Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
20
1
online
1
fulltext
fa
بهبود کیفیت دوره های یادگیری الکترونیکی در مراکز و موسسات یادگیری الکترونیکی: عوامل و پیامدها
The Quality Improvement in E-learning Institutions: Causes and Consequences
مطالعات فرهنگي
Cultural Studies
كمّي
quantitative
<p align="right"></p>
<p align="right"><font style="background-color: rgb(250, 250, 250)"><font face="Times New Roman" size="3"> </font></font></p>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضرتوصیف و تبیین فرایند بهبود و تضمین کیفیت در مراکز یادگیری الکترونیکی است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش این پژوهش زمینهیابی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که روی 153 نفر از مدرسان، کارکنان تخصصی و متخصصان یادگیری الکترونیکی بهعنوان نمونه آماری اجرا شده است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته‏ ها: </span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان می‏دهد که متغیر فرایند یاددهی</span></span><span style="font-family:courier new;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> یادگیری بهطور مثبت معنادار بر کیفیت یادگیری مؤثر است؛ اما در این میان متغیرهای ویژگیهای کنشگران انسانی، و عوامل مدیریت به‏صورت مستقیم بر کیفیت یادگیری مؤثر نبودند اما پیامدها را به‏صورت مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار میدادند. از میان عوامل زمینهای بافتار عمومی به‏صورت مثبت و معناداری بر کیفیت یادگیری تأثیر داشت. در این میان رابطه معناداری در خصوص بافتار تخصصی و کیفیت یادگیری یافت نشد همچنین هیچ یک از راهبردهای خرد، میانی و کلان بر کیفیت یادگیری تأثیرگذار نبودند؛ اما شکلگیری راهبردها با عوامل محیطی مورد تأثیر قرار میگیرد و از سوی دیگر راهبردها بدون واسطه بر پیامدها تاثیرگذارند. از سویی دیگر کیفیت یادگیری به‏صورت مثبت، معنادار و قوی بر ایجاد پیامدها مؤثر است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> این پژوهش با به کارگیری مدل معادلات ساختاری به آزمون مدل جامع در مورد یادگیری الکترونیکی در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی میپردازد.</span></span><br>
<p align="right"></p>
<strong>Purpose</strong>: The goal of this study is to examine the process of quality improvement in e-learning institutions.<br>
<strong>Methodology</strong>: This study has been conducted through the Higher Education and Structural Equation Modeling (SEM). The questionnaire has been administered to collect data from 153 instructors, professionals and e-learning subject experts.<br>
<strong>Findings</strong>: Results showed that the teaching-learning process has a significantly positive effect on learning quality. However, the characteristics of human actors and management factors do not directly affect the learning quality, although they had significantly positive effect on the outcomes. Among the contextual factors, the general context had a positive significant impact on the learning quality. However, there was not a significant relationship between professional context and learning quality. In addition, none of the micro, mezzo and macro strategies affected the learning quality; but the development of strategies was affected by environmental factors which will directly affect the outcomes. On the other hand, learning quality has a significantly positive influence on the outcomes.<br>
<strong>Originality/value</strong>: In this study, a comprehensive Model of eLearning is tested in academic e-learning institutions by using SEM.<br>
تضمین کیفیت, بهبود کیفیت, یادگیری الکترونیکی, کیفیت یادگیری, معادلات ساختاری.
Quality Improvement, Quality Assurance, e-Learning, Learning Quality, Higher Education and Structural Equation Modeling.
173
197
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-923-1&slc_lang=fa&sid=1
Rouhollah
Mahdyoon
روح اله
مهدیون
alishabani@ut.ac.ir
10031947532846006992
10031947532846006992
No
Shahid Madani University, Azarbayjan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Ali
Shabani
علی
شعبانی
rmahdiuon@gmail.com
10031947532846006993
10031947532846006993
Yes
Univetsity of Tehran
دانشگاه تهران
Malihe
Sadeghi
ملیحه
صادقی
10031947532846006994
10031947532846006994
No
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی