Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
19
4
online
1
fulltext
fa
بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P درکتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه ها
A Study on the Feasibility of Applying the 4P Model of Marketing in Khuzestan Public Libraries from the Viewpoints of the Library Managers and Librarians
مطالعات كيفي
Qualitative Studies
كمّي
quantitative
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">هدف: </span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به­کارگیری مدل بازاریابی </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">4P</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> در کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه­ها انجام شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> روش: </span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. در این پژوهش، برای گردآوری داده­ها از پرسشنامۀ محقّق­ساخته استفاده شد. جامعۀ پژوهش 287 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بودند که در مجموع، از 120 پرسشنامۀ دریافت شده، 93 پرسشنامه قابل استفاده تشخیص داده شد و در تجزیه و تحلیل داده­ها به­کار رفت. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید.</span></span></span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">یافته­ ها: </span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">یافته ­های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خوزستان با مفهوم بازاریابی در کتابخانه­ها در سطح «زیاد» است. درصد قابل توجهی (8/68 درصد) از مدیران و کتابداران این کتابخانه­ها با ضرورت وجود واحدی مجزّا با عنوان واحد بازاریابی در کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های عمومی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانه­های عمومی استان خوزستان، توجه به ارائۀ «محصول»، توجّه به «مکان»، توجّه به «فعالیت­های تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «بها» به ترتیب اولویت­های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکان­پذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">4P</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> در این کتابخانه­هاست.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">اصالت/ارزش: </span></span></strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">نتایج این پژوهش می­تواند برای نهاد کتابخانه­های عمومی کشور و نیز نهاد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان در راستای اقدام به فعالیت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">‎</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های بازاریابی و ارائۀ خدمات تخصصی انتفاعی مفید واقع شود.</span></span></span><br>
<strong>Purpose: </strong>This research aims to examine the viewpoints of managers and librarians of Khuzestan public libraries in relation to the application of the 4P model of marketing in these libraries.<br>
<strong>Methodology: </strong>This is a descriptive research and uses the measurement method. Data was gathered by means of a questionnaire devised for the purpose of this study. The questionnaire was then distributed to a group of target recipients comprising 287 public library managers and librarians in Khuzestan. 120 questionnaires were returned, amongst which 93 were correct and included in calculations. The collected data was then analyzed using SPSS 16.0. For the purpose of data analysis, descriptive statistics was used as well as the Friedman test.<br>
<strong>Findings: </strong>The Results of the study revealed that the managers and librarians have strong familiarity with marketing. However, the majority of respondents (%68.8) disagreed with the idea of establishing a separate unit devoted to marketing in public libraries. Paying attention to the product, place, promotion and price were the first fourth priorities, respectively, in Khuzestan public libraries. Overall, the implementation of the 4P model of marketing was proven to be feasible in Khuzestan public libraries.<br>
<strong>Originality/Value: </strong>The Results of this research can benefit the Iran public libraries foundation and also the Khuzestan public libraries foundation, particularly the managers and librarians employed in these libraries.<br>
مدل بازاریابی 4P, فعالیتهای تشویقی , کتابخانه های عمومی, استان خوزستان.
4P Model of Marketing, Product, Price, Place, Promotion, Managers, Librarians, Public Libraries, Khuzestan.
511
525
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-746&slc_lang=fa&sid=1
Peyman
Jalilpour
پیمان
جلیل پور
Peyman.Jalilpour@gmail.com
10031947532846007025
10031947532846007025
Yes
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
Abdolhossein
Farajpahlou
عبدالحسین
فرج پهلو
Farajpahlou@scu.ac.ir
10031947532846007026
10031947532846007026
No
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز