Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
25
2
online
1
fulltext
fa
اعتباریابی ابزار سنجش آمادگی یادگیری مادام العمر برای دانشآموزان کاربرکتابخانههای عمومی
Validation of Lifelong Learning Tool for Public Librarians' Users in High Schools
مطالعات فرهنگي
Cultural Studies
كمّي
quantitative
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:nasimyw;"><strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی پرسشنامۀ مربوط به سنجش میزان آمادگی دانشآموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانههای عمومی برای یادگیری مادام العمر ازنظر اعتبار و قابلیت گردآوری دادههای تکرارپذیر است.<br>
<strong>روش: </strong>این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانههای عمومی شهر بیرجند است. از این تعداد، 201 نفر حجم نمونه را تشکیل میدهند که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. پرسشنامۀ آمادگی یادگیری مادامالعمر با اقتباس از پرسشنامۀ کانیو (2010) ترجمه، بومیسازی و متناسبسازی شد و ‏ روایی ابزار بهشیوۀ روایی محتوا، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 82/0 به دست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب ابزار است.<br>
<strong>یافتهها:</strong> طبق یافتههای بهدستآمده، ضریب همبستگی مؤلفههای پرسشنامه برای مؤلفههای آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 88 درصد و برای مؤلفههای آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 60 درصد و مؤلفههای آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری 56 درصد است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظرات متخصصان تأیید و مدل تحلیل عاملی تأییدی با برآوردن شاخص برازش مورد پذیرش قرار گرفت.<br>
<strong>اصالت/ارزش</strong>: در پژوهش حاضر، سه مؤلفه آمادگی یادگیری مادامالعمر شامل آمادگی خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری اعتباریابی شد که این ابزار در پژوهشهای سنجش آمادگی یادگیری مادامالعمر کاربران در کتابخانههای عمومی بهعنوان ‏مراکز یادگیری مادامالعمر قابلاستفاده است. این ابزار همچنین میتواند در پژوهشهای مختلفی که هدف آنها بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با آمادگی ‏یادگیری ‏مادامالعمر است استفاده شود.</span></span><br>
<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to validate the questionnaire on the lifelong learning readiness of high school users of public libraries.<br>
<strong>Methodology:</strong> This research is an applied and descriptive-correlational study. The statistical population consists of the high school users of public libraries from whom 201 students were selected by using the random sampling method. The questionnaire of readiness for lifelong learning were translated, localized and adapted from the Kungu's questionnaire (2010). The validity of the questionnaire was verified in terms of content validity by using confirmatory factor analysis and its reliability was assessed using the Cronbach's alpha for each indicator and the whole tool. The reliability value was 0.82, which indicated the suitability of the tool<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Findings:</strong> According to the findings of this study, the correlation coefficient between the components "self-directed learning readiness" and "readiness to overcome the barriers to participation in learning" was 88%, and between the components "readiness to respond to triggers for learning" and "readiness to overcome the barriers to participation in learning" was 60%, and betwwen the components "self-directed learning readiness" and "readiness to respond to triggers for learning" was 56%. Validity of the questionnaire was verified in terms of the content validity and by asking for the opinions of experts, and the confirmatory factor analysis model was applied by satisfying the fit index<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Originality/value:</strong> The tool applied in the present research can be used in the studies on lifelong learning readiness of users of public libraries as the lifelong learning centers. It can also be used in various studies aimed at assessing the status and factors associated with lifelong learning readiness<span dir="RTL">.</span><br>
آمادگی یادگیری مادامالعمر, کتابخانههای عمومی,دانش آموزان مقطع متوسطه, اعتباریابی ابزار
Keywords: Lifelong Learning readiness, Public Libraries, Validation of tool, High school students
291
317
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1467-7&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Habibi
مریم
حبیبی
habibimaryam4@gmail.com
100319475328460012789
100319475328460012789
No
University of Birjand
دانشگاه بیرجند
Leili
Seifi
لیلی
سیفی
leili.seifi@birjand.ac.ir
100319475328460012790
100319475328460012790
No
University of Birjand
دانشگاه بیرجند
Mohsen
Ayati
محسن
آیتی
mayati@birjand.ac.ir
100319475328460012791
100319475328460012791
Yes
University of Birjand
دانشگاه بیرجند