@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {289-293}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {سخن سردبیر؛تخصص‌گرایی و تولید انبوه}, abstract_fa ={تخصص مقوله‌ای است که با دانش و مهارت‌های ناشی از کار توأم است. در جهان امروز، روی تخصص سرمایه‌گذاری و تأکید ویژه‌ای می‌شود. کشورهایی که برخوردار از افراد متخصص بیشتری هستند، هم به‌لحاظ نظری و هم به‌لحاظ عملی و عملیاتی در صحنه رقابت از حریفان پیشی می‌گیرند. اعزام متخصص و یا صدور افراد متخصص از مقوله‌های جدی در سیاستگزاری‌های اقتصادی-سیاسی دنیا به حساب می‌آید. آنهائی که متخصص‌اند یا در حوزه نظری حرفی برای گفتن دارند و از این راه دیدگاه‌ها و هدف‌گذاری‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و یا در حوزه عملیاتی خاصی وارداند، کارهایی انجام می‌دهند که دیگران از انجام آن عاجزند. در مقابل، کشورهایی هستند که به دلائل مختلف، از خوان نعمت و یا زحمت دیگران بهره می‌گیرند و در رقابت، به جای حضور در صحنه نظر و عمل، استفاده‌کننده‌اند. آنها نه حرف نوئی دارند و نه قدرت مطرح کردن خود و یا کشور خود را در سر می‌پرورانند. اما در صحنه داخلی به چگونگی استفاده از تلاش علمی و اجرائی دیگران، به یکدیگر فخر می‌فروشند. در این صحنه رقابت، آنهائی که خود سرمایه‌گذارند و سرمایه‌گذاری را در استخدام فکر و مغز و جهت‌دهی و سیاستگزاری می‌دانند بر این امر واقفند که چگونه در صحنه‌های رقابتی با افراد مستعد برخورد کنند تا ضمن جذب آنان، وسیله بهره‌دهی بیشتر را برای آنان فراهم کنند. در این بین، کشورهای در حال توسعه، اگر واقعاً در حال توسعه باشند باید از یک طرف بدانند که چگونه توسعه می‌یابند و اینکه در چه شرائطی و در چه محیطی از امکانات استفاده می‌کنند به شرطی که هدف را فراموش نکنند. در غیر این صورت، به تولیدکنندگان صوری بدل می‌شوند که یا کار را برای دیگران انجام می‌دهند و یا آنچه دیگران انجام داده‌اند را تکرار می‌کنند. این مبحث، نیاز به بحث جداگانه‌ای دارد. سخن اصلی در این سرمقاله این است که آیا می‌شود متخصص را با تولید انبوه به ثمر رساند؟ آیا می‌شود گفت که پرورش افراد متخصص، کارآمد، دارای خلاقیت و ابتکار که بتواند در صحنه‌های رقابت ملی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد را هماننند محصولی فرض کرد که پس از طراحی و نمونه‌سازی، آن را به‌دست ماشین سپرد و از آن هر مقداری که مورد نیاز است، تولید نمود؟ آیا می‌توان متخصص را به تولید انبوه رساند و آیا این تولید انبوه مشکلی را حل می‌کند و یا خود مشکلات عدیده فرهنگی- اجتماعی تولید می‌نماید؟ البته دانش عمومی، همچون سواد اولیه و یا سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای که زیرساخت توسعه است و هر کس به آن نیازمند است را می‌توان با برنامه‌ریزی‌های خاص سامان داد. اما وقتی تخصص مطرح می‌شود و به ویژه در قالب تحصیلات تکمیلی معنا می‌شود که در آن کارشناسان، خود باید با تلاش و کوشش به تحقیق بپردازند و از تخصص استادان بهره گیرند که در آن شکوفائی و خلاقیت و نوآوری باید حرف اول را بزند، دیگر نمی‌توان از تولید انبوه سخن گفت. این چنین نگاه، به سیاست‌های کلان علمی کشور بستگی دارد و اینکه اهداف آموزش عالی چیست و محصولات آن چگونه باید باشند. اگر کشورهایی رقابت در صحنه‌های علمی را به دست آمار بسپرند و به این دل خوش کنند که فقط مدرک‌های را شمارش کنند و میزان سواد و کارآیی و تخصص را با تعداد اخذ مدرک یکی بگیرند، آن وقت می‌توان به چنین راهکارهایی پایبند شد. در غیر این صورت آنکه ضرر می‌کند جامعه است و نه تنها توسعه‌ای رخ نمی‌دهد بلکه خود، توهمی برای توسعه خواهد شد. آموزش عالی کشور ما باید به این امر به دقت بیندیشد که به قول معروف، قطار علمی کشور را به کجا می‌برد؟ آموزش عالی باید همیشه روند و فرایند کاری خود را زیر ذره‌بین نقد قرار دهد. زمانی در این کشور، در چندین سال قبل، بحث دانشگاه آزاد مطرح بود و نقدهای شدیدی بر آن گرفته می‌شد که آنها با کمترین توان به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزاتی، سعی در تجاری کردن آموزش عالی کرده‌اند و به تولید انبوه کارشناسان و متخصصان می‌پردازند. کارشناسان و متخصصان مدرک‌داری که به ندرت در بین آنها افراد واجد شرایطی پیدا می‌شد که با کوشش و انگیزه‌های شخصی طالب علم بودند. اما عموم دانشگاهیان دولتی آنها را با چشم تحقیر می‌نگریستند. تا اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به خود آمد و پس از گذار از مراحلی از حیات خود که سخت بر تولید کمی توجه می‌کرد، به سمت کیفیت گرائید و اندکی جبران مافات نمود. در مقابل آموزش عالی کشور که سخت به راه و روش علمی در دانشگاه آزاد معترض بود، تصمیم به جدا کردن مسائل آن از آموزش عالی نمود. اما در چندین سال گذشته معلوم نیست چه اتفاقاتی افتاد که به یکباره متوجه شدیم که آنان که منتقد بودند، خود به همان شیوه اما با وضعیتی بدتر آن راه را اخذ و دنبال کردند. به تعبیر روشن‌تر، آنان که دانشگاه آزاد اسلامی را دست کم می‌گرفتند و به شیوه اداره و یا پذیرش دانشجو در آن اعتراض داشتند خود داعیه‌دار آن ماجرا شدند و نه تنها دانشگاه آزاد دیگری به وجود آوردند بلکه در بعضی موارد روی دانشگاه آزاد را نیز سفید کردند. آنها به یک دانشگاه که به سبک دانشگاه آزاد اداره می‌شد اکتفا ننمودند بلکه بقیه دانشگا‌ه‌ها هم، اگر چه نام آن را نمی‌آورند ولی در مسابقه اخذ دانشجو با شهریه و از طریق شهریه، گوی سبقت را از دانشگاه آزاد ربودند. حضور دانشگاه پیام نور، در واقع رقیبی شد برای دانشگاه آزاد اسلامی و هدف آن تولید انبوه دانش‌آموختگان به هر قیمت بود. پذیرش دانشجویان بی‌اندازه و قول دادن مدرک به آنان و اخذ پول، توجیهی شد تا بقیه دانشگاه‌ها هم با توجیه‌های گوناگون از قافله عقب نمانند. دو استدلال مهمی که برای توجیه آن می‌شد عبارتند از: 1. دانشجویان ما چرا باید به خارج از کشور بروند و در دانشگاه‌های نه چندان مهم با هزینه‌های گزاف تحصیل کنند. 2. وجود ظرفیت‌های خالی در بحضی از دانشگاه‌ها به‌ویژه به لحاظ مکان و صندلی مشوقی بود تا دانشگاه‌ها برای پذیرش بیشتر دانشجو اقدام کنند. البته در اغلب موارد سیاست وزارت علوم، دانشگاه‌ها را مجبور می‌کرد که در این مسابقه ناخواسته شرکت کنند. در واقع اگر این امر با شرائط ویژه خود اجرا می‌شد باز ممکن بود تبعات کمتری داشته باشد، اما عدم دقت، کار را به جائی رسانده است که حتی بحش خصوصی هم به کمک آمده و برای تهیه پایان‌نامه و نوشتن مقاله‌های پژوهشی و نیز اخذ درجه آی.اس.آی و با تبلیغات فراوان و حتی روبروی دانشگاه‌ها صف‌آرائی کنند و این یعنی ضایعه برای آموزش عالی کشور. وقتی نظارت کم باشد و هزینه‌های تورمی، اساتید دانشگاه را که باید عمرشان صرف تحقیق و آموزش باشد مستأصل می‌کند و نیز امکانات آموزشی و پژوهشی حداقلی است و فرصت آموزشی نیز به حداقل تقلیل پیدا می‌کند و دانشجو باید ظرف مثلاً چهار ترم کار خود را تمام کند والّا باید هزینه بپردازد، به همراه مشکلات خود دانشجو، نتیجه این می‌شود که فقط پول است که مشکل‌گشا است و لذا کیفیت و صلاحیت در آموزش عالی کمرنگ می‌شود. یکی از ایرادهایی که به دانشگاه آزاد می‌شد این بود که جز در موارد استثنائی، دانشجویان بی‌سواد بار می‌آیند و استادان اندک آن دانشگاه، قدرت آموزش و راهنمائی این همه دانشجو را ندارند؛ که آن هم پس از چندی برطرف شد و دانشگاه آزاد با استفاده از اساتید بازنشسته قوی و با پرداخت پول اضافی، حتی استادان خوب دانشگاه‌ها را به‌صورت نیمه‌وقت جذب کرد. نتیجه این شد که با توجه به شرائط استخدامی کشور، استادان بهترین ساعات مفید خود را در دانشگاه آزاد می‌گذراندند و بقیه را در دانشگاه اصلی. و دیدیم که وضعیت دانشگاه آزاد کمی ترمیم یافت، اما دانشگاه‌های دولتی روز به روز رو به ضعف گذاردند. اگر به این مسئله نگاه خُرد داشته باشیم می‌توان به حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی (کتابداری و اطلاع‌رسانی سابق) توجه کرد. وقتی دانشگاه دولتی x با داشتن استادان محدود در یک سال 23 دانشجوی دکتری در این حوزه با عناوین مختلف جذب می‌کند، دقیقاً همان برنامه‌های اولیه دانشگاه آزاد اسلامی را تعقیب می‌کند. ممکن است گفته شود برای تدریس و نیز راهنمائی رساله‌ها، این گروه بیشتر از دیگر استادان استفاده می‌کند اما مگر نه این است که هر استادی در دانشکده خودش به اندازه کافی کار دارد، و استفاده بیشتر از آنها یعنی درگیر کردن آنها در کار دانشگاه دیگر و این به معنای باز ماندن از کار اصلی‌اش در دانشکده خود است. داستان میرزا آقاسی به یاد می‌آید که به فردی دستور داد در جایی که در زمین آب نیست، چاه بکند. چاه‌کن گفت هر چه می‌کنم به آب نمی‌رسم و اصولاً این جا، جایی نیست که آب داشته باشد. او در پاسخ گفت اگر برای ما آب ندارد، برای تو که نان دارد. و این است داستان پاره‌ای از آموزش‌های ما که اگر چه چیزی از نظر علمی فراهم نمی‌شود ولی دست‌کم هزینه‌هائی را جبران می‌کند، ساختمانی بنا می‌شود، و اضافه‌کاری‌هایی پرداخت می‌شود. آموزش عالی کشور، بازیچه و شوخی نیست و نمی‌توان آن را دست کم گرفت. آموزش عالی سرمایه‌گذاری است. البته دولت و یا بعضی از دولت‌ها ممکن است ادعا کنند که هزینه آموزش عالی را در صورتی حاضراند بپردازند و یا بیشتر بپردازند که بازده داشته باشد که حرف درستی است ولی داشتن بازده با تولید مدرک بدون داشتن پشتوانه علمی و عملیاتی کاملاً متفاوت است. نگاه پوزیتیویستی به آموزش عالی و داشتن فلان تعداد دانشجو و یا فارغ‌التحصیل، یا فلان مقدار مقاله در نمایه‌نامه‌ای با نام آی. اس. آی اگر چه تا حدودی ارضاءکننده است اما مشکل اساسی علمی را حل نمی‌کند. اگر رتبه‌بندی‌ها به صورت کمی هر چند افزایش یابد، اما در صحنه رقابت علمی ملی و بین‌المللی آن کس حرف اول را می‌زند که متخصصان فرهیخته، دانش‌آموخته، نظریه‌پرداز، و باتجربه داشته باشد تا بتواند با تدبیر مسائل ملی و بین‌المللی را خوب بشناسد، حل کند و یا در اظهارنظر سهیم باشد. اگر چه مسائل داخلی کشور ما با مسائل بسیاری از کشورها متفاوت است اما در پاره‌ای از موارد می‌تواند از دیگر کشورها الگو بگیرد. در بعضی از کشورها، آموزش عالی با سازمان‌های داخلی خود کاملاً مرتبط‌اند؛ نیازهای واقعی داخلی و احیاناً خارجی در آن سازمان‌ها مطرح می‌شود و آنگاه، دانشگاه‌ها به کمک فراخوانده می‌شوند و به این طریق، به‌جای پذیرش انبوه دانشجو و تولید فارغ‌التحصیل، هزینه اجرای پروژه‌های تحقیقات از خارج دانشگاه به دانشگاه منتقل می‌شود و با درجه‌بندی سطوح مختلف، انتظاراتی که از دانشگاه می‌رود، هزینه‌ها با مدیریت درست تأمین و تقسیم می‌شود. نتیجه این که از بسیاری از طرح‌های درآمدزا، بودجه‌هائی برای تربیت افراد باسواد و علمی و نظریه‌پرداز فراهم می‌شود. طبیعتاً هر چیزی به جای خود نیکوست، و هر سازمانی باید وظیفه خاص خود را تعقیب کند. بدیهی است چنین نگاهی به آموزش عالی تأثیر فراوانی در محصول کار آنان دارد که یکی از مهمترین آن نگارش مقالات پر بار ناظر به حل مسئله و از همه مهمتر نظریه‌پردازی است. کثرت دانشجو هم نظارت استادان را محدود می‌کند و هم توان وی را می‌فرساید و هم دانشجو به جای نگارش مقالات پر ثمر، به رفع تکلیف روی می‌آورد و آموزشی که خواستار درآمد بیشتر باشد بر ورود و خروج دانشجو هم بیش از هر چیز دیگر علاقه نشان خواهد داد.}, keywords_fa = {تخصص،سرمایه گذاری،تولید انبوه،آموزش عالی}, url = {http://publij.ir/article-1-990-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-990-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {Possible Scenarios for the Future of Iran\'s Public Libraries Media}, abstract ={Purpose: The aim of the current research is to write possible scenarios for the future of Iran's public libraries. Regarding the position and application of public libraries, they are considered as a communicative medium. Methodology: The effort is to offer scenarios that deal with the multiplicity and unpredictability of the future. The Two-on-Two model was used for determination of scenarios. This model is formed through intersection of two propulsions that have uncertainties. Thus, in the first step, two lists of propulsions were created. For extracting fundamental uncertainties, questionnaires were sent to experts and professions to collect their attitudes through Delphi method. Findings: Findings show that the most fundamental uncertainties of public libraries include physical space versus Cyberspace, physical resources versus virtual resources and localization versus globalization. The inherent nature of virtual resources is their dependency on cyber and virtual spaces. Thus, these two uncertainties were aggregated and the result was used as a single axis. Based on the following factors, four scenarios were determined: 1. "space and resources", this axis alone ranges between virtual and physical, 2." Direction of services", this one ranges between "promotion of local cultural resources" and "promotion of global cultural". These four scenarios consider a library as a local hub, a media center, a virtual library, and a virtual network of information. Originality/Value: The current paper establishes techniques of transdisciplinary and future studies to prepare backgrounds for the useful participation of public libraries among competitive media, specially emerging ones.  }, Keywords = {Foresight (Future Studies), Public Media, Public Libraries, Emerging Media, Scenarios.}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {295-328}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {تدوین سناریوهای متصور برای آینده نهاد رسانه‌ای کتابخانه‌های عمومی ایران}, abstract_fa ={هدف: هدف تحقیق حاضر، تدوین سناریوهای متصور برای آینده کتابخانه‌های عمومی ایران   است. در این تحقیق، کتابخانه‌های عمومی با توجه به جایگاه و کارکردهایش، به مثابه یک رسانه ارتباطی تبیین شده است. روش: در پژوهش حاضر از ساخت سناریو به‌منظور پرداختن به چندگانگی و غیرقابل پیش‌بینی بودن آینده استفاده شده است. مدل سناریونویسی در این تحقیق مدل دو در دو بوده که از تقاطع دو پیش‌ران دارای عدم‌قطعیت شکل می‌گیرد، به همین دلیل لازم بود تا ابتدا فهرستی از پیش‌ران‌ها شناسایی شود. برای استخراج عدم قطعیت‌های اساسی، از روش دلفی بر پایه جمع‌آوری نظریات کارشناسان و متخصصان از طریق ارسال پرسشنامه استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های نشان داد که اساسی‌ترین عدم قطعیت‌ها در حوزه کتابخانه‌های عمومی فضای فیزیکی در مقابل فضای مجازی، منابع فیزیکی در مقابل عنوان منابع مجازی، و محلی‌گرایی در مقابل جهانی‌گرایی به شمار می‌آیند. البته از جهتی منابع مجازی وابستگی ذاتی به فضا و مکان مجازی دارند لذا این دو عدم قطعیت تجمیع و به عنوان یک محور مورد استفاده قرار گرفت و چهار سناریو بر مبنای دو عامل زیر شناسایی شد: الف) «فضا و منابع» که دو سر طیف آن «مجازی» و «فیزیکی» است و ب) «جهت خدمات» که دو سر طیف آن «ترویج منابع فرهنگی محلی و بومی» و «ترویج فرهنگ جهانی» است. این چهار سناریو با نام‌های1- کتابخانه به‌عنوان هاب محلی2- کتابخانه به‌عنوان مرکز رسانه 3- کتابخانه به عنوان کتابخانه مجازی و 4- کتابخانه به عنوان شبکه مجازی اطلاعات معرفی شدند. اصالت/ارزش: مقاله حاضر در صدد است تا با استفاده از فنون فرارشته‌ای آینده‌پژوهی، زمینه‌های حضور اثربخش کتابخانه‌های عمومی را در میان رقبای رسانه‌ای خصوصاً رسانه‌های نوظهور فراهم کند.  }, keywords_fa = {آینده‌نگاری, رسانه‌های گروهی, کتابخانه عمومی, رسانه‌های نوظهور, سناریو }, url = {http://publij.ir/article-1-991-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-991-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {A Study on Concepts Related to the Methods of Informing in Quran}, abstract ={Purpose: The current study aims at determining concepts related to the methods of informing in Quran. Methodology: This   study was conducted on the content analysis method. The statistical society of this research consisted of  terms  that are related to the concepts like ordering, gospel to, advertising, science,  clarifying, inviting, mentioning, prophecy , know, tales, books, Nba’, vow, revealing, advising, proscribing, homily, and conducting. 5477 verses contain terms bearing informing concepts. Based on the Morgan Chart, 356(7%) of them were randomly selected. Findings: The term "science" is the high frequented one among others with a ratio of 74.5 percent. The other finding shows that Prophet Muhammad (Peace be upon him) with 87 percent, performed more informing task in comparison with the other prophets. Among the terms that address audience, human beings with 42 percent is more frequented one. To thank God, implementing justice, possession of knowledge, clarifying, strong reasons, discussing, to debate in a good manner, warning and gospel to are the most common methods for informing in Quran. Originality/values: To know the methods that Quran disseminates information leads to better understanding of Quran and helps to benefit it more}, Keywords = { Quran, Informing Methods, Message Delivery, Quran Audiences, Quran Informers}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {329-342}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی مفاهیم مرتبط با شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قرآن}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین مفاهیم مرتبط با شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قرآن انجام شده است. روش‌: تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل آیات قرآن (6236) است که از این تعداد حدود 5500 آیه دارای بار معنایی اطلاع‌رسانی می‌باشند. مجموعۀ واژه‌ها و کلماتی که در قرآن دارای بار اطلاعاتی مذکور هستند عبارتند از امر، بشر، بلغ، بین، تلو، دعو، ذکر، رسل، علم، قصص، قول، کتب، نباء، نذر، نزل، نصح، نهی، وعظ، و هدی. با استفاده از جدول مورگان 356 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. با توجه به اینکه از هر واژه که دارای بار معنایی اطلاعاتی است به تعداد متفاوت در قرآن آمده است؛ لذا نسبت تعداد نمونه به کل آیات 7 درصد محاسبه شد. بنابراین 7 درصد آیات، از هر یک از کلمات انتخاب شد که بدین ترتیب روش نمونه‌گیری در مرحلۀ دوم تصادفی طبقه‌ای تعیین شد. یافته‌ها: داده‌ها نشان می‌دهند واژۀ علم با 5/74 درصد نسب به کل سوره‌ها بیشترین فراوانی را دارد. پیامبر اسلام (ص) در نمونۀ آماری با 87 درصد بیشتر از سایر انبیاء الهی به امر اطلاع‌رسانی پرداخته است. در مورد مخاطبان قرآنی تمام بشریت با 42 درصد نسبت به سایر مخاطبان از فراوانی بیشتری برخودار است. در باب شیوه‌های اطلاع‌رسانی سپاس از خدا، اجرای عدالت، علم، آگاهی، دلایل روشن و متقن، مجادله و مناظرۀ احسن، و بشارت و انذار از مهمترین شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قرآن مطرح شده است. اصالت/ارزش: شناخت مهمترین روش‌های قرآنی اشاعۀ اطلاعات علاوه بر شناخت بهتر قرآن رهنمودی برای استفاده کنندگان از قرآن خواهد بود.  }, keywords_fa = {قرآن کریم, اطلاع‌رسانی, شیوه‌های اطلاع‌رسانی, مخاطبان اطلاع‌رسانی قرآن, اطلاع‌رسانان قرآن}, url = {http://publij.ir/article-1-992-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-992-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {A Comparison of Significant Criteria for Parents and Children in Selecting Children\'s Books in Mashhad}, abstract ={Purpose: The aim of this study is to compare the significant criteria for parents and children in selecting book for children. Methodology: The current work is an applied-evaluative study. The research population consisted of two groups: First, the parents for the children between 7 and 12 years old in Mashhad, whose children were either the members of public libraries or of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (IIDCYA), second, the children who were identical with those mentioned above from age, location and membership points of view. The samples were selected through Cluster Sampling Method. Collecting of data was performed through two questionnaires. The validity of the questionnaires was evaluated by some specialists and their reliability was estimated by Cronbach’s alpha test. The alpha coefficient value in the parents’ questionnaire was 0.89 and in the children’s questionnaire, it was 0.84. Findings: The study determined the parents' and children's viewpoints and their common criteria along with their significant sub-components.  Both of the parents and the children considered nine criteria. The findings also showed the most agreement between the Children’s Books Council criteria and those of children and parents respectively in language quality and writing style, and in illustration quality. On the other hand, the least agreement between children’s and parents’ choices was noticed in presentation quality. The first and the last priorities for the both of the parents and the children were the same: content quality at the top and presentation quality at the bottom of their ranking lists. Furthermore, there is a significant difference between the weight of the children’s criteria and those by the parents. But no difference was observed between the girls and boys and also between the fathers and the mothers in the weight of criteria for selecting children’s books. Originality/Value: The importance of the study is in elucidating the parents and their children criteria for selecting the children's books.  }, Keywords = {Book Selection Criteria, Parents’ Criteria, Children’s Criteria, Children’s Books.}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {343-361}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {مقایسه میزان اهمیت ملاک های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان در شهر مشهد}, abstract_fa ={هدف: هدف پژوهش، مقایسه اهمیت ملاک­های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان است. روش: این پژوهش به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه شامل دو گروه فرعی بود: نخست جامعه کودکان سنین 7 تا 12 سال شهر مشهد و عضو کتابخانه عمومی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جامعه دوم شامل والدین آنها بود. از روش نمونه­گیری خوشه­ای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه­ بود. یافته ­ها: نتایج، مناسب­ترین ملاک­های والدین، کودکان و ملاک­های رایج، همچنین اهمیت مؤلفه­های فرعی هر کدام از آنها را مشخص کرد. والدین و کودکان هر کدام 9 مؤلفه را به‌عنوان مؤلفه­های پیشنهادی خود معرفی کردند. بیشترین همخوانی بین نظرات کودکان با ملاک­های رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت زبان و شیوه نگارش و بیشترین همخوانی بین نظرات والدین با ملاک­های رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت تصویر بود. کمترین همخوانی نظرات والدین و کودکان با ملاک­های شورای کتاب کودک در کیفیت ارائه بود. در اولویت‌بندی ملاک­های اصلی انتخاب کتاب، کودکان همانند والدین، کیفیت محتوا را اولویت اول، و کیفیت ارائه را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین، در انتخاب کتاب کودک تفاوت معناداری بین وزن ملاک­های والدین و کودکان وجود داشت. با این حال، بین وزن ملاک­های کودکان دختر و پسر، و نیز بین وزن ملاک­های پدرها و مادرها تفاوت معناداری وجود نداشت. اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در آشکار کردن مناسب­ترین ملاک­های کودکان و والدین در انتخاب کتاب کودک است. چرا که ممکن است اساس تصمیم­گیری والدین و کودکان برای انتخاب کتاب کودک، ملاک‌های آنها ­باشد.  }, keywords_fa = {انتخاب کتاب, کتاب کودک, کتابخانه عمومی, کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.}, url = {http://publij.ir/article-1-993-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-993-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {A Descriptive Study on Information Related to the Publication of Rewritten Stories from Shāhnāmeh and Mathnawi for Children and Adolescents during the Years 1990-2010}, abstract ={Objective: The current study aims at describing publication's information of rewritten stories from Shāhnāmeh and Mathnawi for children and adolescents during the years 1369-1389 (1990-2010). Methodology: The method of study is descriptive. 234 stories out of 594 were selected from Mathnawi(63 stories) and Shāhnāmeh (171 stories). Findings: findings show that the number of rewritten stories has increased over the years. The highest circulation of such books ranges between 3000- 5000.  The publication place of 84.2% of the books is Tehran and the rests (%15.8) are published in other cities. %84 of the books are published one time. %65.4 contain colored pictures. %43.8 consist of 20 pages and %8.6 of them exceed 150 pages. 18 rewritten books from Shāhnāmeh (%10.5) have editors and 6 of Mathnawi’s (%9.5) as well. No books from Shāhnāmeh belong to the age group of preschoolers but one from Mathnawi.  145 of Shāhnāmeh’s stories and 44 of Mathnawi’s have been rewritten in simple style rewriting while 26 and 19 ones have respectively been rewritten in creative style. Originality/Value: In the recent years the number of rewritten texts for children and adolescents has increased.  They need to be precisely evaluated.  There are not considerable researches in this field. The current study determines the lacks and deficiencies through reviewing information related to such works, and finally offer advice to the authorities and writers.  }, Keywords = { Rewritten Stories, Children and Young Adults Literature, The Shahnameh of Ferdowsi, The Mathnawi of Molavi.}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {363-386}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی وضعیت انتشار داستان‌های بازنویسی‌شده از شاهنامه و مثنوی برای کودکان و نوجوانان از سال 1369 تا 1389}, abstract_fa ={هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین وضعیت انتشار داستان‌های بازنویسی شده از شاهنامه و مثنوی برای کودکان و نوجوانان از سال 1369 تا 1389 در ایران به منظور شناسایی کاستی‌های موجود در این زمینه است. روش: پژوهش حاضر توصیفی است و به روش کتابخانه‌ای انجام گرفته است. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از سیاهۀ وارسی استفاده شده است. نمونۀ آماری شامل 63 داستان مثنوی و 171 داستان شاهنامه است که با استفاده از نمونه‌گیری از بین 594 عنوان کتاب انتخاب شده است. یافته‌ها: بررسی سال انتشار آثار بازنویسی شده نشان داد که با گذر سال‌ها بر تعداد داستان‌های بازنویسی افزوده شده است. بیشترین شمارگان داستان‌های شاهنامه و مثنوی بین 3000 تا 5000 بوده است. 2/84 درصد کتاب‌ها در تهران و 8/15 درصد در شهرستان‌ها و 84 درصد کتاب‌ها تنها یک‌بار چاپ شده‌اند. 4/65 درصد کل کتاب‌ها دارای تصاویر رنگی هستند. 8/43 درصد از کتاب‌ها تا 20 صفحه و 6/8 درصد از کتاب‌ها نیز بیش از 150 صفحه دارند. تنها 18 کتاب شاهنامه و 6 کتاب مثنوی دارای ویراستار هستند. برای گروه سنی «الف» هیچ کتابی از شاهنامه به چاپ نرسیده است و تنها 1 کتاب از مثنوی برای این گروه سنی چاپ شده است. 145 داستان شاهنامه و 44 داستان مثنوی به شیوۀ بازنویسی ساده و 26 داستان شاهنامه و 19 داستان مثنوی به شیوۀ خلاق نوشته شده است. بیشتر داستان‌های بازنویسی شدۀ شاهنامه از بخش پهلوانی و بیشتر داستان‌های بازنویسی شده مثنوی از دفتر اول و سوم گرفته شده است. اصالت/ارزش: از آن جایی که در سال‌های اخیر بازنویسی از متون کهن برای کودکان و نوجوانان از نظر کمی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ لازم است تا ارزیابی‌های دقیق‌تری بر این نوع متون صورت گیرد. به نظر می‌رسد در این زمینه پژوهش‌های چشمگیری صورت نگرفته است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی وضعیت انتشار این نوع آثار، کاستی‌ها را شناسایی نماید و پیشنهادهایی به مسؤلان و نویسندگان ادبیات کودک ارائه دهد.  }, keywords_fa = {بازنویسی, متون کهن, ادبیات کودکان و نوجوانان, شاهنامۀ فردوسی, مثنوی مولوی, کودکان و نوجوانان.}, url = {http://publij.ir/article-1-994-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-994-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {Leisure Reading Habits of High School Students in Mashhad and its Affecting Factors}, abstract ={Purpose: The purpose of this study is to determine the status of Mashhad secondary school students’ leisure reading habits and its affecting demographic factors (gender, parental socioeconomic status, parental education level, academic achievement and attitudes to the Internet). Methodology: The method of the current study is descriptive. 384 students (boys and girls) from the first three grades of high school were randomly selected through multistage sampling. The data were collected through a questionnaire. Face validity of the questionnaire was approved by professors and experts and its reliability (0.73) was estimated throughout Cronbach's alpha. Data were analyzed at two levels of descriptive and analytical statistics to answer basic questions and to test the research hypothesis. Findings: The results show that: 1 –The rank of “free reading” among the favorite activities of students' leisure time was relatively low. 2 - Students were more interested in reading fiction and fantastic books. 3 - The reading barriers of "listening to music", " school assignments," and "watching TV" was more important than other activities . 4 - Students mostly get their needed resources from "bookstores" and "Friends," and the "School Library" is the least important for them.  5 – The students   mainly access their information resources from internet. 6 – There was significant difference between reading habits of boys and girls in some cases like, "reading enjoyment", "buying non-text book materials" and "frequency of reading". Some other factors significantly affect on the students' reading habits, factors such as parents’ education level, family socioeconomic status and academic achievement. Originality/Value: The novelty of the present paper is determining the relationships between variables "attitude to Internet", "parents' education level", "socioeconomic status" and "academic achievement" and "reading habits" of students in Iran.  }, Keywords = {High School Students, Reading Habits, Reading Interests, Mashhad, Leisure Reading. }, volume = {19}, Number = {3}, pages = {387-407}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {بررسی وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن}, abstract_fa ={هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ شهر مشهد و تأثیر عوامل جمعیت‌شناختی (جنسیت، وضعیت اقتصادی والدین، سطح سواد والدین، وضعیت تحصیلی و گرایش به اینترنت) بر آن است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به روش پیمایشی توصیفی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری تعداد 384 دانش‌آموز دختر و پسر مقاطع اول تا سوم بودند که با استفاده از شیوۀ نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید و صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از بستۀ نرم‌افزاری SPSS اندازه‌گیری و مقدار آلفای کرونباخ آن 73/0 محاسبه شد که نشان از اعتبار کافی آن دارد. داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسش‌های اساسی و آزمون فرضیه‌های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد: 1) مطالعۀ آزاد در بین فعالیت‌های مورد علاقۀ دانش‌آموزان در اوقات فراغت جایگاه نازلی داشته است. 2) دانش‌آموزان بیشتر علاقه‌مند به مطالعۀ کتاب‌های داستانی و تخیلی هستند. 3) در میان عوامل بازدارندۀ مطالعه «گوش دادن به موسیقی»، «حجم زیاد تکالیف درسی»، و «تماشای تلویزیون» مهمتر از سایر عوامل هستند. 4) از نظر دانش‌آموزان اصلی‌ترین مجاری دسترسی آنها به منابع مورد نیاز جهت مطالعه «کتاب‌فروشی‌ها» و «دوستان» و کم‌اهمیت‌ترین «کتابخانۀ مدرسه» بیان شده است. 5) دانش‌آموزان تأثیر اینترنت را بر دسترسی به منابع اطلاعاتی و مطالعاتی مورد نیاز خود زیاد می‌دانند. 6) بین عادات مطالعۀ دختران و پسران در برخی مؤلفه‌ها مانند «میزان لذت بردن از مطالعه»، «میزان خرید کتب غیردرسی» و «میزان مطالعه» تفاوت معنی‌داری وجود دارد. و 7) میان عادات مطالعۀ دانش‌آموزان بر حسب میزان تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی خانواده و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در برخی از مؤلفه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده شد اصالت/ ارزش:‌ در مقالۀ حاضر برای نخستین بار در کشور رابطه میان متغیرهای «گرایش به اینترنت»، «سطح تحصیلات والدین»، «وضعیت اقتصادی خانواده» و «پیشرفت تحصیلی» با «عادات مطالعۀ دانش‌آموزان» مورد بررسی قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {دانش‌آموزان مقطع متوسطه, عادات مطالعه, علایق مطالعه, مشهد, مطالعۀ آزاد.}, url = {http://publij.ir/article-1-995-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-995-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {Evaluation of Search Capabilities of Islamic Software packages (Quran, Hadith and Fiqh and Ahkam) Developed in Qom}, abstract ={Purpose: The Objective pursued by the current research is to evaluate the Qom Islamic Sciences software packages in the fields of Quran, Hadith, and fiqh & ahkam. The focus is on their search capability features. These features were derived from English & Persian authoritative sources. Methodology: The method used in this research is based on the Evaluation Methodology. The evaluation was conducted through 91 parameters in two parts: search options & features of the search results. Findings: The results indicate that the software packages for Islamic sciences are scaled 2.01 from the Likert's Scaling System point of view. This value is not considerable. The search capability of the following packages is respectively more: 'Jam Altafasyr Noor', 'Mujam Baharalanvar'& 'Nuralfaqhahe3'. On the other hand, the following ones respectively have fewer capabilities: 'Taranom Vahy', 'Mujam Ahadith Alamam Mahdi' & 'Resale'. Findings show that the search power of Hadith packages is more than Quran and Fiqh & Ahkam ones. The search capability of packages that are produced by different organizations significantly varies. Originality/value: The current research categorized the Islamic science software packages into three main areas: Quran, Hadith, Fiqh & Ahkam. In addition, its novelty is use of checklist as a tool for multidimensional evaluation of search capabilities.}, Keywords = {Search Capability, Software, Islamic sciences, Quran, Hadith, Fiqh, Ahkam, Qom}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {409-429}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {ارزیابی قابلیت های جست‌وجوی نرم افزارهای علوم اسلامی (قرآن، حدیث، فقه و احکام) شهر قم}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی قابلیت جست‌وجوی نرم­افزارهای علوم اسلامی شهر قم در  سه حوزه قرآن، حدیث، فقه و احکام بر اساس معیارهای استخراج شده از منابع معتبر انگلیسی و فارسی است. روش: این پژوهش به روش ارزیابانه و با استفاده از 91 گویه در دو بخش خصیصه­های جست‌وجو و ویژگی‌های مربوط به نتایج جست‌وجو صورت گرفته است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، سیاهه‌وارسی محقق‌ساخته بوده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت نرم­افزارهای علوم اسلامی شهر قم از نظر رعایت گویه­های مربوط به جست‌وجو در مقیاس لیکرت ضعیف (01/2) است. برترین نرم­افزارها در دسته­های قرآن، حدیث، فقه و احکام از نظر قابلیت­های جست‌وجوی آنها به ترتیب جامع­التفاسیر نور، معجم موضوعی بحارالانوار و نورالفقاهه 3، و ضعیف­ترین نرم­افزارها در این دسته­بندی به ترتیب ترنم وحی، معجم احادیث الامام المهدی (عج) و رساله بود. امتیاز قابلیت­ جست‌وجوی نرم‌افزارها در مقیاس لیکرت پایین­تر از امتیاز حداکثری، یعنی امتیاز کامل ارزیابی بود. میانگین کل امتیاز به دست آمده از ارزیابی­ها در موضوعات سه‌گانه با یکدیگر یکسان نبودند. نرم­افزارهای حدیث از قدرت جست‌وجوی بالاتری نسبت به نرم­افزارهای قرآن و فقه و احکام برخوردار بودند. بین محصولات مختلف سازمان­های تولیدکننده نرم­افزارهای علوم اسلامی از نظر قابلیت­های جست‌وجو تفاوت معناداری وجود داشت. اصالت/ارزش: توجه به نرم‌افزارهای اسلامی به تفکیکِ سه حوزه قرآن، حدیث و فقه در مقاله حاضر، این مقاله را نسبت به سایر نوشتارهای موجود در این حوزه ممتاز کرده است. تأکید بر جامعیت سیاهه ارزیابی و تحلیل چندبعدی یافته‌ها نیز از جمله موارد نشان‌دهنده اصالت این مقاله محسوب می‌شود.  }, keywords_fa = { قابلیت های جست‌وجو, نرم افزارهای علوم اسلامی, قرآن, حدیث, فقه و احکام, قم.}, url = {http://publij.ir/article-1-996-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-996-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {Saberi, Mohammad Karim and Nooshinfard, Fatemeh}, title = {A Profile of Scientific Publications by Iran Public Libraries Foundations’ Employees}, abstract ={Purpose: This study aims at the analysis of scientific publications that have been written by Iran Public Libraries Foundations’ employees and provides a picture of their research-scientific activities. Methodology: this work is an applied research with a descriptive-analysis approach. The research population consists of scientific presentations at the First National Festival of Scientific Research of Iran Public Libraries Foundation. Data were collected through the festival database. Analysis of data was performed with SPSS Software version 18. Findings: The findings show that the number of publications by the employees has reached 469 works since the establishment of Foundation up to 2011. In comparison to the other publication types, the most works were published in the form of article. The highest number of scientific publications belongs to the 2010 and the lowest one to the 2007. Except for 2004, the scientific publications of employees have had a positive growth rate. This rate ranges between -0.39 (in 2004) and 1.88(in 2003). The Chi-square test showed a significant difference between gender and discipline of employees and the type of their scientific publications. On the other hand, there was not a significant difference between the scientific degree of employees and the type of scientific publications. Originality/Value: To date there is not any comparative research on the scientific publications written by the employees of Iran Public Libraries Foundations. Therefore, the results of this study might be useful for managers, planners, policy makers of Iran public libraries foundations.}, Keywords = {Keywords: Scientific Publications, Scientometrics, Librarians, Public Libraries, Iran Public Libraries Foundations}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {431-444}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {نیمرخ تولیدات علمی کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیلی تولیدات علمی کارکنان نهاد کتابخانه­های عمومی کشور و به منظور ارائه تصویری عینی از فعالیت­های علمی - پژوهشی آنها انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش  با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه تولیدات علمی ارائه شده در نخستین جشنواره ملی علمی- پژوهشی نهاد کتابخانه­های عمومی کشور است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از بانک اطلاعاتی جشنواره گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از نسخه 18 نرم­افزار اس. پی. اس. اس. استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج نشان داد کارکنان نهاد کتابخانه­های عمومی کشور از ابتدای تأسیس این نهاد تا پایان سال 1389، در مجموع 469 اثر علمی تولید کرده­اند. میزان تولیدات علمی در قالب مقاله نسبت به سایر مدارک علمی، بیشتر بود. همچنین بیشترین میزان تولیدات علمی به سال 1389 و کمترین میزان تولیدات علمی به سال 1381 اختصاص داشت. تولیدات علمی کارکنان در تمام­ سال­های مورد بررسی (به‌جز سال 1383) دارای ضریب رشد مثبت بود. سال 1382 با ضریب رشد 1.88 و سال 1383 با  ضریب رشد 39/0- به ترتیب دارای بیشترین و کمترین ضریب رشد بودند. نتایج آزمون کای‌‌اسکور‌ نشان داد بین متغیرهای جنسیت و رشته تحصیلی با نوع تولیدات علمی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین متغیر میزان تحصیلات و نوع تولیدات علمی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. اصالت/ارزش: تا کنون درباره وضعیت تولیدات علمی کارکنان نهاد کتابخانه­های عمومی کشور پژوهشی انجام نشده است. بنابراین، نتایج پژوهش حاضر می­تواند ابزاری مفید و کارآمد برای مدیران، سیاستگذاران و برنامه­ریزان نهاد کتابخانه­های عمومی کشور باشد.  }, keywords_fa = {تولیدات علمی, علم سنجی, کتابداران, کتابخانه‌های عمومی, نهاد کتابخانه های عمومی کشور}, url = {http://publij.ir/article-1-1149-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1149-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {19}, Number = {3}, pages = {485-496}, publisher = {Iran Public Libraries Foundation}, title_fa = {نگاهی گذرا به گنجینۀ کویر: کتابخانه عمومی امیر توکل کامبوزیا}, abstract_fa ={کتابخانۀ عمومی کامبوزیا در 6 کیلومتری شهر زاهدان واقع شده است. این کتابخانه با داشتن حدود 20 هزار جلد از کتب نفیس و کمیاب به زبان‌های لاتین، عربی و فارسی از مجموعه‌های گرانبها و کم‌نظیر و متأسفانه ناشناخته کشور به حساب می‌آید. پژوهش حاضر به معرفی این مجموعه می‌پردازد، منابع نفیس، کمیاب و ارزشمند آن را برای پژوهشگران معرفی می‌نماید، شاید از این طریق مسئولان امر و متولیان فرهنگی جامعه به ارزش و اهمیت این مجموعه بیشتر پی ببرند و امکانات و تسهیلات بیشتری برای استفاده بیشتر کاربران از این مجموعه را فراهم کنند. کتابخانه کامبوزیا از نظرِ داشتنِ منابع ایران‌شناسی تاریخ و تمدن ایران و اسلام به زبان‌های لاتین بسیار غنی، از نظر منابع اسلام‌شناسی و منابع مرجع غربی و فارسی نسبتاً غنی بوده و مجموعه اقبال‌شناسی آن به زبان‌های اردو و فارسی نیز قابل ملاحظه است.}, keywords_fa = {کامبوزیا،ایران شناسی،زاهدان،تاریخ دین}, url = {http://publij.ir/article-1-999-en.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-999-en.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, issn = {2645-5730}, eissn = {2645-6117}, year = {2013} }