@article{ author = {Fadaie, Gholamrez}, title = {Editorial}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {7-13}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {سخن سردبیر: عزم بر شفافیت اطلاعاتی}, abstract_fa ={این روزها بحث توسعه و رابطۀ آن با اطلاعات همه جا مطرح است، و واقعاً هم همینطور است؛ بدون آمار و اطلاعات نمی‎توان به جائی رسید. اساس پیشرفت، داشتن اطلاعات و به کارگیری به موقع آن است. نه‎تنها در این زمان بلکه در همۀ زمان‎ها داشتن اطلاعات درست و دقیق و در  زمان مناسب عامل اساسی پیشرفت بوده و هست. صحت، دقت، سرعت و صَرفۀ اطلاعات در جهان امروز وضعیت را به کلی عوض کرده است؛ گوئی، اطلاعات جهان دیگری  را به روی ما گشوده است. در جهان امروز و با توجه به تحول شگرف اطلاعاتی، اصطلاحاتی هم وضع شده و یا می‎شود. نمونه‎ای از این‎ها عبارتند از: عزم اطلاعاتی، حبس اطلاعاتی، خستگی اطلاعاتی، خفگی اطلاعاتی، رانت اطلاعاتی، جنبش اطلاعاتی، توزیع اطلاعاتی، عدالت اطلاعاتی، آزادی اطلاعاتی، سرمایۀ اطلاعاتی، نیروی اطلاعاتی، کالای اطلاعاتی، منبع اطلاعاتی، مدیریت اطلاعاتی، مشاورۀ اطلاعاتی، بهره‎وری اطلاعاتی، انجمن‎های اطلاعاتی، مصاحبۀ اطلاعاتی، عزم بر شفافیت اطلاعاتی، تسهیم اطلاعاتی، مشارکت اطلاعاتی، گمراهی اطلاعاتی، نارسائی اطلاعاتی، انسداد اطلاعاتی، اشتباه اطلاعاتی، سرگرمی‎های اطلاعاتی، بازی‎های اطلاعاتی، ریسک و خطرپذیری اطلاعاتی، دلال‎های اطلاعاتی، سناریوی اطلاعاتی، احتکار اطلاعاتی، فساد اطلاعاتی، رشوۀ اطلاعاتی، مافیای اطلاعاتی، نیاز اطلاعاتی، سانسور اطلاعاتی، ورودی اطلاعاتی، خروجی اطلاعاتی و مانند آن. این‎ها نشانگر وسعت تولید و توجه به اطلاعات و کاربرد آن است. تعریف ابهام‎آمیز اطلاعات بر این استفادۀ متنوع و وسیع هم شاهد بر این مدعا است. اگر واژۀ دانش را هم به آن اضافه کنیم خود مبحث قابل توجه دیگری است.  اما در بین اصطلاحات فوق‎الذکر، هر یک وزن خاصی دارد و باید این اصطلاحات را سبک و سنگین کرد زیرا بعضی از آنها در بعضی فواصل زمانی از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردار می‎شوند. اینکه چرا اطلاعات که به‎مثابه هوا برای زندگی است و فقدان آن خفگی و مرگ می‎آورد و در بعضی موارد خود مشکل‎آفرین می‎شود برای چیست؟ چرا مثلاً یک کشوری وقتی می‎خواهد آمار و اطلاعات لازم را که اساس هر برنامه‎ریزی است بگیرد، نمی‎تواند و هر چند از نظر قانونی هم او را مکلف کنند باز ادعا می‎کند که به‎دست آورن این اطلاعات ممکن نیست و یا دشوار است. آیا به‎دست آوردن و پردازش اطلاعات این قدر مشکل است که رسیدن به آن ناشدنی است و یا بسیار زمان‎بر است؟ اگر این‎چنین است پس کشورهای دیگر چه می‎کنند؛ آنهائی که برای همه چیز برنامه دارند و برای سال‎های آتی خود و حتی دیگران برنامه‎ریزی می‎کنند. آیا اطلاعات دست نیافتنی است و یا عزم و اراده بر شفاف‎سازی اطلاعاتی وجود ندارد. این به آن معنا است که عده‎ای از آب گل‎آلود ماهی و گاهی ماهی‎های بسیار درشت می‎گیرند و آنچنان بهره‎مند می‎شوند که حاضر نیستند از این رفتار چشم بپوشند. نکتۀ قابل توجه این است که وقتی این موارد از رسانه‎های رسمی اعلام می‎شود و همگان و حتی بیگانگان از آن مطلع می‎شوند چه تأثیرات مخربی بر اذهان جهانیان نسبت به ما ایجاد می‎شود؛ در حالی که در دنیای کنونی اطلاعاتی با وجود نظام‎های قوی اطلاعاتی و موتورهای جستجوئی که کارشان جمع‎آوری اطلاعات و حتی اطلاعات شخصی است چقدر می‎تواند معنادار و یا بی‎معنا باشد. امروزه‎ای که می‎گویند حتی اگر شما اطلاعات خود را پاک هم کنید باز در جا و جاهائی آن ثبت شده و عده‎ای می‎توانند آنها را بازیابی کنند. من در سال دوم نمایندگی مجلس روزی به فکر افتادم که چقدر خوب بود ما اطلاعات راجع به کشور و مسائل حساس آن را جمع‎آوری و به زبان انگلیسی هم منتشر می‎کردیم. وقتی در همان وقت به کتابخانۀ مجلس مراجعه کردم دیدم که همان چیزی را که من می‎خواستم توسط کشور آلمان چاپ و منتشر شده و آن‎قدر به روز بود که من نام خودم را هم در آن دیدم. وقتی بررسی کردم دیدم که آنها با داشتن یک خبرنگار در کشور همۀ اطلاعات را به‎طور موثق می‎گیرند و سریعاً ارسال می‎کنند و پس از چاپ در اختیار همه می‎گذارند. آن‎ وقت دستاورد آنها می‎شود مرجع علمی و آماری ما و ما اگر بخواهیم مثلاً آمار رسمی کشور خودمان را بگیریم باید به آمار بانک جهانی و اَمثال آن مراجعه کنیم. سؤال این است که آیا ما واقعاً نمی‎توانیم و یا نمی‎خواهیم؟  آیا این نحوۀ برخورد و یا رفتار به رشد و بالندگی ما کمک می‎کند و یا نشان از ضعف و سستی و بی‎برنامگی ما دارد؟ من در این جا به گفتۀ رهبر انقلاب اشاره می‎کنم که نقل به مضمون می‎گوید شرمندگی مسئولان در قبال ملت از شرمندگی جوان بیکار در خانواده‎اش بیشتر است. نمونه‎هائی از این موارد که این روزها به وفور در اخبار و اطلاعات رسمی کشور به چشم می‎خورد و گوئی هیچ‎کس حاضر نیست مسئولیت آن را بپذیرد و یا هیچ فعل و انفعالی در کسی و یا سازمانی به وجود نمی‎آید بدین قرار است:  بحث قاچاق و وجود ۲۰ میلیارد دلار و یا بیشتر کالای قاچاق وارد اقتصاد کشور شدن یکی از معضلات بزرگ ملی است که همۀ مسئولان را متوجه اهمیت قضیه نموده است و از این عجیب‎تر اینکه مسئول تعزیرات حکومتی در رسانۀ ملی اعتراف می‎کند که عزم و اراده‎ای بر انجام کار نیست. او به‎عنوان مثال گفت که اگر عزمی بر انجام کار در کشور باشد تنها سه شرکت مخابراتی می‎توانند با قاچاق سه میلیارد دلاری گوشی‎های گوناگون مقابله و یا آنها را شناسائی کنند. او خود اظهار می‎داشت که اگر کسی بخواهد جلوی قاچاق را بگیرد انواع اعتراض‎ها و وساطت‎ها از جانب مجریان خاص مانع انجام کار می‎شود. فرار مالیاتی و نداشتن آمار دانه‎درشت‎ها در نظام مالیاتی کشور باز از دیگر موارد است که به نداشتن اطلاعات برمی‎گردد. قطعاً اگر عزمی بر تعقیب این افراد و اخذ مالیات از آنان که جزو حقوق ملی محسوب می‎شود بود حتماً اوضاع از این بهتر می‎شد. آیا این یکی دیگر از نبود اطلاعات و یا نخواستن و اراده نداشتن بر شفاف‎سازی برای نجات کشور نیست؟ همین چند روز پیش به ادارۀ مالیات مراجعه کردم و با چشم خود دیدم که یک اداره در دو ساختمان مجاور، از اطلاعات هم خبر ندارند و فقط مراجعه‎کننده است که هر دم و برای هر واحد باید دائما فتوکپی بگیرد و تحویل دهد و وقتی من اعتراض می‎کنم که شما یک اداره هستید و باید با هم مرتبط باشید و شبکۀ اطلاعاتی باید کار شما و دیگران را کم کند پاسخی که به من می‎دهند این است که «این را برو به دیگری بگو». در پاسخ گفتم من می‎گویم ولی شما باید مشکل خودتان را حل کنید. وانگهی اصلاح و بهبود روش‎ها چه می‎شود و چرا باید در این رابطه به جای شفاف‎سازی دائماً بر افزودن حجم پرونده‎ها که جز خستگی و گرفتاری بعدی برای بایگانی چیزی ندارد پافشاری کرد. یارانه‎ها و حذف دهک‎های پردرآمد و نداشتن اطلاعات لازم برای انجام آن، که دولت و مجلس آن را به هم پاس می‎دهند اگر امری سیاسی نباشد واقعاً برای یک مملکت زشت است. مگر می‎شود دولتی که با بزرگ‎ترین قدرت‎های جهان در حال مبارزه است و هشت سال در برابر قدرت‎های شیطانی ایستاده است اینک از داشتن آمار درست محروم باشد و نتواند در یک امر ملی درست اتخاذ تصمیم کند. نمونۀ دیگر، حقوق‎های چندین ده میلیونی مسئولان که یکی دو تا هم نیستند و هر یک به عناوین مختلف از جیب ملت خاصه‎خرجی می‎کنند مایۀ تأسف دیگری است و این غیر از اختلاس‎های آنچنانی است که هر از گاهی بعضی از آنها رو می‎شود و تا بخواهند به آن‎ها رسیدگی کنند با گذر زمان و با توجه به تورم، فرد و یا افراد خاطی بهره‎های خود را برده است. اعتراف مسئولان به ‎اینکه نمی‎خواهند یعنی عزمی وجود ندارد خود بزرگ‎ترین معضل است. آن وقت مسئولان درجۀ اول هم می‎گویند که سیاه‎نمائی نکنید و مشکل خیلی حاد هم نیست؛ زیرا در جهانی که اطلاعات تولیدشده، رصد می‎شود و برای همیشه چه بسا بماند هرچند دارندگان اطلاعات، اطلاعات خود را به ظاهر پاک کرده باشند، و سازمان‎ها و مراکزی که عمدتاً بین‎المللی‎اند به هنگام نیاز از آن استفادۀ لازم را خواهند کرد، آن وقت چگونه می‎شود کشور و دولتی بر نداشتن اطلاعات و یا عدم امکان تحصیل آن تاکید کند. این به راستی غیر قابل باور است. البته اینکه اخیراً مرکز آمار ایران یگانه مرکز اطلاع‎رسانی و یا ارائۀ آمارهای کشور شد امر مثبتی است؛ اما باز سؤالات همچنان باقی است که اگر واحدهای تولیدکنندۀ اطلاعات نخواهند اطلاعات صحیح را در اختیار بگذارند باز مشکل همچنان وجود خواهد داشت.  من در مدتی که به‎عنوان فرصت مطالعاتی در کانادا بودم و برحسب نیاز هر زمان که به بیمارستانی مراجعه می‎کردم از من و همسرم مکرراً اطلاعات را تا حتی اطلاعات والدین ما را که مدت‎ها پیش فوت کرده بودند، می‎خواستند و به صرف اینکه آنها فوت کرده‎اند اکتفا نمی‎کردند و می‎گفتند باید این اطلاعات را پر کنیم. شاید منظور آنها راستی‎آزمائی بود و یا مطابقت اطلاعات داده شده با هم در فواصل مختلف، نمیدانم؛ ولی هر چه بود آنها اطلاعات را رکن اصلی هرگونه تصمیم‎گیری و لو مداوای ساده برای یک فرد خارجی قلمداد می‎کردند. از مطالب گفته شده برمی‎آید که از میان اصطلاحات نام برده شده در بالا، دست‎کم در کشور ما عزم بر شفافیت اطلاعاتی از همه بیشتر مورد نیاز است. یعنی عده‎ای از مسئولان نمی‎خواهند اطلاعات شفاف و دقیق باشد و این اگر برای ملت سودی ندارد و اگر در صحنۀ بین‎المللی موجب آبروریزی است ولی برای عده‎ای سود دارد و این فاجعه است. از عواملی که برای این پدیدۀ شوم فرهنگی می‎توان برشمرد یکی کمّیت‎گرائی است و اینکه هر کس می‎خواهد فقط آمار بدهد؛ فارغ از اینکه تا چه اندازه این آمار صحیح، کاربردی و مشکل‎گشا است. آن‎قدر این قضیه فراگیر شده است که حتی به کارهای علمی نظیر مقاله، کتاب، پایان‎نامه و رساله و ارجاعات و استنادات هم رسیده است. و در این گیر و دار فراوانی اطلاعات بدون توجه به صحت و سُقم آنها، معلوم است که کار چه کسانی به ظاهر پیش می‎رود. دیگر از عوامل چنین وضعیتی به مدیریت فردی و جمعی ما برمی‎گردد که در آن مشکل عمده، به عقب برنگشتن و در زمان حال مشکل را حل‎کردن است. با این نگاه هر کس می‎خواهد فعلاً مشکل حل شود و ریشه‎ای نگریستن به مسئله مورد توجه نیست. امروز تا فردا فرجی برای عده‎ای است. به راننده تاکسی هم نگاه کنید می‎خواهد با زیر پاگذاشتن همۀ اصول رانندگی امروز پول بیشتری به‎دست آورد. چون به آینده امیدوار نیست و به ثابت بودن قوانین هم، لذا باید فرصت‎طلبی را بر هر چیز دیگر ترجیح دهد. در ساختمان‎سازی هم همین است: او ساختمان می‎سازد برای اینکه چند صباح دیگر تخریب شود؛ در پزشکی هم مریض باید حتی‎الامکان با مسکّن خوب شود و همینطور الی آخر؛ پس به اطلاعات خیلی نیاز نیست.  در این جا به علت دیگر بر می‎خوریم و آن عدم توجه به اَسناد و گذشته است. در این فرهنگ نیازی به داشتن سابقه نیست؛ آرشیو و اسناد بی‎اهمیت می‎شوند و حتی اگر بتوانیم، آنها را از بین می‎بریم و نابود می‎کنیم. درحالی‎که بُن‎مایۀ همۀ مطالعات و پژوهش‎های ماندگار مراجعه به اَسناد و داشتن آرشیوهای خوب است زیرا با این اَسناد است که می‎توان سره را از ناسره بازشناسی کرد و با داشتن پشتوانۀ کاری است که می‎توان متخلف را تنبیه و رسوا کرد و از صالحان قدردانی نمود. کار این سطحی‎نگری و یا در حالْ گذراندن و کمّی نگریستن به مسائل به سطح بالای جامعه چون مجلس هم سرایت کرده است. وفور قوانین که در بسیاری از موارد نه تنها مشکل‎گشا نیست که بازدارنده است، نتیجۀ همین کمّی نگریستن و به سابقه توجه نکردن است؛ که اخیراً فریاد بعضی از مسئولان را درآورده است که باید قوانین را بیش از پیش تنقیح کرد و با تصویب مکرر قوانین برای مجریان مشکل ایجاد نکرد و نیز برای متخلفان راه فرار نگشود. نتیجۀ این‎چنین نگرش‎ها آن است که به هنگام ورود اطلاعات دقت لازم اِعمال نمی‎شود و هر کس و هر سازمانی به فراخور حال خود و با توجه به رفع مشکل در زمان حال و بدون توجه به سابقه ایجاد کردن برای آینده به‎عنوان فرد و یا سازمانِ پاسخگو و نیز نداشتن آموزش در این باره، اطلاعات را مطابق با ذوق و سلیقۀ خود وارد می‎کند و چه‎بسا با توجه به نگاه کمّی به قضایا سعی در دستکاری آمار و ارقام می‎کند و سرانجام آشفتگی‎هائی را به‎وجود می‎آورد که وقتی مثلاً یک برنامۀ کلان دولتی می‎خواهد انجام شود آنچنان آمارها متفاوت و متشنج است که ترجیح بر این قرار می‎گیرد که کار انجام نشود. من خود این قضیه را در دهۀ ۶۰ در مجلس تجربه کردم که وقتی می‎خواستند نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت را اجرا کنند آمارهای واصله از سه مرکز رسمی هر یک با دیگری صد هزار فاصله داشت. این نه فقط مربوط به دولت است که در بخش‎های غیردولتی هم صادق است. می‎توان مسئلۀ داشتن آمار شفاف و دقیق را در سازمان‎های صنفی و مراکز آن به آزمایش گذاشت. همه جا بحث اطلاعات است اما از اطلاعات دقیق خبری نیست. وقتی ورودی درست نباشد طبعاً خروجی هم نادرست و غیرواقعی خواهد بود. نکتۀ دیگر این است که ما به دلائل گوناگون و نداشتن اعتماد به یکدیگر و یا نبود وفاق بین دولت و ملت به همه چیز رنگ امنیتی و سیاسی می‎دهیم و به این طریق کار خود را توجیه می‎کنیم. اگر تازه این موضوع در بین دولت و بخش خصوصی برای فرار از مالیات یا استفادۀ بیش از اندازه از امکانات وجود داشته باشد در بین اندام‎ها و سازمان‎های دولتی نباید این‎چنین باشد و یا در بین سازمان‎های خصوصی مرتبط با هم نیز نباید اختلاف آمار و اطلاعات باشد. اصلاً بحث امنیت از دو جنبه قابل توجه است یکی مسئلۀ امنیت کشوری است و باید برای مسائل حساس به محرمانه بودن آمار و اطلاعات توجه داشت ولی این سبب نمی‎شود تا آمارهای امنیتی غیرصحیح باشد و دوم اینکه مردم باید نسبت به آمارهای دولتی و غیردولتی رایج در کشور احساس امنیت کنند و این نخواهد شد مگر آنکه در دستگاه‎های دولتی رانت اطلاعاتی نباشد و کارکنان دولت خود را خدمتگزار مردم بدانند و خود را در استفاده از منابع همانند دیگران بدانند و دستگاه‎های نظارتی دولتی برای این امر دقت لازم داشته و کسی را بر کسی ترجیح ندهند و به عبارت روشن‎تر قانون حکومت کند و همگان در برابر قانون یکسان باشند. در این صورت کشور حالت ثبات پیدا می‎کند. وقتی چنین شد دیگر هر کس به خود اجازه نمی‎دهد در ورود اطلاعات از اصطلاحات خودساخته استفاده کند؛ زیرا یکی از دلائل عدم شفافیت، به‎کارگیری همین اصطلاحات خودساخته و سلیقه‎ای است. در دنیای برنامه‎ریزی و اقتصاد نباید همانند کلاس ادبیات و زبان‎شناسی عمل کرد که داعیۀ گسترش لغات و مفاهیم مدنظر آنان است. تازه در همانجا هم، و به‎ویژه برای دانشجویان، به‎کارگیری اصطلاحات جدید جز به تشتت افکار و دیر فهماندن مقصود کمکی نمی‎کند. همین‎که در بحث‎ها شما واژه‎ای را به‎کار می‎برید و طرف از شما می‎پرسد منظور شما چیست، و بعد وقت و انرژی از طرفین صرف می‎شود تا آن را جا بیندازید و بعد معلوم می‎شود که با واژۀ قبلی از نظر معنائی فرقی نداشته و شما به‎خاطر تنوع‎طلبی و یا مقاصد دیگر آن را به کار برده‎اید، ضررهای بزرگی به اقتصاد و برنامه‎ریزی وارد کرده‎اید. برداشت‎های نادرست دیگران و گمراهی آنان و یا جستجوی معنای صحیح آن، همه ضررهایی است که به اقتصاد وارد می‎شود. دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش‎شناسی برای این تأسیس شده بود تا به گوشه‎ای از این مشکلات به‎طور اصولی رسیدگی کند. اگر چه دانشکدۀ اطلاعات در وزارت اطلاعات تشکیل شده است اما بعید به نظر می‎رسد که فرصت این را داشته باشد تا به همۀ مسائل اساسی اطلاعاتی کشور رسیدگی کند؛ که البته اگر مورد توجه قرار دهد بسیار خوب است. در هر حال کتابداران و اطلاع‎رسانان در این موارد مشاوران و کارگزاران خوبی در تهیه اصطلاحنامه‎ها و نمایه‎ها هستند که چنانچه عزمی بر شفافیت اطلاعاتی در کشور باشد می‎توان از آنها به خوبی در ورود صحیح اطلاعات به‎منظور جلوگیری از تشتت خروجی‎ها بهره‎برداری کرد.}, keywords_fa = {}, url = {http://publij.ir/article-1-1653-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1653-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {Fadaie, GholamRez}, title = {Proposing a New Model in Knowledge Management}, abstract ={Purpose: the aim of this article is to revise the definition of the knowledge management and propose a new model.  Methodology: this study depends on library texts and reviewing the existing models. Findings: the author argues that the knowledge is taken from the reality outside and it is the world of reality that is the first founder of our perception and knowledge. We capture the knowledge from the nature and by imitation, copying and processing we use it. That is we with our previous experiences process our perception and then we presents it to others, and ask them by communication to complete it. In this regard, two factors are very important and impressive in our knowledge shaping. One is intellectual capital and the other is social one. Useful knowledge is the one which we ought to manage it in order to use it in the best way and in suitable time, economically. The author proposes an octagonal model which emphasizes on the world of reality, then on intellectual and social capitals. Originality/Value: this approach is new and no one has mentioned it as far as I know.  }, Keywords = {Knowledge management, Social capital, Intellectual capital, World of reality, KM models. }, volume = {22}, Number = {1}, pages = {15-29}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {مدیریت دانش و ارائۀ مدلی نو}, abstract_fa ={هدف: هدف این مقاله، بررسی مجدد مدیریت دانش و اهمیت آن و بازنگری در این باره است. روش: در این پژوهش با اتکاء به متون و طرح‎ها و مدل‎های ارائه شده، نویسنده به ارائۀ مدلی جدید می‎پردازد. یافته‎ها: یافته‎های پژوهش در ارائۀ تعریفی نو و ارائۀ مدلی جدید خلاصه می‎شود. نویسنده معتقد است که دانش برگرفته از واقعیت‎های بیرونی است و جهان خارج اولین شکل‎دهندۀ تصویرها و تصورات ذهنی ما است. آنگاه انسان با تجربیات قبلی خود و دیگران به پردازش و تکمیل آن می‎پردازد و مجدداً آن را بیرونی می‎کند و با مشارکت و همدلی از آن استفاده می‎نماید و در این مسیر به داشته‎های قبلی می‎افزاید. دو عنصر سرمایۀ فکری و سرمایۀ اجتماعی در این باروری تأثیر فراوانی دارد و اصولاً مدیریت دانش بر آن مبتنی است و بدون آن معنا ندارد و محقق نمی‎شود. علم نافع همان دانش است که بر اثر فزونی آن باید آن را مدیریت کرد تا در اَسرع وقت بتوان به حداکثر استفاده رساند. در دنیای امروز با توجه به وفور اطلاعات و دانش و علاقۀ شدید به سودآوری و استفادۀ بهینه از زمان، مدیریت دانش امری جدی در سازمان است و برای آن الگوهای فراوانی تهیه شده است. در پایان نویسنده مدلی هشت ضلعی مبتنی بر واقعیت بیرونی، سرمایۀ فکری و اجتماعی و امور مدیریتی ارائه می‎دهد. اصالت/ارزش: اصالت این مقاله در ارائۀ مدلی جدید به همراه تعریفی جدید از مدیریت دانش است.  }, keywords_fa = {مدیریت دانش. سرمایۀ اجتماعی, واقعیت خارجی. مدل‎های مدیریت دانش. }, url = {http://publij.ir/article-1-1652-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1652-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {rojuee, morteza and arabshahi, masoomeh and moghani, hamideh}, title = {Relationship between Dimensions of Organizational Structure and Knowledge Management Implementation in Public Libraries of Mashhad}, abstract ={Purpose: The purpose of this study is to evaluate the relationship between dimensions of organizational structure and variables of the implementation of knowledge management in Mashhad public libraries. Methodology: A survey of 106 librarians within public libraries of Mashhad was used for this study. Robbins standard questionnaire was used to collect data about variables of organizational structure and the Nonaka and Taguchi standard questionnaire was used to collect data about different aspects of knowledge management implementation. Then, the research hypotheses were tested using structural equation modelling by Smart PlS software. Findings: The findings of this study showed that organizational structure variables (centralization, formalization and complexity) are negatively related to dimensions of knowledge management implementation variables (socialization, internalization, externalization and combination) in public libraries of Mashhad. Besides, the relationship between formalization and socialization was not confirmed. Originality/value: The organizational structure is important factor in the effectiveness of an organization in knowledge management implementation. The relationship between variables of the organizational structure and knowledge management dimensions, especially in knowledge-based organizations like public libraries, can provide an appropriate instruction for managers to optimize workers authorities, enforcement of rules and regulations and the number of jobs in the organization.  }, Keywords = {Organizational structure, Knowledge management, Public libraries, Mashhad.}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {31-52}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {رابطۀ متغیرهای طراحی ساختار سازمانی و اجرای مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد}, abstract_fa ={هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ بین متغیرهای طراحی ساختار سازمانی کتابخانه­های عمومی شهر مشهد و اَبعاد مختلف اجرای مدیریت دانش است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. از پرسشنامۀ استاندارد رابینز جهت گردآوری داده­های مربوط به متغیرهای طراحی ساختار سازمانی و پرسشنامۀ استاندارد نوناکا و تاکوچی جهت گردآوری داده­های مربوط به ابعاد مختلف مدیریت دانش استفاده شده است. سپس فرضیه‌های پژوهش با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس مورد آزمون قرار گرفتند. جامعۀ آماری پژوهش کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر مشهد هستند که از بین آنان تعداد 106 نفر به پرسشنامۀ پژوهش پاسخ دادند. یافته‌ها: یافته­ های این پژوهش نشان داد که رابطۀ معکوس و معنی‌داری بین متغیرهای طراحی ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت و پیچیدگی) و اَبعاد اجرای مدیریت دانش (اجتماعی شدن، درونی‌سازی، برونی‌سازی و ترکیب) در کتابخانه­های عمومی شهر مشهد وجود دارد و تنها رابطه بین رسمیت و اجتماعی شدن دانش مورد تائید قرار نگرفت. اصالت/ارزش: ساختار سازمانی مهم­ترین عامل اثربخشی سازمان در اجرای مدیریت دانش به‌شمار می‌رود. از این رو بررسی رابطه بین متغیرهای طراحی ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش به ویژه در سازمان‌های دانش­بنیان مثل کتابخانه­های عمومی می‌تواند دستورالعمل مناسبی جهت بهینه‌سازی میزان اختیارات کارکنان، اِعمال قوانین و مقررات و تعداد مشاغل سازمانی در اختیار مدیران این کتابخانه­ها قرار دهد.}, keywords_fa = { ساختار سازمانی, مدیریت دانش, کتابخانه‌های عمومی, مشهد. }, url = {http://publij.ir/article-1-1298-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1298-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {Saberi, Mohammadkarim and Babalhavaeji, Fahimeh and hariri, nadjla and mohammadesmaeil, sedigheh}, title = {Modeling the Effect of Entrepreneurial Orientation on Organizational Performance of Iran Public Libraries Foundation}, abstract ={Purpose: The aim of this research is to investigate the effect of entrepreneurial orientation on organizational performance in Iran public libraries Foundation. Methodology: The present study is an applied research. The mode of control variables is Non-experimental and the method of data collection is survey. This research is typically based on structural equation modeling. The main instrument for data collection was a questionnaire with 15 questions for entrepreneurial orientation and 12 questions for organizational performance. The study population consisted of all employees in the Iran public libraries Foundation. Using simple random sampling, 500 as the sample chosen and research questionnaire was distributed among them. Data were analyzed using LISREL and SPSS software’s. Findings: The results of the entrepreneurial orientation model showed that five dimensions of innovation, risk taking, competitive aggressiveness, leadership and independence are major factors influencing on establishment of the entrepreneurial orientation in the Iran public libraries Foundation. Results indicated that correlation of innovation with entrepreneurship and the impact that it has on entrepreneurship is more than risk taking, competitive aggressiveness, leadership and independence. Also the results of organizational performance model showed that Efficiency Programs, Effectiveness of activities, Patrons Satisfaction and employee satisfaction explain the organizational performance of the Iran public libraries Foundation. Finally, the results of the structural model showed that entrepreneurial orientation has a significantly positive effect on organizational performance of Iran public libraries Foundation. Originality/Value: The present study is a comprehensive study that investigates the effects of entrepreneurial orientation on organizational performance Iran public libraries Foundation. Therefore, administrators, policy makers and Planners can use the results of this research will enhance the effectiveness of public library services.}, Keywords = {Keywords: entrepreneurial orientation, organizational performance, Iran public libraries Foundation, Structural Equation Modeling}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {53-72}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {مدل‌یابی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه کنترل متغیرها، غیرآزمایشی؛ و از نظر شیوه جمع­آوری داده­ها پیمایشی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است که براساس متغیرهای مورد بررسی به ترتیب 15 سؤال برای گرایش کارآفرینانه و 12 سؤال برای عملکرد سازمانی در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمام کارکنان نهاد کتابخانه­های عمومی کشور است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، حجم نمونۀ 500 نفری که نمونه مناسبی برای پژوهش‌های مدل‌یابی است به عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزارهای اس. پی. اس. اس و لیزرل در قالب آمار توصیفی و مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. یافته‌ها: نتایج مدل اندازه‌گیری گرایش کارآفرینانه نهاد نشان داد، پنج بُعد نوآوری، ریسک‌پذیری، رقابت‌ تهاجمی، پیشگامی و استقلال‌طلبی سازه‌های اثرگذار بر ایجاد گرایش کارآفرینانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. طبق نتایج این بخش، همبستگی بُعد نوآوری با گرایش کارآفرینانه و تأثیری که بر آن دارد بیشتر از چهار بُعد ریسک‌پذیری، رقابت‌ تهاجمی، پیشگامی و استقلال‌طلبی است. همچنین نتایج به‌دست آمده از مدل اندازه‌گیری عملکرد سازمانی نهاد نشان داد ابعادِ کارایی برنامه‌ها، اثربخشی فعالیت‌ها، رضایت ارباب رجوع و رضایت کارکنان تبیین‌کننده عملکرد سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. در نهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارد. اصالت/ارزش: تحقیق حاضر یک تحقیق در سطح ملی است و با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری تأثیر گرایش کارآفرینانه را بر عملکرد سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بررسی نموده است. بنابراین، مدیران، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان نهاد می‌توانند با استفاده از نتایج این تحقیق اثربخشی خدمات کتابخانه‌های عمومی را افزایش دهند.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: گرایش کارآفرینانه, عملکرد سازمانی, نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور, مدل‌یابی معادلات ساختاری}, url = {http://publij.ir/article-1-1209-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1209-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {Zarei, Hajar}, title = {Designing Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Model for the Selection of Public Library Managers on the Basis of Perspectives of Librarians}, abstract ={Purpose: We aimed to determine the degree of importance and prioritize management traits by means of decision making models using Fuzzy multi-criteria decision-making procedure and provide a suitable model to identify factors affecting the selection of directors of the public libraries on the basis of the librarian's perspectives. Methodology: In this study, we used a descriptive survey research method and a case study. This research has investigated two groups: first group included all librarians with at least five years precedency in the work of public librarianship in Guilan public libraries and the second group, included experts in the field of library and information sciences, who have had PhD degree and have had experience of working in libraries. We used SPSS19 for analyzing extracted data. Findings: results showed that the measure namely “knowledge and expertise” with normal weight 0/275 was the most important trait for election of a director. Other measures sequently were “managerial skills” with a normal weight of 0/201, “insight and vision” with normal weight of 0/181, “personality” with normal weight of 0/127, “objectivity” with normal weight of 0/121, and a normal-weight measures “professional reputation” with normal weight of  0/103. Originality/value: Given the importance of the selection of managers in organizations, having a measurable tool for identifying potential options is a necessity in all organizations, especially public libraries as cultural foundations.  }, Keywords = {AHP, MADM, Public Libraries, Multi Attribute Fuzzy Model, Manager Selection}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {73-94}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {طراحی مدل تصمیم‌گیری چندشاخصۀ فازی برای انتخاب مدیران کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه کتابداران}, abstract_fa ={هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین درجۀ اهمیت و اولویت­بندی مؤلفه­های مدیریت از دیدگاه کتابداران با استفاده از مدل تصمیم­گیری چندشاخصۀ فازی و ارائۀ مدلی مناسب جهت شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مدیران کتابخانه­های عمومی از دیدگاه کتابداران است. روش: نوع پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع بررسی موردی است. جامعۀ مورد مطالعۀ این پژوهش شامل دو گروه کتابدارانی با سابقۀ خدمت حداقل پنج سال در نهاد کتابخانه­های عمومی استان گیلان که به صورت سرشماری انتخاب شدند و افراد خبره­ای شامل استادان علم اطلاعات و دانش­شناسی با دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری و سابقۀ خدمت در کتابخانه­ها که به صورت نمونه­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده­ها ازآزمون t-student و تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویت‌‌بندی عوامل بهره گرفته ­شده است. تحلیل داده­ها با کمک نرم­افزارهای SPSS19 صورت گرفته است. یافته­ ها: یافته­های تحقیق نشان می­دهد، معیار دانش و تخصص با وزن نرمال 257/0 از بیشترین اولویت در انتخاب مدیران کتابخانه­های عمومی برخوردار است، همچنین معیار مهارت مدیریتی با وزن نرمال 201/0، معیار نگرش و بینش با وزن نرمال 181/0، معیار ویژگی شخصیتی با وزن نرمال 127/0، معیار عوامل عینی با وزن نرمال 121/0 و معیار اعتبار حرفه­ای با وزن نرمال 103/0 به ترتیب در اولویت‌های بعدی انتخاب مدیران قرار دارند. اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت انتخاب مدیران در سازمان­ها، طراحی مدل­های شناسایی افراد بالقوه برای استفاده از این نیروها در زمان مورد نیاز و تأمین نیروهای مناسب برای تصدی سمت­های مدیریتی، می­توان از نتایج این تجزیه و تحلیل­ها جهت انتخاب مدیرانی با صلاحیت و عملکرد بهتر برای آیندۀ سازمان استفاده نمود.}, keywords_fa = { ای اچ پی (AHP), تصمیم­گیری چندشاخصه ((MADM, کتابخانه­های عمومی, مدیریت, مدل فازی.}, url = {http://publij.ir/article-1-1162-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1162-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {Ghaderi, Venus and jafari, maryam and Familrouhani, Ali Akbar}, title = {A Survey of Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Kermanshah Province Public Libraries}, abstract ={Purpose: The present paper mainly aims to identify the relationship between organizational culture and knowledge management in Kermanshah province public libraries. Methodology: this research implemented by survey method. Data collection instruments to measure the study variables include: 1) Dennison Organization Culture Questionnaire to measure organizational culture in indices such as involvement, adaptability, mission and integration. Knowledge Management Questionnaire as a comprehensive and standardized questionnaire in the area of knowledge management. Based on the most recent statistics until the end of November 2013, the community of study was composed of 85 librarians in Kermanshah public libraries. By considering the limited number of these librarians, sampling method was not used, and the total population of the study was studied, i.e. census method was used. Finally, 82 questionnaires were collected. To analyze data, inferential and descriptive statistics was applied. In the descriptive statistics level, some indices including frequency, median and mean was used and in inferential statistics, indices such as Pearson correlation coefficient, t-test for single sample and normality test for Kolmogorov Smirnov was used. Findings: findings indicated that the level of organizational culture and knowledge management in Kermanshah public libraries was average and there was a significant relationship between organizational culture and knowledge management. Also, there was a significant relationship between involvement, adaptability, mission and integration and knowledge management. Finally, there was no significant difference between dimensions of  organizational culture and knowledge management, based on the demographic variables (gender, age, education, work experience, etc). Originality/Value: On the basis of this research, we can approvingly state that for the creation and improvement of knowledge management tools in Iran Public Libraries Foundation, Organizational Culture is a meaningful factor that most be considered across the policy making and implementation. }, Keywords = {Public Library, Kermanshah, Knowledge Management, Organizational Culture}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {95-120}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش درکتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه انجام گرفته است. روش‏: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر نوع هدف کاربردی است. ابزار گردآوری داده­ها برای اندازه­گیری هر یک از متغیر­های پژوهش شامل دو پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامۀ استاندارد مدیریت دانش لاوسون است. جامعۀ آماری این پژوهش بر اساس آخرین آمار تا پایان خرداد ماه سال 1393 شامل 85 نفر کتابدار شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه بود. لذا، از روش سرشماری به جای نمونه‌گیری استفاده شد و در نهایت نیز 82 پرسشنامه جمع­آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که در سطح آمار توصیفی از شاخص­هایی نظیر فراوانی، میانه، میانگین و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای تک‏نمونه‌ای و آزمون نرمال بودن داده­های کلموگروف اسمیرنف جهت پیروی داده­ها از نرمال بودن استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‏دهد که در مجموع وضعیت فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه در حد متوسط می‌باشد و بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطۀ معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های مشارکت، سازگاری، مأموریت و یکپارچگی و مدیریت دانش رابطۀ معنی‌داری وجود دارد. در نهایت نیز بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، بر پایه متغیرهای جمعیت‏شناختی مطرح شده در پژوهش (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، سابقۀ خدمت کتابداران، نوع سازمان، نوع فعالیت در کتابخانه، رشتۀ تحصیلی، میزان آشنایی با اینترنت و میزان آشنایی با رایانه) تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید. اصالت/ارزش: این مقاله با بررسی تک­تک مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی و سنجش رابطه بین آنها با مدیریت دانش دامنۀ پژوهش را گسترده نموده است و تا به حال پژوهشی با این عنوان در استان کرمانشاه انجام نگرفته است.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی, کتابخانۀ عمومی, کرمانشاه, مدیریت دانش}, url = {http://publij.ir/article-1-1268-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1268-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {vahdani, fatemeh and Sanatjoo, Azam and TajafariDastforoush, Masoumeh}, title = {Assessing the Information Needs of Retirees in Bojnourd Education Office; An Introduction to Design Outreach Library Services}, abstract ={Purpose: The aim of this study was to identify the information needs of education office retirees of Bojnourd city as introduction to design outreach library services to them. Methodology: This survey is an applied research. The statistical population consisted of all retirees in Education Department of Bojnourd city until 2013. Estimated sample size was 130 and cluster sampling was adopted. Data were collected through a researcher made questionnaire. The questionnaire consisted of 19 statements for assessing four group information needs, including individual needs, educational, cultural-social needs, political and religious needs. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Findings: Among the four group information needs, the priority of the retirees' needs was as follows, respectively: individual needs, cultural-social needs, political needs, and educational and religious needs. The retirees met their information needs from television mostly. A small percent of retirees (26/9%) was member of a public library and majority of them (76/9%) had not used public library services. The retirees were using public library rarely. Distance from the library was the major reason for not using the library. Borrowing books was the main reason for using the library. Familiarity of the retirees with public library and its services was lower than the average (2/64%), and necessity of public library services was more than averages (4/20%) from the retirees' perspective. Originality/value: The findings of this study can help authorities to meet the information needs of a special group, retirees. Since this study makes the identification of the information needs of retirees, public libraries are able to make decisions to overcome the potential shortcomings, define proper collection development policies, and improve channels of access to information.  }, Keywords = {Information needs assessment, Information needs, Retirees, Department of Education, Bojnourd, Public library. }, volume = {22}, Number = {1}, pages = {121-140}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {نیازسنجی اطلاعاتی بازنشستگان اداره آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد، پیش‌درآمدی بر طراحی خدمات‌برون‌کتابخانه‌ای}, abstract_fa ={هدف: هدف این پژوهش شناسایی نیازهای اطلاعاتی بازنشستگان ادارۀ آموزش ‌و پرورش شهرستان بجنورد به‌منظور برنامه‌ریزی برای عرضۀ خدمات برون­کتابخانه­ای به آنان است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری آن کلیۀ بازنشستگان ادارۀ آموزش‌ و پرورش شهرستان بجنورد تا سال 1392 بودند. حجم نمونۀ آماری 130 نفر برآورد و از روش نمونه‌گیری خوشه­ای استفاده شد. گردآوری داده­ها از طریق پرسشنامۀ محقق­ساخته با 19 گویه برای سنجش چهار دسته نیازهای اطلاعاتی فردی، آموزشی، فرهنگی- اجتماعی و سیاسی، و معنوی- مذهبی صورت‌گرفت. همچنین تجزیه و تحلیل داده­ها، با کمک نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: در میان چهار دسته نیازهای اطلاعاتی، اولویت نیازهای اطلاعاتی بازنشستگان، به ترتیب نیازهای فردی، فرهنگی- اجتماعی و سیاسی، آموزشی، و معنوی- مذهبی بود. بازنشستگان بیشترین اطلاعات خود را از طریق تلویزیون به­دست می­آورند. تعداد کمی از بازنشستگان (9/26 درصد (35 نفر)) عضو کتابخانۀ عمومی بودند و 9/76 درصد (100 نفر) از آنان از کتابخانه­های عمومی استفاده نمی‌کردند. بازنشستگان به­ندرت از کتابخانه­ها استفاده می‌کردند. دور بودن از کتابخانه علت عمدۀ استفادۀ کم یا عدم استفادۀ بازنشستگان از کتابخانۀ عمومی و دلیل اصلی استفاده این تعداد کم بازنشستگان از کتابخانۀ عمومی، امانت گرفتن کتاب بود. میزان آشنایی بازنشستگان با کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها کمتر از حد متوسط (64/2) و میزان احساس ضرورت خدمات­دهی از سوی کتابخانه­های عمومی از نظر بازنشستگان بیشتر از حد متوسط (20/4) بود. اصالت/ارزش: یافته­ های این پژوهش می­تواند به مسئولان امور در رفع نیازهای اطلاعاتی گروه­های ویژه­ای از جامعه کمک کند؛ چرا که شناسایی نیاز­های اطلاعاتی بازنشستگان باعث می­شود کتابخانه­های عمومی با آگاهی از این نیاز­ها بتوانند با تصمیم­گیری­های درست به رفع کاستی­های احتمالی موجود، تدوین خط­مشی مناسب مجموعه‌سازی و خدمات­دهی و بهبود کانال­های دستیابی به اطلاعات بپردازند.  }, keywords_fa = {نیازسنجی اطلاعات, نیازهای اطلاعاتی, بازنشستگان, ادارۀ آموزش و پرورش, بجنورد, کتابخانۀ عمومی.}, url = {http://publij.ir/article-1-1221-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1221-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {osareh, farideh and bigdeli, zahed and morovati, zekrollah and hoseini, maryam}, title = {A Survey of Relationship between Cultural Intelligence and Librarians\' Job Performance in the Public Libraries of Khuzestan}, abstract ={Purpose: The purpose of this study is to investigate the relationship between Cultural Intelligence and its components with librarians' job performance in the public libraries of Khuzestan.    Methodology: This study is a descriptive correctional research that applied with survey method. The population is consisted of the whole librarians employing in the public libraries of Khuzestan (S=230), from which, by using the Krejcie & Morgan table, a 145 people sample were selected through stratified random sampling method. To measure the cultural intelligence and job performance, the questionnaires of Van Dyne and Ang (2004), and Farajpahlou and et al (1391) were used respectively. In order to test the research hypotheses, multiple regression and Pearson correlation coefficients were used. Findings: The results showed that between cultural intelligence (by cognitive and metacognitive) and librarians' job performance in the public libraries of Khuzestan, there is a significant positive relationship. Also the components of cultural intelligence (cognitive, metacognitive, motivational and behavioral) cognitive, metacognitive and motivational cultural intelligence have a significant positive relationship with job Performance of librarians. Originality/Value: On the basis of this research, we can approvingly said that for create any increase in the job performance of public librarians, directors must invoke the cultural intelligence of them as an important priority.}, Keywords = {Cultural Intelligence, Job Performance, Librarians, Public Library, Khuzestan}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {141-157}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا به بررسی رابطۀ بین اَبعاد مختلف هوش فرهنگی با عملکرد شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بپردازد. روش: پژوهش حاضر با روش پیمایشی انجام شده است و از روش همبستگی آماری برای تحلیل نتایج استفاده گردیده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان (جمعاً 230 نفر) بود که از این تعداد، بر اساس جدول کرجسی- مورگان یک نمونۀ 145 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای سنجش هوش فرهنگی و عملکرد شغلی به ترتیب پرسشنامه‌های ون‌داین و اَنگ (2004) و فرج‌پهلو و همکاران (1391) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و همچنین ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان رابطه‎ای مثبت و معنی‌دار برقرار است. همچنین از بین اَبعاد هوش فرهنگی (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری)، اَبعاد شناختی، فراشناختی و انگیزشی آن با عملکرد شغلی کتابداران رابطۀ مثبت و معنی‌داری داشت. اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به هوش فرهنگی و بهبود آن در کتابداران تأکید می‌نماید. هوش فرهنگی تأثیر مستقیمی بر کیفیت عملکرد کتابداران دارد و عملکرد ارتباطی، جمعی، و برون‌سازمانی آنان را برای جذب بیشتر مخاطبان به کتابخانه و خدمات‎دهی بهتر تقویت می‎کند.  }, keywords_fa = {هوش فرهنگی, عملکرد شغلی, کتابداران کتابخانه‌های عمومی, استان خوزستان}, url = {http://publij.ir/article-1-1138-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1138-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {hakimi, Reza and Tabasi, Mohammad Ali and Sorinezami, Zohre}, title = {Studying of the Librarian\'s Social Status in Iran (The Case Study of South East Provinces of Iran)}, abstract ={Purpose: The Current research was directed towards determining the social statues of the librarian from the point of view of the inhabitants in the south east provinces of Iran. Methodology: This survey was carried out on the pattern of the descriptive method. The Study was carried out in 2013. Our community of study was the people of Zahedan, Kerman and Birjand. Our sample was 800 people who were Cluster- randomly chosen among the different studied jobs and we used a researcher-made questionnaire for collecting data. Findings: The findings of the survey showed that social status of the librarians was in the mediocre level. The social status of academic librarians was higher than the social status of public librarians in the viewpoint of people. The community of research believed that the important factors to increase social status of librarians were as follows: The sense responsibility, the sufficient information literature of the librarians, having information knowledge to reply user, and enough skills of communication with users. Originality/Value: By Studying social statutes and extracting effective factors determining social statues librarians, the professional communities and directors can concentrate on the ingredient elements.}, Keywords = {Social Status, Public Librarians, Academic Librarians, South East of Iran.}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {159-172}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی پایگاه اجتماعی کتابداران و راهکارهایی برای ارتقاء منزلت آنها (مطالعۀ موردی: کتابداران کتابخانه‌های جنوب شرق ایران)}, abstract_fa ={هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر شناخت جایگاه اجتماعی کتابداران از دیدگاه شهروندان شهرهای جنوب شرق ایران است. پژوهش حاضر در سال 1392 به انجام رسید. روش: روش پژوهش با توجه به ماهیت، هدف و فرضیه‌ها از نوع زمینه‌یابی و به روش پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، ساکنان شهرهای کرمان، زاهدان و بیرجند بود که حجم نمونه‌ای به تعداد 800 نفر به صورت خوشه‎ای تصادفی از قشرهای مختلف اجتماعی انتخاب شد. ابزار گرد‌آوری اطلاعات پرسشنامۀ محقق‎ساخته بود. برای پاسخگویی به پرسش‌های پژوهش از آمار توصیفی و شاخص‌های گرایش به مرکز استفاده شد. فرضیه‌های پژوهش با استفاده از آزمون‎های کروسکال‎والیس و کای اسکور مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: مطالعۀ حاضر نشان داد که کتابداران جایگاه اجتماعی متوسط رو به پایینی در بین سایر مشاغل مورد مطالعه داشتند. کتابداران دانشگاهی در مقایسه با کتابداران کتابخانه‎های عمومی از منزلت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند. یافته‌ها نیز نشان داد که از نظر پاسخ‎دهندگان، مهمترین عوامل مؤثر در ارتقاء منزلت اجتماعی کتابداران، احساس مسئولیت در قبال کاربران، برخورداری از دانش لازم جهت پاسخگویی به کاربران و برخورداری آنها از مهارت‎های ارتباطی و اطلاع‌یابی بود. اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش در نشان دادن جایگاه اجتماعی کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مقایسه با سایر مشاغل اجتماعی و نیز سایر انواع کتابخانه‌ها از جمله کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بود. نتایج این پژوهش می‌تواند تکیه‌گاه خوبی برای تدوین راهبردهای ارتقاء منزلت اجتماعی کتابداران باشد. }, keywords_fa = {کتابداران, منزلت اجتماعی, پایگاه اجتماعی, جنوب شرق ایران.}, url = {http://publij.ir/article-1-1192-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1192-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} } @article{ author = {ziaei, soraya and bolandi, azize}, title = {Effectiveness of Educational Courses for Public Librarians in East Azerbaijan Province and Suggestions for Improvement}, abstract ={Purpose: This study aimed at the evaluation of the effectiveness of educational courses held for public librarians in east Azerbaijan province and proposes appropriate solutions for improvement the courses. Methodology: This research implemented using survey method. Kirk-Patrick model was used for evaluation and collecting data through a questionnaire that had 28 questions. The reliability coefficient of this tool was 0/94 and Validity of it, approved by selected experts. The community of study consisted of all employees participated in educational courses in public libraries in east Azerbaijan province (330 people), and 178 ones were selected randomly as sample to fill questionnaire. To analyze the extracted data, we used descriptive and inferential statistics (one-sample t-test and ANOVA). Results: Results showed that the “Response” dimension with average score of 22/78 with 4/24 Standard Deviation (SD) had the highest effectiveness. “Results” dimension was in the lowest level with the average score of 12/01 and 4/906 SD. Also the results of comparison between learners' average scores of effectiveness, considering the variables namely gender and field of study, showed that there was significant difference between the views of learners. Originality/Value: Originality of this research was in the reveal of the weakness in the applicability of educational courses in Iran Public Libraries Foundation and the need for concentrating on objective results.}, Keywords = { Public Libraries, Educational Courses, Effectiveness of Training, Educational Assessment.}, volume = {22}, Number = {1}, pages = {173-187}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {میزان اثربخشی دوره‌های آموزشی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر­بخشی دوره­های آموزشی برگزارشده برای کتابداران کتابخانه­های عمومی استان آذربایجان ­شرقی و پیشنهاد راهکارهایی مناسب انجام شده است.  روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. داده­ها از طریق پرسشنامه محقق‎ساخته بر اساس الگوی کرک ­پاتریک، با 28 سؤال بسته و ضریب پایایی 94/0 گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، افزون ­بر استفاده از شاخص­های آمار توصیفی، از آمار استنباطی (آزمون تی تک­نمونه­ای و تحلیل واریانس یک­راهه) استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان شرکت­کننده در دوره­های آموزشی کتابخانه­های عمومی استان آذربایجان­ شرقی بودند که بالغ بر 330 نفر گردید و به روش تصادفی ساده­ 178 نفر آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بُعد واکنش با میانگین 78/22 و انحراف معیار 24/4 بیشترین و بُعد نتایج با میانگین 01/12 و انحراف معیار 906/4 کمترین میزان اثر­بخشی را داشت. با این حال، اثربخشی همۀ اَبعاد به‎طور معنی‎داری از سطح متوسط بالاتر بود. همچنین نتایج مقایسۀ میانگین فراگیران نسبت به اثربخشی دوره­های آموزشی با در نظر گرفتن متغیر (جنسیت و رشتۀ تحصیلی) نشان داد که بین دیدگاه فراگیران تفاوت معناداری وجود دارد. در ­نمای ­کلی، دوره­های آموزشی از دیدگاه فراگیران در ارتباط با اَبعاد ارزیابی (واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج) اثر­بخش بود. اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش در نشان دادن اثربخشی بسیار پایین بُعد نتیجه‌بخشی در دوره‎های آموزشی بود و نشان دادن این نکتۀ اساسی که تمرکز اصلی دوره‌های آموزشی می‌بایست به اخذ نتایج اثربخش در راستای بهبود خدمات کتابخانه باشد.  }, keywords_fa = {کتابخانه های عمومی, آموزش کتابداران, اثر‌بخشی, ارزیابی آموزشی. }, url = {http://publij.ir/article-1-976-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-976-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2016} }