابت فزاینده بهطور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانههای عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانههای عمومی برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند.
http://publij.ir/article-1-949-fa.pdf
2016-04-09
569
586
کتابخانههای عمومی
استان خوزستان
سازمان یادگیرنده
پیتر سنگه
چشمانداز مشترک.
The Application of the Learning Organization Elements in Public Libraries of Iran Based on the Peter Senge Model
(Case Study: Khuzestan Province)
Purpose: This research aims at the investigation of the application of learning organization elements in public libraries of Khuzestan province.
Methodology: Survey method was used for implementation of this research. The population included 200 employees of public libraries of Khuzestan province in Iran, who had Associate, bachelor and master academic degree. Questionnaire of the research extracted from the elements of Peter Senge model and used as a data collection tool. The descriptive and analytical statistics such as single t-test, independent t-test, and F test used to analyze collected data.
Findings: The results showed that the rate of the application of the learning organization elements in public libraries of Khuzestan province was under dead line. Among all learning organization elements, it was just “vision” element that been over the number 3 as the average number. Also, there is not a significant difference between the kind of the education degree, the kind of discipline, the kind of responsibility, and the sexuality of the sample population and the application of the learning organization elements.
Originality/Value: Today, with the ongoing application of information technologies, public libraries have faced with major changes. In such a situation, public libraries need to be a learning organization. In this paper, we addressed the assessment of the strengths and weaknesses of public libraries to become a learning organization.
http://publij.ir/article-1-949-en.pdf
2016-04-09
569
586
Public Libraries
Khuzestan Province
System Thinking
Shared Vision
Personal Mastery
Team Learning
Mental Models
mansoor
koohi rostami
rostami.mk@googlemail.com
1
kouzestan Public Libraries
AUTHOR
Abouzar
Alizadeh
2
kouzestan Public Libraries
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی رابطۀ بین اضطراب کتابخانهای و نگرش رایانهای (مدل سی. ای. اس.) کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان دزفول
هدف: پژوهش حاضر به رابطه بین اضطراب کتابخانهای و نگرش رایانهای کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان دزفول بر اساس مدل سی. ای. اس. پرداخته است.
روش: مطالعه از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعۀ پژوهش کاربران کتابخانههای شهرستان دزفول به تعداد 10757 نفر است که از میان آنها تعداد 370 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامۀ باستیک شامل 39 گزاره برای اضطراب کتابخانهای و پرسشنامۀ مدل سی. ای. اس. لوید و گریسارد شامل 40 گزاره است.
یافتهها: یافتهها نشان داد مهمترین عامل اضطرابزا بر اساس مقیاس باستیک مربوط به «احساس عدم راحتی در کتابخانه» با میانگین 41/4 است. تحلیل نتایج مولفههای نگرش رایانهای با استفاده از آزمون تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که «سودمندی رایانه» با میانگین 06/3 بالاترین و «اضطراب رایانه» با میانگین 84/1 پایینترین رتبه را دارا هستند. اضطراب کتابخانهای و نگرش رایانهای کاربران به لحاظ سن و سطح تحصیلات با استفاده از آزمون آنوای یکراهۀ مستقل، و به لحاظ جنسیت با استفاده از آزمون تی مستقل بررسی گردید که تفاوت معنیداری را نشان نداد. نتایج نشان داد بین اضطراب کتابخانهای و نگرش رایانهای کاربران رابطۀ معنیداری در سطح کمتر از (001/0) وجود دارد و نگرش رایانهای نقش پیشبینیکنندهای را در راستای اضطراب کتابخانهای ایفا مینماید.
اصالت/ارزش: با توجه به نتایج پژوهش، اقدام مناسب در راستای کاهش تأثیر عوامل اضطرابزای کتابخانهای همزمان با توجه به نگرش کاربران نسبت به رایانه، میتواند عملکرد کاربران در استفاده از خدمات اطلاعاتی کتابخانهها را بهبود بخشد.
http://publij.ir/article-1-982-fa.pdf
2016-04-10
587
604
اضطراب کتابخانهای
نگرش رایانهای
کتابخانههای عمومی
کاربران کتابخانههای عمومی شهرستان دزفول
مدل سی.ای.اس.
Relationship between Library Anxiety and Computer Attitude (CAS Model) of Dezful Public Libraries’ Users
Purpose: This Study aims at the Investigation of the Relationship between Library Anxiety and Computer Attitude (CAS Model) Of Dezful Public Libraries’ Users.
Methodology: This research has been done using analytical survey method. Research sample was 370 users that selected randomly from all 10757 users of public libraries of Dezful. Number of sample size calculated using Morgan table. We used two questionnaires (Bostick, 1992 for Library Anxiety and Loyd and Gressard, 1984 for Computer Attitude Scale) for gathering data.
Findings: Results showed that based on Library Anxiety Criteria “Felling of uncomforting with the library” (Mean=4.41) was the important anxious component. Based on Friedman variance analysis for computer attitude, results showed that “computer usefulness” (Mean=3.06) was the most important component and “computer anxiety” (mean=1.84) was the least important one, and both library anxiety and computer attitude scale did not have differential correlation with age, sex, and literacy (based on t-test and ANOVA test). Finally, results showed that “library anxiety” had correlation (Sig. = 0.001) with “computer attitude” scale and thus, “computer attitude” was a strong predictor of the library anxiety.
Originality/Value: on the basis of suggestions raised from this research, librarians should concentrate on the perceptions of users about computer use and making convenience in the use of computer to lessen library anxiety.
http://publij.ir/article-1-982-en.pdf
2016-04-10
587
604
Library Anxiety
Computer Attitude
Public Libraries
Users of Public Libraries of Dezful
Computer Attitude scale Model
Shahzad
Ghadesi
Shghadesi@yahoo.com
1
AUTHOR
M.farhadpoor@khouzestan.srbiau.ac.ir
2
AUTHOR
Mohammad ali
karimian
Ma.karimian@iaufasa.ac.ir
3
Islamic Azad University of Fasa
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزش کتابداران کتابخانههای عمومی فارس
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نگرش کتابداران کتابخانههای عمومی فارس نسبت به عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزۀ آنان انجام شد.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ عوامل انگیزشی ایزدی (1390) است. جامعۀ آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس (227 نفر) است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 144 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. دادهها با روشهای آماری آزمون تی و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بین تأثیر عوامل محتوایی و فرایندی انگیزش از نظر کتابداران، تفاوت معنیداری وجود دارد. عوامل محتوایی که آغازگر رفتارند، نسبت به عوامل فرایندی که بر فرایند انگیزش تأکید دارند، از تأثیر بیشتری برخوردار است. عوامل محتوایی مؤثر به ترتیب شامل عوامل انگیزش- بهداشت، نظریۀ z، سلسلهمراتب نیازها، و نیازهای سهگانه و عزت نفس هستند. همچنین عوامل فرایندی مؤثر به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به نظریۀ اسناد، برابری، تعیین هدف و ارزش- انتظار در یک رتبه، تقویت و یادگیری اجتماعی در یک رتبه، و در نهایت ارزیابی شناختی است.
اصالت/ارزش: از مهمترین مواردی که در یک سازمان باید توجه داشت، عامل انگیزه است. هر کارمند با توجه به ویژگیها و تفاوتهایش نیازمند عوامل انگیزشی خاص خود میباشد. با بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر فعالیت کتابداران، میتوان گامی در افزایش کارایی، بهبود رضایت شغلی و بالا بردن روحیۀ آنان برداشت.
http://publij.ir/article-1-320-fa.pdf
2016-04-10
605
627
عوامل انگیزشی
عوامل محتوایی
عوامل فرایندی
استان فارس
کتابداران کتابخانۀ عمومی.
Investigation of the Content and Process Based factors Affecting Motivation of Public Librarians of Iran (Case Study of Fars Province)
Purpose: This study aimed at the investigation of the attitudes of public librarians in Fars Province towards the content-base and process-base factors affecting their motivations.
Methodology: The survey method was used for the implementation of research. The statistical population included 227 public librarians in Fars province, Iran. According to Morganۥs table and through single-step cluster random sampling, 144 librarians were selected. Motivation factors questionnaire, constructed by Izadi (2011) was used as the research tool. Data was analyzed through t-test and ANOVA test.
Findings: The results showed that there is a significant difference between content-base and process-base factors affecting motivations of public librarians. Also, results indicated that the factors affecting the content of the librarians' motivation were “hygiene factors”, “z theory factors”, “hierarchy of needs”, “esteem needs” and so forth. Again, factors affecting the process of the librarian’s motivation included: “embrace attribution factors”, “theory of equality factors”, “goal setting and value - expected at a time”, “reinforcement and social learning at a time”, and the “cognitive evaluation”.
Originality/Value: Each group of librarians in the different contexts, situations, and locations has their own motivational elements that should be noticed. This research introduced Fars province public librarians motivational factors and one can concentrate to this elements to increase the motivation.
http://publij.ir/article-1-320-en.pdf
2016-04-10
605
627
Motivational Factors
Content factors
Process factors
Public libraries
Fars Province.
masoomeh
abdollahi
masoomeh.abdollahi@gmail.com
1
AUTHOR
abdolrasoul
jowkar
ajowkar@rose.shirazu.ac.ir
2
shiraz university
AUTHOR
jafar
torkzadeh
djt3779@yahoo.com
3
AUTHOR
Raziyeh
Sheikholeslami
sheslami@shirazu.ac.ir
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی سطح خوانایی کتابهای داستانی تألیفی برگزیدۀ شورای کتاب کودک
هدف: هدف پژوهش حاضر آن بود تا با بررسی سطح خوانایی کتابهای داستانی برگزیدۀ شورای کتاب کودک، مشخص شود که آیا این کتابها به درستی به عنوان کتابهای گروه «ب»، «ج» و «د» معین شدهاند یا خیر. همچنین، قصد بر آن بود تا نتایج حاصل از بررسی سطح خوانایی با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی در سطوح مختلف (بسیار ساده، ساده، معمولی و ...) بررسی شود و با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
روش: پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام شده و ابزار ارزیابی، فرمولهای فلش/دیانی و گانینگ/دیانی بوده است. جامعۀ پژوهش شامل 100 عنوان کتاب داستانی تألیفی بود که از سوی شورای کتاب کودک به عنوان «برگزیده» معرفی شدهاند.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی سطح خوانایی کتابها با فرمول فلش/دیانی نشان داد که 76/54 درصد از مجموع کتابها به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خوردهاند. همچنین، یافتههای حاصل از بررسی سطح خوانایی کتابها با فرمول گانینگ/دیانی نشان داد که 85/42 درصد از کتابهای داستانی تألیفی شورای کتاب کودک به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خوردهاند. در نهایت ضریب همبستگی بین این دو فرمول 498/0 بود و Pvalue آن برابر با 001/0 گردید که همبستگی معنادار نتایج حاصل از این دو فرمول را نشان میداد.
اصالت/ارزش: ازآنجاییکه فرمولهای موجود نیازمند بازنگری بودند و تاکنون اصلاحاتی در آنها صورت نگرفته بود، پژوهشگران بر آن شدند تا ارزیابی دقیقتری بر روی این فرمولها صورت گیرد. پژوهش حاضر فرمولهای سنجش سطح خوانایی را اندکی اصلاح نمود تا ارزیابی دقیقتری از سطح خوانایی حاصل شود.
http://publij.ir/article-1-1085-fa.pdf
2016-04-10
629
649
سطح خوانایی
فرمول فلش/دیانی
فرمول گانینگ/دیانی
سنجش خوانایی
شورای کتاب کودک.
Investigation of the readability level of Authored Fiction Books, Selected by Children\'s Book Council of Iran
Purpose: This research aimed at the investigation of the readability level of 100 prominent authored fiction books for B, C, and D age groups, selected by Children's Book Council of Iran as an official institute for labeling and assigning level of children’s books in Iran.
Methodology: Evaluative research method was used for the implementation of this research. Research population consisted of 100 authored books, selected as “prominent” by the Council. Flesch/Dayani and Gunning/Dayani formulas were used as evaluative tools.
Findings: Results indicated that on the basis of scores extracted from Flesch/Dayani formula, 54/76 percent of the books correctly labeled by the Council as B, C and D. Again, Results showed that on the basis of Gunning/Dayani formula, 45/24 percent of the books correctly labeled by Council as B, C and D and 44/76 percent of the books have not been labeled correctly.
Originality/Value: We tried in this research to evaluate the act of labeling books, implemented by “Children’s Book Council” and the result of such an evaluation was some corrections in the formulas
http://publij.ir/article-1-1085-en.pdf
2016-04-10
629
649
Readability Level
Flesch/Dayani Formula
Gunning/Dayani Formula
Children's Book Council
malek rezvan
vaezi
vaezi191@gmail.com
1
Shahid Chamran University of ahvaz
AUTHOR
mortaza
kokabi
kokabi80@yahoo.com
2
Shahid Chamran University of ahvaz
AUTHOR
mokhtar
ebrahimi
moktarebrahimi@scu.ac.ir
3
Shahid Chamran University of ahvaz
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گزارشی آماری از فعالیت فصلنامۀ تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی از سال 1392-1394
فصلنامۀ تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، مجلهای علمی-پژوهشی است که قبلاً با نام «پیام کتابخانه» منتشر میشد و از سال 1387 با تغییر در رویکرد، قالب و محتوا، پس از سه دوره انتشار، به مجلهای علمی-پژوهشی ارتقاء یافت و با نام جدید منتشر گردید. این فصلنامه از سال 1391 عملاً دارای سایتی مستقل با پشتیبانی شرکت یکتاوب گردید و کاربران از این سال به بعد توانستند مقالات خود را از این طریق ارسال، پیگیری و منتشر کنند. این مجله دارای دو شکل چاپی و الکترونیکی است و کاربران میتوانند علاوه بر خرید یا اشتراک شکل چاپی، پس از ثبت نام در سایت، همۀ مقالات فصلنامه را بهطور رایگان بارگیری نمایند.
در بازۀ زمانی سال 1392 تا 1394، تعداد 2042 نفر در این سایت ثبتنام کردهاند و 3.562.137 بازدید نیز از آن ثبت شده است. این فصلنامه دارای 136 داور است و 10 داوری که بیشترین تعداد ارزیابی را در این بازۀ زمانی انجام داده بودند عبارتند از: 1. دکتر عباس منوریان: 52 داوری؛ 2. دکتر زهیر حیاتی: 46 داوری؛ 3. دکتر محسن نوکاریزی: 42 داوری؛ 4. دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم: 27 داوری؛ 5. دکتر نجلا حریری: 26 داوری؛ 6. دکتر زهرا اباذری: 26 داوری؛ 7. دکتر محمد حسنزاده: 25 داوری؛ 8. دکتر مهدی علیپور حافظی: 24 داوری؛ 9. دکتر احمد شعبانی: 22 داوری؛ و 10. دکتر حسن اشرفیریزی: 22 داوری.
تعداد 790 مقاله در این بازه از سوی مؤلفان دریافت شد که 535 مقاله پذیرش نشدند. از این تعداد، 307 مقاله در بررسی اولیه و 228 مقاله در مرحلۀ داوری رد شدند. بدین ترتیب، نرخ رد شدن مقالات[1] در این مجله 67/0 درصد بوده است. از تعداد باقیمانده، 91 مقاله توسط داوران تأیید شدهاند و 31 مقاله به تأیید نهایی جهت انتشار رسیدهاند. 52 مقاله برای اصلاح ارسال شدهاند یا منتظر تأیید نهایی هستند و 164 مقاله در مراحل مختلف داوری قرار دارند.
از مجموع مقالات رسیده در این بازۀ زمانی، 316 مقاله از نوع پژوهشی، 290 مقاله مروری، 79 مقاله مطالعۀ موردی، 88 مقاله تحلیلی، و 17 مقاله از نوع ترجمه بوده است. موضوعبندی مقالات در بخش ارسال مقالات سایت، بر اساس تقسیمبندی لیزا[2] است و موضوعات توسط مولفان انتخاب میشوند. با این حال، برخی مشخصات آماری خوب از آن قابل استخراج بود. برای مثال، در موضوعات آرشیوها و یادمانهها، مدیریت اسناد و سندپردازی، گردهماییها و همایشها و نشستها، و تاریخ کتابخانههای عمومی، مقالهای برای فصلنامه ارسال نشده است. اما در موضوع مدیریت و ارزیابی کتابخانههای عمومی بیشترین تعداد مقالات دریافت شده است
(26 مقاله). با این حال، مابقی کاربران، علیرغم طیف گسترده و جزءنگر موضوعی لیزا، فیلد موضوع را با گزینۀ «سایر» پر کرده بودند که به نظر میرسد این فیلد میبایست با دقت و کنترل بیشتری برای ارائۀ تحلیلهای بهتر، پر شود.
در نهایت، قابل ذکر است که از 112 مقاله منتشره طی سالهای 1392، 1393، و 1394 که شامل 12 شماره از فصلنامه بوده است، 29 مقاله توسط کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور نگاشته شده است؛ یعنی در بازۀ زمانی مورد نظر، مشارکت کارکنان نهاد در تألیف مقالات فصلنامه حدود 25 درصد بوده است که امیدواریم این نرخ روز به روز بیشتر گردد.
http://publij.ir/article-1-1600-fa.pdf
2016-04-20
651
652