fa
jalali
1389
5
1
gregorian
2010
8
1
16
2
online
1
fulltext
fa
سخن سردبیر: کتابخانه های عمومی و حوزه های مرتبط
1
4
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-131&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/4
1391/7/13
2016/12/26
1395/10/6
fa
مقایسۀ کاربرد انواع روشهای ارزیابی دسترسپذیری وبسایتها مطالعۀ موردی: وبسایت وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران)
A Comparative Study on the Application of Different Methods for Evaluating the Accessibility of Websites(Case Study:
Websites of Ministries of Iranian Government)
هدف: هدف مقالۀ حاضر، بررسی مقایسهای انواع روشهای ارزیابی دسترسپذیری وبسایتها و بررسی نتایج مطالعۀ موردی وبسایت وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران بهمنظور نشان دادن نقاط قوت، ضعف و تفاوت یافتههای ارزیابی در هر یک از روشهای دسترسپذیری وبسایتها میباشد.
روش: در این مقاله، ابتدا پژوهشهای انجام شده در زمینۀ دسترسپذیری وبسایتها مرور و مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش بعد، مروری بر روشهای ارزیابی دسترسپذیری و مقایسۀ مزایا و معایب هر یک از این روشها انجام شده است. در پایان، نتایج ارزیابی دسترسپذیری وبسایت وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران (21وزارتخانه) بر اساس روشهای ارزیابی دستی، ارزیابی خودکار و ارزیابی تجارب کاربران مورد مقایسه قرار گرفته است. ارزیابی دستی با استفاده از 12 شاخصِ استخراج شده از خطمشی دسترسپذیری محتوای وب که بهوسیلۀ کنسرسیوم وب جهانگستر ارائه شده است، انجام شد و ارزیابی تجارب کاربر نیز از طریق روش پیمایش بر اساس گروههای کانونی و پاسخ به سؤال پرسشنامه صورت گرفت. ارزیابی خودکار نیز بهوسیلۀ نرمافزار خودکار وباِگزَکت صورت پذیرفت.
یافتهها: با توجه به یافتههای متفاوت این سه روش ارزیابی میتوان گفت که از ابزارهای ارزیابی خودکار فقط میتوان برای شناسایی خطاهای وبسایت استفاده نمود زیرا این نرمافزارها بهطور دقیق، سیاههای از خطاهای هر یک از اولویتها را ارائه میکنند و راهنمای توسعهدهندگان وبسایت برای اصلاح خطاها میباشند. نتایج ارزیابی تجارب کاربر نیز بهتنهایی مفید واقع نمیشود زیرا ممکن است برخی نظرات شخصی و سلیقهای نتایج ارزیابی را تغییر دهد. در روش ارزیابی دستی نیز با وجود نیروی انسانی متخصص، تفسیر خطاها و ارائه پیشنهادهای عملی امکانپذیر است بنابراین با توجه به تفاوت فاحشی که در یافتههای این سه روش ارزیابی در پژوهش فوق دیده شد، بهکار بردن روش ارزیابی یکپارچه که ترکیبی از سه روش ارزیابی میباشد، مورد تأیید قرار گرفت.
اصالت/ارزش: تاکنون تحقیقی که بهصورت مقایسهای روشهای ارزیابی دسترسپذیری وبسایتها را ارزیابی کرده باشد، انجام نشده است. این تحقیق علاوه بر مقایسۀ نظری روشهای موجود، بهصورت عینی نیز کارکرد روشهای مورد نظر در یک مطالعۀ عینی را گزارش میکند.
Purpose: The present research aims to comparatively study different methods for evaluating the accessibility of websites and analyze the results of case study concerning websites of ministries of Iranian government, in order to indicate the strengths, weaknesses, and differences in evaluation findings by applying each of website accessibility methods.
Methodology: In this paper, initially the previously performed studies regarding websites’ accessibility have been reviewed. In next section, a survey was made on methods for accessibility evaluation, as well as comparison of advantages and drawbacks of each method. Finally, results of accessibility evaluation on websites of ministries of Iranian government (including 21 ministries) have been compared based upon manual evaluation methods, automatic evaluation methods, and evaluation of clients’ experiences. Manual evaluation was carried out using 12 indices extracted from web content accessibility guidelines (WCAG) provided by worldwide web consortium: W3c/wai 1.0. Also, evaluation of clients’ experiences was accomplished by survey based on focus groups and replying the questionnaire. Automatic evaluation was achieved by Webxact automatic software.
Findings: Considering different findings of these three evaluation methods, it can be stated that automatic evaluation tools can be utilized only for recognition of websites’ errors, since these software precisely provide a list of errors for each priority and are website developers’ guide for correcting the errors. Results of merely evaluating client’s experience are not useful, as some personal opinion may change the results. If human experts would be present, interpretation of errors and making practical suggestions are possible in manual evaluation method. Therefore, considering the remarkable difference observed between findings of these three evaluation methods, use of an integrated evaluation method including the three aforementioned ones was confirmed.
Originality/Value: No research has so far comparatively evaluated the methods for evaluation of websites’ accessibility. Besides theoretical comparison of the existing methods, the present research reports in an objective manner the application of mentioned methods in an objective study.
Accessibility evaluation, Websites of ministries, Case study, Automatic evaluation, Manual evaluation
ارزیابی دسترسپذیری, وبسایت وزارتخانهها, مطالعه موردی, ارزیابی خودکار, ارزیابی دستی
5
27
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/14
1396/11/25
Mohammad
Hasanzadeh
Tarbiat Modares University, Tehran
محمد
حسنزاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
0031947532846007285
0031947532846007285
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Fatemeh
Navidi
Iranian Aeronautical Organization
فاطمه
نویدی
navidi121@yahoo.com
0031947532846007286
0031947532846007286
No
سازمان فضایی ایران
fa
نحوۀ اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانه های عمومی: بررسی نقش خلاقیت
How Public Librarians Use Conflict Management Strategies: Studying the Role of Creativity
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش خلاقیت در نحوۀ اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانههای عمومی است.
روش: در پژوهش حاضر به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 115 نفر بهعنوان گروه نمونه از میان کتابداران کتابخانههای عمومی کشور انتخاب شده و پرسشنامههای موانع شخصی خلاقیت (فیفر) و مدیریت تعارض (پوتنام و ویلسون) را تکمیل کردند. دادهها به کمک آزمون t مستقل، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گامبهگام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که راهبردهای مدیریت تعارض با مؤلفههای خلاقیت رابطۀ معناداری دارند که در این میان مولفههای «نیاز به موفقیت» و «تفکر انتزاعی» میتوانند اتخاذ راهبرد مدیریت تعارض را تبیین نمایند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اتخاذ راهبرد رقابت در کتابداران دارای تحصیلات کتابداری بهطور معناداری بیش از فارغالتحصیلان سایر رشتههایی است که به حرفه کتابداری مشغولند.
اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به توسعۀ خلاقیت کتابداران تأکید مینماید. خلاقیت علاوه بر آنکه تأثیر مستقیمی در کار کتابداران دارد، میتواند بهطور غیرمستقیم نیز سبب تقویت سایر مهارتهای رفتاری (نظیر مدیریت تعارض) شود.
Purpose: The purpose of this paper is to study the role of creativity in using conflict management strategies among librarians.
Methodology: In this research 115 individuals as sample group were chosen among librarians of public libraries in Iran by simple random sampling method. They subsequently filled questionnaires of personal barriers against creativity (Pfeiffer) and conflict management (Putnam and Wilson). The obtained data were analyzed using independent t-test, test of significance of Pierson’s correlation coefficient, and multiple (step-by-step) regression analysis.
Findings: The research findings indicated that conflict management strategies have a significant relationship with creativity components, among which the two components “need to success” and “abstract thinking” can determine the use of conflict management strategy. Furthermore, results of the present study show that competitive strategy is significantly used more by librarians with librarianship education compared to librarians with other backgrounds.
Originality/Value: Results of current research emphasize on the importance of paying more attention to creativity development among librarians. In addition to its direct effect on librarians’ function, creativity can indirectly reinforce other behavioral skills such as conflict management.
Conflict management, Creativity, Librarian, Public library, National institution of public libraries.
مدیریت تعارض, خلاقیت, کتابدار, کتابخانۀ عمومی, نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
29
44
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/14
1396/11/25
Rouhollah
Abbasi
Tarbiat Modares University
روحالله
عباسی
abbasi.ro@gmail.com
0031947532846007287
0031947532846007287
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Reza
Abbasi
Allameh Tabatabaee University
رضا
عباسی
r.a.manager@gmail.com
0031947532846007288
0031947532846007288
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Yousef
Abedi
University of Tehran
یوسف
عابدی
yabedi@ut.ac.ir
0031947532846007289
0031947532846007289
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی تطبیقی فرمت مارک ایران در نرمافزار «رسا» با فرمت یونی مارک برای پیایندها
Comparative Study of Iranmark Format in Rasa Software and Unimark Format for Serials
هدف: دستنامه مارک ایران در ابتدا فقط شامل منابع چاپی تکنگاشتی و فاقد فرمتهای خاص برای سایر منابع بود. بعد از آنکه این فرمـت برای سایـر مـنابع کتابخانهای گسترش یافت، پژوهشگر که در دوره مارک سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت با مقایسه بین کاربرگۀ پیایندهای سازمان و فرمت ارائه شده در دستنامه یونیمارک متوجه کاستیهایی در برنامۀ رسا (که فرمتهای مارک ایران را برای سایر منابع گسترش داده بود) شد. بنابراین، هدف خود از پژوهش خود را بررسی تطبیقی فرمت مارک ایران با دستنامۀ یونیمارک برای پیایندها و ارائۀ راهحلهای پیشنهادی برای رفع نواقص موجود در کاربرگۀ سازمان قرار داد.
روش: پژوهش حاضر به روش کتابخانهای انجام شده است. جامعۀ پژوهش عبارت از فیلدها، نشانگرها و فیلدهای فرعی یونیمارک و مارک ایران است که تقسیمبندی و انواع آنها، از دستنامۀ یونی مارک استخراج شد. 14 فیلد ویژۀ پیایندها نیز از متن دستنامۀ 2000 یونیمارک و روزآمدهای 4 و 5 دستنامۀ فوق استخراج و ترجمه شد. سپس فرمت پیشنهادی، با توجه به فیلدهای اختصاصی شناسایی شده بهوسیلۀ پژوهشگر و فیلدهای الزامی یونیمارک برای تمام منابع کتابخانه ای و فیلدهای عمومی، و در مطابقت با کاربرگۀ رسا (بهمنظور حصول اطمینان از اِعمال فیلدهای مورد نظر در کاربرگه سازمان) تهیه شد. این کاربرگه دارای 102 فیلد بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که پنج فیلد (400 (فروست)، 411 (فروستهای فرعی)، 225 (فروست)، 014 (شناسگر مقاله)، 073 (شماره بین المللی مقاله)) موجود در دستنامۀ یونیمارک در کاربرگۀ پیایندهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و میبایست به آن افزوده شود. همچنین یافتهها نشان داد که فیلدهای متعددی دچار تغییرات در عنوان، تعریف، چگونگی کاربرد و فیلدهای فرعی شدهاند و فیلدهای متعدد دیگری به اشتباه ترجمه شدهاند و میبایست اصلاح شوند. در نهایت کاربرگهای پیشنهاد شده که از 102 فیلد آن، 14 فیلد، فیلدهای ویژۀ پیایندها، پنج فیلد، فیلدهای الزامی مارک، و 83 فیلد باقیمانده را فیلدهای عمومی تشکیل میدهند.
اصالت/ ارزش: مجلات از مهمترین منابع اطلاعاتی مورد نیاز محققان و مراجعان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است و کتابداران برای انتخاب، تهیه و آمادهسازی آنها و ارائۀ خدمات مناسب بهوسیلۀ آنها تلاش زیادی مینمایند. ارزش اطلاعاتی مجلات به این دلیل است که معمولاً آخرین اخبار و نتایج پژوهشهای علمی در این منابع منعکس می شوند. بنابراین ضروری است تا با سازماندهی درست و هماهنگ این منابع به اشاعه و دسترسپذیری آنها همچون متون تکنگاشت چاپی توجه شود.
Purpose: This research has been carried out with the aim of comparatively studying Iranmark format and Unimark handbook for serials and making some suggestions for resolving the existing deficiencies in worksheet of national document organization and national library of Iran, in Rasa software.
Methodology: This research has used library study. Samples to be studied included fields, markers, and the subsidiary fields of Unimark and Iranmark, whose classification and types were extracted from Unimark handbook. Also, 14 specific fields for serials were extracted from Unimark 2000 handbook as well as the updates 4 and 5 in this handbook, and translated. Afterward, the suggested format was prepared considering the specific fields identified by the researcher, mandatory fields of Unimark for all library resources, and general fields, in concordance with Rasa worksheet to assure that the desired fields have been applied to organization’s worksheet. This worksheet consisted of 102 fields.
Findings: The study findings revealed that the five fields including fields 400 (series), 411(subsidiary series), 225 (series), 104 (paper identifier), and 073 (international paper code) in Unimark handbook do not exist in serials worksheet of national document organization and national library of Iran, and should be added to it. Additionally, findings showed that several fields have been changed in title, definition, application, and subsidiary fields, while there are several other fields with wrong translation which must be corrected. Finally, a worksheet is suggested whose 102 fields consist of 14 serials specific fields, 5 mandatory Unimark fields, and 83 general fields.
Originality/Value: Journals are among the most important information resources essential for researchers and visitors of libraries and information centers, and librarians make effort for their selection and preparation, and providing appropriate services by them. Information value of journals is due to the point that typically the latest news and results of scientific studies are reflected in these resources. Hence, it is necessary to properly organize such resources in a coordinated way and pay sufficient attention to their distribution and accessibility similar to printed monographs.
Iranmark, Unimark, Serials, Rasa software, National library of Iran, Hyperdata.
مارک ایران, یونیمارک, پیایندها, نرمافزار رسا, کتابخانۀ ملی, ابردادهها.
45
69
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Shahnaz
Khademizadeh
Shahid Chamran Ahvaz University
شهناز
خادمیزاده
s_khademi59@yahoo.com
0031947532846007290
0031947532846007290
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز
Morteza
Kokabi
Shahid Chamran Ahvaz University
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
0031947532846007291
0031947532846007291
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
Abdolhossein
Farajpahlou
عبدالحسین
فرجپهلو
farajpahlou@gmail.com
0031947532846007292
0031947532846007292
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
fa
بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم
Assessment of the Proportionality of Religious Books Publication with People’s Expectations in Qom
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تناسب حوزه نشر کتب دینی با انتظارات افراد در سطح جامعه است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی است. جهت گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه، دیدگاههای 807 نفر از مراجعان به کتابخانهها و کتابفروشیها جمعآوری شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اولویت اول انتخاب 5/55 درصد از پاسخگویان، کتابهایی با موضوع عقیدتی و دینی بوده است. 7/48 درصد از جامعه پژوهش بیش از نصف مطالعات خود را در حوزه کتابهای دینی و عقیدتی ابراز کردند. بیشترین مکانهای دسترسی افراد به کتب دینی کتابفروشی با 4/50 درصد و کتابخانه با 1/32 درصد بود. میزان استفاده از اینترنت در تمامی سطوح تحصیلات پایین، و میزان استفاده از کتابفروشیها در تمامی سطوح تحصیلات بالا بود. اکثریت پاسخدهندگان با 6/87 درصد تأکید کردندکه مهمترین مشخصه ظاهری کتاب، عنوان کتاب است. 8/90 درصد از جامعه آماری نام نویسنده و مترجم را مهمترین عامل نشر کتابهای دینی دانستند. همچنین کتابهای استاد مرتضی مطهری، شخصیتهای مذهبی، ائمه، مسائل اعتقادی، حدیثی و ادعیه جزء اثرگذارترین موضوعات معرفی شدند. از نظر مخاطبان تکراری بودن، مستند نبودن، واژههای ثقیل عربی و متناسب نبودن با نیاز کاربر مهمترین دلایل ضعف کتابهای دینی است. از دیدگاه پاسخگویان مهمترین راهکارهای تبلیغ کتب دینی، تبلیغ از طریق رسانه، کاهش قیمت، متناسبسازی با نیاز روز و افزایش کتابخانههای عمومی و رایگان میباشد. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتابهای دینی آشنایی با سرگذشت بزرگان دین، آشنایی با مهمترین موضوعات دین اسلام، مفاهیم ارزشمند نهج البلاغه و نهضت کربلا بود. مهمترین انتظارات پاسخگویان از کتب دینی پاسخگویی به سؤالات مخاطب، آشنایی با مسائل ظریف دینی، بر شمردن شرایط انسان کامل در جهان امروز، توانایی زدودن ابهامات دینی برای نوجوانان و جوانان اظهار شد.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه کتابهای دینی و عقیدتی جزو بیشترین انتشارات در سطح کشور هستند، لازم است با شناخت کافی برنامهریزی دقیق نسبت به مخاطب کتابهای دینی و نیازهای آنها داشته باشیم. پژوهش حاضر با بررسی نظرات پاسخگویان، میتواند به دستاندرکاران نشر کتب مذهبی در برنامهریزی بهتر مولفههای نشر کمک کند.
Purpose: This research aims to investigate the proportionality of religious books publication with expectations of individuals in society.
Methodology: The present study is carried out by survey method. To collect data, viewpoints of 807 persons among visitors of libraries and bookstores were gathered by questionnaire.
Findings: The research findings indicated that the first priority of 55.5% of responders was books with religious subjects. Also, 48.7% of the population under study expressed that more than half of their reading is assigned to religious field. The places providing highest accessibility of people to religious books were bookstores and libraries with percentages of 50.4% and 32.1%, respectively. Taking advantage of internet was low in all educational levels, whereas use of bookstores was evaluated to be high in all educational levels. The majority of responders (87.6%) emphasized that the most significant feature of book appearance is its title. 90.8% of the population under study believe that the name of author and translator is the most important factor in publication of religious books. Furthermore, books by Shahid Motahhari, as well as books on the subject of religious figures, Imams, beliefs, hadith, and prayers were introduced as the most impressing ones. From the responders’ point of view, the most important drawbacks of religious books can be considered as being repetitious, not being documentary, frequent inexpressive Arabic terms, and not being proportional with the reader’s need. Also, they believe that the best strategies for advertising the religious books include advertisement through mass media, reducing the cost, proportionate them with present needs, and increasing the number of public and free libraries. The main expectations of the population under study from religious books included getting acquainted with history of religious figures, getting familiar with the most significant subject in Islam, valuable concepts in Nahjolbalagheh, and Karbala resurrection. In addition, major expectation of the responders from religious books was providing response for their questions, getting them familiar with fine religious issues, elucidating the requirements of a perfect man in modern era, and the ability to resolve the ambiguities in religion for young people.
Originality/Value: Since religious books have assigned the highest publication level, it is necessary by precise planning to get sufficient understanding of readers of religious books and their needs. Through survey of the responders’ viewpoints, the present research can assist publishers of religious books in better planning for publication components.
Publication, Religious books, Society’s expectations, Qom Province
نشر و انتشار, کتب دینی, انتظارات جامعه, استان قم.
71
94
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Mohammad Javad
Najafi
Qom University
محمدجواد
نجفی
najafi_m_j@yahoo.com
0031947532846007293
0031947532846007293
No
دانشگاه قم
Reza
Karimi
Qom University
رضا
کریمی
karimi@qom.ac.ir
0031947532846007294
0031947532846007294
Yes
دانشگاه قم
fa
بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
Comparative Study of the Factors Encouraging or Inhibiting Informal Study from Viewpoint of Male and Female Graduate Students in Tarbiat Moallem Azerbaijan University
هدف: هدف این پژوهش بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و همچنین ارزیابی میزان مطالعه غیردرسی آنها است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 260 نفر از مجموع 2600 نفر (1500 نفر دختر و 1100 نفر پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه تبریز، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS اندازهگیری شد که مقدار آلفای کرونباخ 872/. بهدست آمد که بیانگر اعتبار خوبی است. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد.
یافتهها: الف- بین میزان مطالعه غیردرسی دختران و پسران تفاوت معنیدار وجود داشته و میانگین مطالعه کل دانشجویان 30 دقیقه بوده است. ب- بین عوامل مشوق مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنیدار مشاهده نشد. ج – بین بعضی از عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنیدار وجود دارد. مانند استفاده از اینترنت، بازیهای رایانهای، خوشبین نبودن به آینده و بها ندادن به علم. د – بهطور کلی مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان عبارتند از: گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابهای مورد علاقه، حجم زیاد تکالیف دانشگاه، تماشای تلویزیون، نداشتن فرصت کافی برای مطالعه، ضعف تبلیغات در زمینه مطالعه، عادت نداشتن به مطالعه از دوران کودکی، کمبود کتابخانههای عمومی، بها ندادن مردم به علم، خوشبین نبودن به آینده، برنامههای تفریحی، مشکلات اقتصادی، استفاده از اینترنت، تیراژ پایین کتابها و بازیهای رایانهای. ﻫ - مهمترین عوامل مشوق مطالعه غیردرسی عبارتند از: داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی، داشتن کتابخانه شخصی، توسعه مراکز کتابخوانی، تشویق اساتید، معلمان، والدین و دوستان، وجود کتابخانه در محل تحصیل، آموزش روش مطالعه، افزایش درآمد خانواده، سطح تحصیلات، مطالعه و موقعیت اجتماعی اعضای خانواده، برگزاری مسابقات کتابخوانی.
ارزش/ اصالت: مقاله حاضر به شکل تطبیقی اولین بار در مورد عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر انجام شده است. پژوهشهایی که قبلاً صورت گرفته، اغلب در مورد میزان و موضوعات مطالعه غیردرسی و بیشتر روی دانشآموزان انجام شده بود.
Purpose: The aim of present research is comparative study of the factors encouraging or inhibiting informal study among male and female graduate students in Tarbiat Moallem Azerbaijan University, as well as evaluation of the amount of their informal study.
Methodology: This research used survey method. The population under study included 260 students among 2600 graduate university students (1500 male and 1100 female students) in Tarbiat Moallem Azerbaijan University. A questionnaire was used for data collection. This questionnaire was analyzed and confirmed by faculty members of Tarbiat Moallem Azerbaijan University. Also, its reliability was measured in SPSS software as Kronbach alpha which was 0.872, which indicates good reliability. Descriptive and analytical statistical methods were used to answer the study questions and test the hypotheses.
Findings: a) There is a significant difference between the amount of informal study in female and male university students, and mean amount of informal study among all students was 30 minutes; b) No significant difference was observed in the factors encouraging informal study and the gender variable; c) There is significant difference in some factors inhibiting informal study and the gender variable. For instance, use of internet, computer games, not being optimistic to future, and not considering science as valuable; d) In general, the most significant factors which inhibit informal study from the viewpoint of mentioned students are high cost of books, no access to favorite books, high amount of university assignments, watching TV, no sufficient free time for study, no desirable advertisement concerning study, not being used to studying from childhood, few number of public libraries, people’s not considering knowledge as valuable, not being optimistic to future, amusement programs, economic problems, use of internet, low circulation of books, and computer games; e) The main factors encouraging informal study include being used to studying from childhood, possessing a personal library, development of book-reading centers, encouragement by university professors, teachers, parents, and friends, existence of a library in vicinity of education place, training the techniques for studying, increase in family’s income, level of education, studying and social position of family members, and holding book-reading competitions.
Originality/Value: This comparative research has been carried out for the first time on the factors encouraging or inhibiting informal study from viewpoint of female and male university students. Previous studies have mostly been performed regarding the amount and subjects of informal study among the students.
Informal study, Factors encouraging informal study, Factors inhibiting informal study, Students of Tarbiat Moallem Azerbaijan University
مطالعه غیردرسی, عوامل مشوق مطالعه غیردرسی, عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی, دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان.
95
114
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Ali
Moradmand
Tarbiat Moallem Azerbaijan University
علی
مرادمند
Ali.Moradmand.191@gmail.com
0031947532846007295
0031947532846007295
Yes
دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
fa
بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز
A Survey on Information Literacy of Higher Education Students in Kermanshah University of Medical Sciences Based upon Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل میدهد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جستوجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جستوجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین 09/3 درحد مطلوبی میباشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان میدهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندیهای سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارتها هستند و آیا نیاز به کسب این تواناییها را در خود احساس میکنند این مطالعه انجام شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل میدهد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جستوجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جستوجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین 09/3 درحد مطلوبی میباشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان میدهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندیهای سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارتها هستند و آیا نیاز به کسب این تواناییها را در خود احساس میکنند این مطالعه انجام شده است.
Purpose: The purpose of this research is to determine the level of information literacy among higher education students of Kermanshah University of medical sciences.
Methodology: The methodology of this research is of survey-descriptive type using a questionnaire. The population under study was 181 higher education students including 158 intern and 23 postgraduate students.
Findings: According to research findings, the mean scores obtained among the population under study were: 3.60 for good understanding of information need, 3.69 for information search strategies, 3.12 for location of information and access to information, 3.43 for use of information, 3.29 for combining new information with previous knowledge, and 3.09 for evaluating the result of search process regarding how much it has satisfied their information need. In total, the general results of study indicate the status of information literacy among higher education students of Kermanshah University of medical sciences with mean score of 3.37 as higher than medium.
Originality/Value: Based upon the Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills, the present research has identified the strengths of information literacy among higher education students. It has been carried out to find and study whether higher education students of Kermanshah University of medical sciences are equipped with these skills and whether they feel the need to gain such skills.
Information literacy, Higher education students, Kermanshah University of medical sciences, Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills
سواد اطلاعاتی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه, مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز
115
137
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-59&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Masoumeh
Pandpazir
Hamedan Azad Islamic University
معصومه
پندپذیر
Yeganeh_a1384@yahoo.com
0031947532846007296
0031947532846007296
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
Mozaffar
Cheshmeh-Sohrabi
Isfahan University
مظفر
چشمه سهرابی
Sohrabi51@gmail.com
0031947532846007297
0031947532846007297
No
دانشگاه اصفهان
fa
وضعیت تهیه و خرید منابع الکترونیکی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران کتابخانهها
Status of Preparing and Purchasing the Electronic Resources in Tehran Governmental Special Libraries from Viewpoint of Library Managers
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت تهیه و خرید منابع الکترونیکی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران کتابخانهها میباشد، که به چگونگی وضع موجودی منابع الکترونیکی، نحوه خرید و تهیه آنها و مشکلات تهیه منابع الکترونیکی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران پرداخته شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد پژوهش 86 نفر از مدیران کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران بودهاند که 60 نفر از مدیران (70 درصد) پرسشنامه را عودت دادند و یافته های پژوهش بر اساس دادههای این تعداد پرسشنامه بهدست آمده است. تحلیلهای این پژوهش به کمک آمار توصیفی و با استفاده از نرمافزارهای excel و SPSS صورت گرفته است.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که در 10 کتابخانه هیچگونه منبع الکترونیکی وجود نداشت؛ 28 کتابخانه هر سه مورد منبع الکترونیکی( کتاب، مجله، پایگاه اطلاعاتی) را دارا میباشند و در 22 کتابخانه نیز یک یا دو نوع از منابع الکترونیکی موجود بوده است. منابع الکترونیکی در اکثر کتابخانههای تخصصی موجود بوده؛ اما با توجه به رشد روزافزون آنها در کتابخانههای جهان و نیز مزایای منابع الکترونیکی، میزان منابع الکترونیکی برای کتابخانههای تخصصی بسیار کم بوده است. عمدهترین مشکلات تهیه منابع الکترونیکی، هزینه خرید منابع الکترونیکی، هزینه خرید تجهیزات لازم برای استفاده از این منابع و سپس تصمیمگیری در خصوص انتخاب نوع منبع الکترونیکی عنوان شده است. در اکثر کتابخانههای تخصصی شهر تهران برای تهیه و خرید هر سه نوع منبع الکترونیکی کمتر از 10 درصد بودجه کتابخانه اختصاص داده میشود.
اصالت/ارزش: با وجود اینکه در زمینه منابع الکترونیکی و موارد مرتبط با آن پژوهشهای بسیاری صورت گرفته است، اما کمتر به بررسی وضعیت خرید و تهیه این منابع از دیدگاه مدیران کتابخانهها پرداخته شده است. همچنین نتابج حاصل از پژوهش میتواند معیاری برای ارزیابی روزآمدی و کارآیی کتابخانههای تخصصی در امر تولید و انتشار منابع الکترونیکی باشد.
Purpose: The present research has been devoted to study the status of preparing and purchasing the electronic resources in Tehran governmental specialized libraries from viewpoint of library managers, and it surveys current status of electronic resources, how they are prepared and purchased, and problems of preparing these resources in Tehran governmental specialized libraries.
Methodology: The methodology of this research is of survey-descriptive type, in which data collection was accomplished by a questionnaire. The population under study included 86 managers of Tehran governmental specialized libraries, among which 60 of them (70%) filled the questionnaire and hand it out, so the findings are based on data collected by these 60 questionnaires. Analysis of this study by descriptive statistics was achieved using Excel and SPSS software.
Findings: The findings that no electronic resources existed in 10 libraries; 28 libraries possessed all three types of electronic resources (books, journals, and databases); one or two types of electronic resources existed in 22 libraries. In most specialized libraries the electronic resources existed, but their amount is very few for specialized libraries considering the increasing growth of such resources in libraries worldwide as well as the advantages of electronic resources. Major problems in preparing electronic resources were expressed as cost of purchasing them, cost of purchasing equipments necessary for using these resources, and making decision for choosing the type of electronic resources. In most specialized libraries in Tehran less than 10% of the library’s budget is allocated to preparing and purchasing the three types of electronic resources.
Originality/Value: Though numerous studies have been performed concerning electronic resources and related issues, the status of preparing and purchasing these resources from viewpoint of library managers have not received much attention. The obtained results of this research helps the organizations and institutions which make decision in publication of electronic resources to gain more understanding of the current status of electronic resources and the level of purchasing these resources in specialized libraries, so as to make changes in their policies for production and providing the electronic resources. Furthermore, the findings of this study can be regarded as a criterion for evaluating how much the specialized libraries are updated and efficient.
Electronic resources, Purchasing electronic resources, Tehran governmental specialized libraries.
منابع الکترونیکی, خرید منابع الکترونیکی, کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران.
139
156
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Atefeh
Nourizadeh Ghasri
Young researchers’ club
عاطفه
نوری زاده قصری
at85no@gmail.com
0031947532846007298
0031947532846007298
Yes
باشگاه پژوهشگران جوان
fa
بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی حوزۀ علوم انسانی دانشگاه تبریز طی سالهای 1381- 1386
Evaluation of Scientific Publications of Faculty Members of Human Sciences Department in Tabriz University during 2002-2007
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی حوزۀ علوم انسانی دانشگاه تبریز طی سالهای 1381-1386 انجام شده است.
روش: این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده و از روشهای آماری مثل توزیع فراوانی و درصد فراوانی در قالب جدول و نمودار و از فرمول خیدو جهت تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. جامعه پژوهش 137 نفر عضو هیأت علمی حوزۀ علوم انسانی دانشگاه تبریز است که 106 نفر از آنها پرسشنامهها را تکمیل کردند.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که بیشترین درصد مقالههای تالیفی مربوط به سال 1385، و بیشترین درصد کتابهای تالیفی، آثار ارائه شده در مجامع ملی و بینالمللی و طرحهای پژوهشی پایانیافته مربوط به سال 1386 است. از نظر انواع تولیدات علمی در سالهای مورد پژوهش، 62 مورد کتاب تالیفی، 28 مورد کتاب ترجمهای، 368 مورد مقاله تالیفی در مجلههای داخلی، 17 مورد مقاله ترجمه شده در مجلههای داخلی و 25 مورد مقاله چاپ شده در مجلههای خارجی انجام گرفته است. همچنین در این سالها 291 مورد آثار ارائه شده در مجامع ملی و بینالمللی و 182 مورد طرح پژوهشی انجام گرفته است. آزمون فرضیهها نشان میدهد که بین متغیرهای سن، جنس، مرتبه علمی و محل اخذ مدرک تحصیلی افراد با میزان تولیدات علمی آنها رابطه معنیداری وجود دارد.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر سعی دارد برای اولین بار مشخص کند حوزۀ علوم انسانی دانشگاه تبریز چه سهمی از تولیدات علمی کشور را عهدهدار است.
Purpose: The present research has been accomplished with the purpose of investigating the scientific publications of faculty members of human sciences department in Tabriz University during 2002-2007.
Methodology: The methodology of this research is of survey type. The required data were collected by a questionnaire and statistical methods such as distribution of abundance and percentage of abundance in form of tables and graphs, and χ2 for analysis of the relationships between variables were utilized. The population under study included 137 faculty members of human sciences department in Tabriz University, among which 106 of them filled the questionnaires.
Findings: The results indicate that the highest percentage of published papers belongs to year 2006, while the highest number of compiled books, publications presented in national and international congresses, and fulfilled research programs pertain to year 2007. Regarding the type of scientific publications in the time interval under study, these publications included 62 compiled books, 28 translated books, 368 original papers in Iranian journals, 17 translated papers in Iranian journals, and 25 original papers published in international journals. Besides, in these years 291 works were presented in national and international congresses and 182 research programs were accomplished. Test of hypotheses shows that there is a significant relationship between the variables of age, gender, scientific position, and the university from which these faculty members have graduated and their scientific publications.
Originality/Value: This study attempts to characterize for the first time the contribution of human sciences department in Tabriz University to scientific publications of Iran.
Scientific publications, Faculty members, Human sciences, Tabriz University, Scientometrics.
تولیدات علمی, اعضای هیأت علمی, حوزۀ علوم انسانی, دانشگاه تبریز, علمسنجی.
157
175
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/22012/08/2
1391/5/12
2016/12/262018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/142018/02/14
1396/11/25
Gholamreza
Fadaie
University of Tehran
غلامرضا
فدائی
Ghfadaie@ut.ac.ir
0031947532846007299
0031947532846007299
No
دانشگاه تهران
Hayedeh
Hassanzadeh Kamand
هایده
حسنزادهکمند
h_h_kamand@yahoo.com
0031947532846007300
0031947532846007300
Yes
دانشگاه تهران