Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
16
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای مقالات مجلات تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی دربارۀ ترویج کتابخوانی و کتابخانههای کودکان از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷
Content Analysis of Papers in Specialized Journals of Library and Information Science Regarding Promotion of Reading and Children’s Libraries during 1999-2008
پژوهشهاي نظری در كتابداري و اطلاعرساني
Theoretical Research on Library and Information Science
كمّي
quantitative
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای مقالات با موضوع «ترویج کتابخوانی» و «کتابخانههای کودکان» در مجلات تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی (منتشر شده در سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷)<br>
انجام شده است. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">روش:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام مجلات تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی است که شامل ۷ عنوان نشریه میباشد. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">بررسی تعداد کل مقالات منتشر شده توسط نشریات تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی نشان داد که ۱۴۲۹ عنوان مقاله در طی سالهای پژوهش در این نشریات منتشر شده که ۵۲ عنوان از مقالات (۶/۳ درصد) به موضوع ترویج کتابخوانی و ۲۷ عنوان از مقالات (۸/۱ درصد) به موضوع کتابخانههای کودکان پرداختهاند که از این بین ۷۵ مقاله (۹/۹۴ درصد) تألیف و ۴ مقاله (۱/۵ درصد) ترجمه است. از مجموع مقالات مرتبط با مقولههای کتابخوانی و کتابخانههای کودکان در نشریات تخصصی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، ۳۷ مقاله (۸/۴۶ درصد) پژوهشی، ۲۱ مقاله (۶/۲۶ درصد) تحلیلی، ۲ مقاله (۵/۲ درصد) مروری و ۱۹ مقاله (۱/۲۴ درصد) گردآوری میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">توجه به موضوع</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">کتابخوانی و کتابخانههای کودکان از مسائل مهم در رشته کتابداری و اطلاعرسانی است که فقدان آثار پژوهشی در موضوعاتی از این دست بیانگر توجه اندک به آن میباشد و پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت است.</span></span></span><br>
<strong>Purpose:</strong> This study has been performed for content analysis of papers related to promotion of reading and children’s libraries which were published in specialized journals of library and information science (LIS) during 1999-2008.<br>
<strong>Methodology:</strong> Content analysis was employed. The population under study included all LIS specialized journals which were seven.<br>
<strong>Findings:</strong> Investigation of total number of papers published in LIS specialized journals indicated that, among these 1429 papers, 52 of them (6.3%) related to development of reading and 27 of them (8.1%) have studied children’s libraries; among these 79 papers, 75 of them (9.94%) were original papers while 4 of them (1.5%) were translation. Also, among the papers related to book reading and children’s libraries which were published in LIS specialized journals, 37 ones (8.46%) were research papers, 21 ones (6.26%) were analytic papers, 2 of them (5.2%) were review papers, and 19 ones (1.24%) were compilation.<br>
<strong>Originality/Value:</strong> Paying attention to book reading and children’s libraries is among significant issues in LIS. Absence of research studies in such fields reveals little attention assigned to them. This justifies the present study.<br>
تحلیل محتوا, نشریات تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی, کتابخوانی, کتابخانههای کودکان.
Content analysis, LIS specialized journals, Book reading, Children’s libraries.
31
53
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Babalhavaeji
فهیمه
بابالحوائجی
babalhavaeji@yahoo.com
10031947532846007273
10031947532846007273
No
Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران
Mehrzad
Yazdianrad
مهرزاد
یزدیانراد
myr_1981_86@yahoo.com
10031947532846007274
10031947532846007274
Yes
Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات تهران