fa
jalali
1388
1
1
gregorian
2009
4
1
15
1
online
1
fulltext
fa
سخن سردبیر: کتابخانه های عمومی و اصلاح الگوی مصرف علمی و فرهنگی
1
5
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-127&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/4
1391/7/13
2017/07/9
1396/4/18
fa
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوال
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوآل انجام گرفته است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لیبکوآل استفاده شده است. این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد، اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بعد تأثیرگذاری خدمات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، بطوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، پنج عامل را که در ارزیابی کیفیت خدمات توسط کاربران بیشترین تأثیر را داشتهاند شناسایی کرده است که تمایل وعلاقه کارمندان به ارائه خدمت و وجود منابع و دسترس پذیر بودن آنها، از عواملی است که پاسخگویی کاربران را در ارزیابی این نوع کتابخانهها تحت تأثیر قرار داده است. در نهایت با استفاده از یافتههای بدست آمده و به منظور ارتقاء سطح کیفیت خدمات در این نوع از کتابخانهها راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شده است.
ارزیابی, کتابخانه های عمومی, کاربران, کیفیت خدمات, ابزار لیبکوآل
7
29
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/18
1396/11/29
فاطمه
محمدبیگی
f_mohamadbeigi@yahoo.com
0031947532846007405
0031947532846007405
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
محمد
حسن زاده
hzadehm2@yahoo.com
0031947532846007406
0031947532846007406
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات پیوستهی واحدهای اطلاعرسانی کتابخانههای مرکزی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات پیوستهی واحدهای اطلاعرسانی کتابخانههای مرکزی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران میباشد. برای تعیین میزان رضایتمندی و عوامل مؤثر بر آن از عواملی همچون سرعت دریافت اطلاعات، روزآمد بودن اطلاعات، تعداد پیشینههای بازیابی شده، تعداد دفعات استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، مرتبط بودن اطلاعات دریافتی، آشنایی با نحوهی جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و راهنمایی و جستجو توسط کتابدار استفاده شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام گرفته شده است و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. براساس نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل یافتهها، بیشتر پاسخگویان سرعت دریافت اطلاعات، روزآمد بودن اطلاعات، تعداد پیشینههای بازیابی شده، مرتبط بودن اطلاعات دریافتی، آشنایی با نحوهی جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و تعداد دفعات استفاده از پایگاههای اطلاعاتی را در رضایتمندی خود مؤثر دانستهاند. همچنین بیشتر پاسخگویان تمایل داشتهاند که خود عمل جستجو را انجام دهند. در پایان پیشنهادهایی جهت بهتر شدن خدمات پیوسته این واحدهای اطلاعرسانی و نیز پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.
رضایتمندی استفادهکنندگان, خدمات پیوسته, واحدهای اطلاعرسانی, دانشگاه تربیت مدرس, دانشگاه تهران
32
45
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/18
1396/11/29
علیرضا
رستمیگومه
rostamya@gmail.com
0031947532846007403
0031947532846007403
Yes
علی
شکویی
0031947532846007404
0031947532846007404
No
دانشگاه تهران
fa
تعمیم زنجیرۀ ارزش پورتر به فعالیتهای کتابخانههای تخصصی و تأثیر فناوری اطلاعات بر آن
فناوری اطلاعات به عنوان ابزار و بستر توسعه، در عرصه رقابت جهانی برای سازمانها و مؤسسات وابسته به آنها از جمله کتابخانهها، دارای مزایای بیشماری است. امروزه تمامی صنایع به نوعی در معرض تحولات این فناوری واقع شدهاند. مایکل پورتر اندیشمند حوزهی کسب و کار در سال 1985 مدل زنجیرۀ ارزش را ارائه داد. طبق این مدل فعالیتهای دخیل در سازمانهای تولیدی را میتوان به دو بخش فعالیتهای اصلی و فعالیتهای پشتیبانی تقسیم نمود. فعالیتهای اصلی، فعالیتهایی هستند که اصطلاحاً ارزش افزا نامیده میشوند. مدیران کتابخانههای تخصصی نیز با توجه به اهمیت این بخش به عنوان یکی از ارکان پیشرفت اقتصادی سازمانهای تولیدی به دنبال افزایش بهرهوری در فعالیتهای خود با استفاده از فناوری اطلاعات شدهاند. در این مقاله به همراه تعمیم فعالیتهای کتابخانههای تخصصی به پنج فعالیت اصلی مدل پورتر، اثرات فناوری اطلاعات بر هر یک از فعالیتهای زنجیرهی اصلی را بررسی مینماییم.
کتابخانههای تخصصی, زنجیرۀ ارزش, زنجیرۀ ارزش گسترده, زنجیرۀ تأمین, فناوری اطلاعات.
47
64
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/182018/02/18
1396/11/29
مهدی
شقاقی
mhd.shaghaghi@gmail.com
0031947532846007401
0031947532846007401
Yes
دانشگاه تهران
نادر
نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
0031947532846007402
0031947532846007402
No
دانشگاه تهران
fa
ارائه ویژگیهای مناسب برای سیستمهای مدیریت محتوای وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بر اساس عناصر مطرح در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی دنیا
پژوهش حاضر به شناسایی عناصر و ویژگیهای مناسب سیستمهای مدیریت محتوا برای وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران میپردازد. با توجه به پرسشهای اساسی، این پژوهش در سال 1385 در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول با استفاده از سیاهه محقق ساخته وضعیت وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی برتر دنیا بررسی گردید در مرحله دوم با استفاده از سیاهه به دست آمده از نتایج مرحله اول تحقیق، میزان توانایی سیستمهای مدیریت محتوای موجود در بازار بینالمللی بررسی شد. در مرحله سوم، با استفاده از سیاهه مرحله اول وضعیت وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد بررسی قرار گرفت.نتایج به دست آمده از مرحله اول پژوهش نشان داد به طور میانگین 40/44 درصد از عناصر مورد انتظار در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی در تمام وبسایتهای مورد بررسی وجود داشت. نتایح مرحله دوم نشان داد سیستمهای مدیریت محتوای مورد بررسی، 25 درصد از عناصر مورد نیاز در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی را بطور کلی تحت پوشش قرار نمیدهند . نتایج به دست آمده از مرحله سوم پژوهش نشان داد به طور میانگین تنها 20 درصد از عناصر مورد بررسی در سیاهه شماره 1 در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران وجود داشت. مقایسه نتایج به دست آمده از مرحله سوم با نتایج به دست آمده از مرحله اول تحقیق نشاندهنده آن است که تفاوت چشمگیری بین وضعیت فعلی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران با وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی در مرحله اول وجود دارد.
مدیریت محتوا, سیستم های مدیریت محتوا, کتابخانه دانشگاهی
66
93
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/12012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/182018/02/182018/02/18
1396/11/29
مهرداد
یوسفی فرد
mehrdadyousefy@gmail.com
0031947532846007399
0031947532846007399
Yes
غلامرضا
فدائی
ghfadaie@ut.ac.ir
0031947532846007400
0031947532846007400
No
دانشگاه تهران
fa
تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم و تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سالهای 1372 – 1386
هدف پژوهش بررسی وضعیت محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتهی کتابداری و اطلاع رسانی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم و تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان به منظور تعیین سیر موضوعی در هر مقوله در طی سالهای 1372– 1386 و تعیین تعداد پایاننامهها به تفکیک دانشگاهها، سال نگارش، جنسیت، صفحه، روششناسی پژوهش و وضعیت استنادها میباشد. روش پژوهش تحلیل محتوا است که با استفاده از سیاههی وارسی، گردآوری اطلاعات صورت گرفت. جامعهی آماری پایاننامههای مورد بررسی شامل 524 پایاننامه میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشترین تعداد پایاننامههامربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و کمترین آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بوده و میانگین صفحات پایاننامهها در سالهای مورد بررسی بیشتر بین 107 – 137 صفحه است. بر اساس جنسیت، تعداد پایاننامههای نگارش شده توسط زنان دو برابر مردان است و روش پیمایشی بیشتر از سایر روشها استفاده شده است. پراستفادهترین ابزار گردآوری اطلاعات در پایاننامهها، پرسشنامه و آمار توصیفی پرکاربردترین روش آماری در پایاننامههای مورد بررسی است. نرم افزار اس پی اس اس بیشترین روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بوده و میانگین استنادها در پایاننامهها 70/39 درصد و نسبت استفاده از منابع فارسی به کل منابع 06/70 درصد و نسبت استفاده از منابع لاتین به کل منابع 94/29 درصد است. در پایاننامهها مقولهی «کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» بیش از سایر مقولهها و مقولهی «حفاظت و نگهداری» از همه کمتر بکار گرفته شده است.
تحلیل محتوا, پایاننامهها, کتابداری و اطلاعرسانی, دانشگاه آزاد اسلامی
95
127
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/18
1396/11/29
سید مهرداد
سیدین
Seyedin_seyedmehrdad@yahoo.com
0031947532846007397
0031947532846007397
Yes
دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران
فهیمه
باب الحوائجی
babalhavaeji@yahoo.com
0031947532846007398
0031947532846007398
No
دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات
fa
بررسی معیارهای ارزیابی مجلهها در گزارشهای استنادی نشریات فارسی در پایگاه استنادی علوم کشورهای اسلامی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
هدف این پژوهش ارزیابی معیارهای گزینش مجله در پایگاه گزارشهای استنادی نشریات فارسی (جی.جی.سی.آر.) مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری است، که این ارزیابی با معیارهای موجود در موسسه علمی تامسون موسوم به (آی.اس.آی) سنجیده خواهد شد. در این پژوهش، از روش پیماشی و ارزیابانه استفاده شده است که ابزار گردآوری اطلاعات در آن، یک سیاهه وارسی مشتمل بر یک معیار کلی با 4 مؤلفه است، همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که در بخش ارزیابی مجلهها، پایگاه پی.جی.سی.آر، 75/117 امتیاز کسب کرده است. بدین معنی که این پایگاه، 20/89 درصد از این شاخصها را رعایت میکند.
ارزیابی مجله, خود استنادی, گزارشهای استنادی, گزارش استنادی نشریات فارسی, معیارهای آی.اس.آی
129
147
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/18
1396/11/29
لاله
صمدی
samadi61@gmail.com
0031947532846007395
0031947532846007395
Yes
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
صدیقه
محمداسماعیل
m.esmaeili2@gmail.com
0031947532846007396
0031947532846007396
No
دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران
fa
نگاهی تطبیقی به آراء اطلاعشناختی لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو
اطلاعشناسی، ناظر به پرسش از ماهیت اطلاعات است. لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو از جمله فلاسفهایاند که به این پرسش اهتمام داشتهاند. فلوریدی پاسخ به این پرسش را در قالب فلسفهی اطلاعات پی میگیرد. فلوریدی اطلاعات را دادههای دارای نظمِ معنیدارِ صادق میداند. در نظر او، ما دادهی نابِ فی نفسه نداریم و لذا اطلاعات همواره وابسته به یک سطح انتزاعِ خاص است. در مقابل، کاپورو میکوشد در چارچوب هرمنوتیکِ اگزیستانسیال هایدگر به پرسش از چیستی اطلاعات پاسخ دهد. در نظر او، اطلاع وجهی از اگزیستانس دازاین است که به وجود- در- عالَم- با- دیگران راجع است. لذاست که کاپورو بر جنبهی هرمنوتیکی- بلاغی دانش اطلاعرسانی یا انجلتیک تأکید میکند. ایدهی اساسی مشترک در آراء فلوریدی و کاپورو این است که اطلاعات همواره دارای تعهدات و جهتگیریهای انتولوژیک و مشروط به یک افق معانی خاص است. بر این اساس دلالت های آراء فلوریدی و کاپورو در کتابداری و اطلاعرسانی مورد بحث قرار میگیرد.
اطلاعشناسی, فلسفهی اطلاعات, انجلتیک, هرمنوتیک, سطح انتزاع, پیشفهم, اطلاعاتِ معنایی, اکولوژی اطلاعات, تبارشناسی اطلاعات, گشتل اطلاعاتی
149
183
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
2012/10/42012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/12012/08/1
1391/5/11
2017/07/92018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/182018/02/18
1396/11/29
محمد
خندان
khandan@ut.ac.ir
0031947532846007394
0031947532846007394
Yes
دانشگاه تهران