یادداشت http://publij.ir/article-1-591-fa.pdf 1996-02-15 4 5 راهنمای مجله ایران،مجلات،تجهیزات و فضا،شرایط اقتصادی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آشنایی با ویژگیهای نظام خودکار و نرم افزار کتابخانه طی سه دهه اخیر، شاهد پیشرفت سریع و کاربرد همه جانبه کامپیوتر در کشورهای پیشرفته بوده ایم. استفاده از نظام های کامپیوتری در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ایران بویژه در کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی اجتناب ناپذیر است. اگر چه دهه1360 سرآغاز این حرکت در ایران به حساب می آید،اما دهه 1370را باید در واقع شروع دست اندر کار شدن جدی کتابداران ایران در ودکار کردن امور کتابخانه و به طور کلی استفاده از نظام های کامپیوتری دانست. طی سالهای اخیر تمایل کتابداران کشور به استفاده از کامپیوتر در کتابخانه ها بتدریج افزایش یافته و شکلی ملموس تر به خود گرفته است. در حال حاضر برخی کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی در تهران و بعضی مراکز استان ها به طور محدود از کامپیوتر بهره می گیرند. کتابخانه ملی ایران نیزکه همواره می تواند پرچمدار و راهگشای حرکتهای علمی و اصولی باشد طی چند سال اخیر تلاش خود را برای ایجاد یک نظام کامپیوتری کارآمد و فراگیر آغاز کرده است. http://publij.ir/article-1-592-fa.pdf 1996-02-15 6 16 نرم افزار کتابخانه، ویژگیهای نظام خودکار،نظام کامپیوتری،فهرست نویسی،پیایندها 1 AUTHOR
علم اطلاع رسانی:مطالعۀ کاربرد دانش پست مدرن تاکنون بحث های زیادی در مورد نمونه های عالی در شناخت علمی ارائه شده است. به نظر میرسد اکثر این رهیافت ها دارای یک ساختار اصلی و مشترک هستند،بدین معنا که مسئله مفروض است و راه حل هایی برای آن بین می شود. در حوزۀ علم اطلاع رسانی با مسئلهای عمیق تر و سازمان یافته تر مواجه هستیم یعنی بررسی و مقایسه بازیگران و نقش آنها در دانش آن هم دانشی که خود در حال تغییر است. این مقایسه در چهار بعد که مرتبط با مجموعه ای از تکنولوژی ها هستند قابل بررسی است1)غیرفردی(عمومی)شده داش و تکنولوژی ها ارتباطات،2)باور پذیری دانش و تکنولوژی های ارائه،3)منطقی شدن دانش و تکنولوژی های اطلاعات،علاوه بر موارد ذکر شده تغییر دانش توسط پدیده"اطلاعاتی کردن"تشدید وحمایت می شود.اگر علم اطلاع رسانی بخواهد خود را به عنوان یک علم مطرح سازد لازم است بیاموزد که چگونه خود را به صورت پیش نمونه ایاز یک علم جدید با پست مدرن تثبیت وارائه نماید"(مثل استقرار علم اکولوژی=بوم شناسی).علم پست مدرن شباهتی به علم کلاسیک ندارد بدین معنا که در پی یافتن و درک عملکردهای جهان نیست بلکه درصدد توسعه استراتژیی برای حل مسائلی است که توسط علم کلاسیک و تکنولوژی ها بدست آمده است. چنین علمی باید با شرایط تئوریک جدیدی مواجه شود که سه رهیافت می توان برای آن قائل شد:a)توسعه مدل های پایه از طریق تعریف مجدد مفاهیم علمی گسترده(مثل مفهوم نظام که مفهوم بازیگر را در پی دارد و یا مفهوم ارتباطات که منجر به مفهوم کاهش پیچیدگی می شود)؛b)فرمول بندی مجدد و علمی میان مفهوم ها یعنی مفاهیمی که به دلیل انس و عمومیتی که تا به حال داشته اند کمتر به طور عملی روی آنهاکار شده است مثل مفهوم دانش و تصویر؛c)به هم بافتن و تلفیق مدل ها و میان مفهوم ها. http://publij.ir/article-1-593-fa.pdf 2013-08-10 17 29 علم اطلاع رسانی، دانش پست مدرن،بازیابی اطلاعات،باورپذیری دانش،فرمول بندی 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کارکنان کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی از جمله کتابخانه هایی هستند به طور رایگان یا با مبلغی ناچیز در خدمت افراد یک جامعه یا منطقه قرار می گیرند. توده مردم یا قشر خاصی از آنها نظیر کودکان،کارمندان،بیماران،زندانیان،کارگران،معلولان،نوسوادان،باسوادان،متخصصین،محققین و.... در حوزه خدماتی این کتابخانه قرار دارند و در خدمت کسانی است که بتوانند از آن بهره بگیرند. هدف کتابخانه های عمومی خدمت به توده مردم یا گروه خاصی از افراد است و همچون یک مرکز فرهنگی در جامعه است که با خدمات گسترده خود می تواند در حفاظت از دموکراسی آگاهی سیاسی،اجتماعی،علمی وتشویق فعالیتهای خلاق زمان فراغت موثر باشد http://publij.ir/article-1-594-fa.pdf 1996-02-15 30 33 کارکنان کتابخانه های عمومی،کتابداران حرفه ای،کارکنان اداری،آموزش کارکنان،کارورزی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش و تصویر کتابخانۀ عمومی روستایی در ایران اولین وظیفه نظامهای آموزشی در هر کشور چه به صورت رسمی و چه به صورت غیر رسمی تربیت انسان است. انسانی اندیشمند که قادر باشد بر سرنوشت ومحیط خود تاثیر گذاشته و آن را برای خویش و سایر افراد جامعه بهتر سازد. متأسفانه به دلایل گوناگون،اغلب نظام های آموزشی از انجام این وظیفۀ مهم دور می مانند.دلایلی مانند فقراقتصادی،جنگ وآوارگی،زندگی در نقاط دورافتاده،ترک تحصیل،ازدیاد بی رویه جمعیت،کوچ نشینی،حکومت های استبدادی،و ... عواملی هستد که توجه به امر آموزش نیروی انسانی را مخل می سازند. http://publij.ir/article-1-595-fa.pdf 1996-02-15 34 40 کتابخانۀ عمومی روستایی،روستا ومطالعه،نهضت سوادآموزی،جهادسازندگی 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی ابعاد آموزشی و اجتماعی مطالعه مسأله مطالعه مه موضوع مورد بحث این مقاله است یکی از راه های اصلی آموزش محسوب می شود که توجه به آن می تواند جوابگوی بسیار موثری در رفع خلاء آموزشی باشد. متأسفانه این واقعیت تلخ در کشور ما وجود دارد که میزان مطالعه بسیار پایین است و ما از این نظر در ردیف کشورهای بسیار پایین هستیم. عوامل زیادی در این امر موثر می باشند که از مهمترین آن میتوان به درصد بالای بیسوادی وکم سوادی در جامعه اشاره نمود آمار نشان می دهد که در سرشماری سال1365 تعداد26میلیون نفر از جمعت کشو ما از نظام آموزشی جامعه جدا شده اند و یا اصلاً به ان وارد نشده اند،که از این تعداد77%آنها بیسواد و یا دارای تحصیلاتی در حد پنجم ابتدایی می باشند. http://publij.ir/article-1-596-fa.pdf 1996-02-15 41 48 مطالعه،چشم خوانی،مطالعه سریع،موانع مطالعه 1 AUTHOR
انقلاب اطلاعات http://publij.ir/article-1-597-fa.pdf 1996-02-15 49 54 انقلاب اطلاعات،تکنولوژی های اطلاعاتی،دایرهالمعارف الکترونیکی،اقتصاد اطلاعات 1 AUTHOR
نگاهی به کتابخانه رضا درشهر رامپور http://publij.ir/article-1-598-fa.pdf 1996-02-15 56 57 کتابخانه رضا،تاریخ و فرهنگ،نسخ خطی 1 AUTHOR
طرح جدید کتابخانه اسپانیا http://publij.ir/article-1-599-fa.pdf 1996-02-15 58 58 کتابخانه اسپانیا،کتابخانه ملی مادرید،کتابخانه کنگره ملی آمریکا 1 AUTHOR
کتابخانه و مرکز تحقیقات جورج پادمور یا مرکز مطالعات غنا وآفریقا در اکرا(غنا) http://publij.ir/article-1-600-fa.pdf 1996-02-15 59 60 مرکز مطالعات غنا وآفریقا،کتابخانه جورج پادمور،خدمات سمعی وبصری،استادیوم نمایشنامه 1 AUTHOR
گزارش دوره اول کارگاه آموزشی کتاب، کتابخانه و کتابخوانی در مرکز مطالعات برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی http://publij.ir/article-1-601-fa.pdf 1996-02-15 61 63 کارگاه آموزشی کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، مرکز مطالعات برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی 1 AUTHOR