Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
19
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر مشاورۀ اطلاعاتی بر کاهش اضطراب کتابخانهای و رفتارهای کتابخانهای کاربران کتابخانه عمومی شهید توکلی فولادشهر
Effect of Information Counseling on Library Anxiety and Library Behaviors among Users of Public Libraries
مديريت اطلاعات و مديريت دانش
Information Management and Knowledge Management
كيفي
qualitative
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی بر کاهش اضطراب کتابخانهای و رفتارهای کتابخانهای کاربران کتابخانههای عمومی است.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش: </span></span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش اجرای پژوهش مبتنی بر مداخله </span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">گروهی و مقایسه نتایج پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل است. جامعه آماری، کاربران عضو کتابخانه شهید توکلی فولادشهر اصفهان بودند که از آن میان30 نفر از اعضاء داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل نظم یافتند. سپس جلسات مشاوره اطلاعاتی (6 جلسه90 دقیقهای) برای اعضاء گروه آزمایش برگزار شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و دادهها با آزمون کواریانس تحلیل گردید.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها: </span></span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقایسه یافتهها نشانگر تفاوتی معنادار در نمرههای کسبشده در پیشآزمون و پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در مولفه اضطراب کتابخانهای بود. به بیان دیگر، نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاوره اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی، در کاهش اضطراب کتابخانهای کاربران تأثیر بهسزایی دارد ( 05/0</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">). این تحقیق سعی در بیان اهمیت مشاوره اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی دارد. مشاوره اطلاعاتی بهعنوان یک کارکرد مفید در عصر اطلاعات میتواند شاخصی برای تشخیص پویایی کتابخانههای عمومی باشد و بهعنوان عاملی مؤثر در کاهش اضطراب کاربران منجر به بهرهمندی مناسب افراد جامعه از منابع و امکانات کتابخانههای عمومی گردد.</span></span></span></span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"><strong>اصالت/ارزش</strong>: </span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش از آن رو حائز اهمیت است که تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی را بر بهبود کارآیی کاربران کتابخانههای عمومی از جهات اضطراب و رفتارهای کتابخانهای به شیوهای نوین مورد بررسی قرار میدهد.</span></span></span></span><br>
<strong>P</strong><strong>urpose</strong>: The purpose of this study was to investigate the effects of educating grouping information counseling on the library anxiety and libraries behaviors users in public libraries.<br>
<strong>Methodology</strong>: The research method was experimental with comparing the results of pre-test and post test of two groups of experimental and control after educational courses about information counseling. The sample population of this research was the members of Foolad shahr Shahid Tavakoli library. 30 members were voluntary selected and put them in two groups. 6 sessions of 90 minutes were established for educating information counseling courses for experimental group. Self made questionnaire used for gathering data. Data were analyzed by using independent covariance with SPSS software.<br>
<strong>Findings</strong>: Results indicated that there were significant differences between two groups in terms of students’ scores regarding the pre and post test between five experimental and control group in Self efficacy users’ and interesting to study library anxiety, users come back again and Enjoyment of public library (p<0/005). In other words, information counseling courses had effects on library users such as Self efficacy users, interesting to study, library anxiety, users come back again and Enjoyment of public library.<br>
<strong>Originality/value: </strong>This research is important to explain that the effect of group counseling on improving the efficiency of information users in public libraries on the aspects of library anxiety and behavior is investigating by using a new style.<br>
اضطراب کتابخانهای, کتابخانه های عمومی, مشاوره اطلاعاتی, نهاد کتابخانه های عمومی کشور
Information counseling, library anxiety, Public libraries, Institution of Iran's Public Libraries
569
581
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-750&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
Bagheri
مرضیه
باقری
Marziyehbagheri10@yahoo.com
10031947532846007036
10031947532846007036
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Ahmad
Shabani
احمد
شعبانی
shabania@edu.ui.ac.ir
10031947532846007037
10031947532846007037
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Mohammad Reza
Abedi
محمدرضا
عابدی
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
10031947532846007038
10031947532846007038
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان