%0 Journal Article %A Shabani, Ahamad %A Abazari, Zahra %A Peykamian, Behnaz %A Mohammadi Ostani, Morteza %T Usage of UNESCO Cultural Diversity Declaration among Public Librarians of Isfahan Province in Iran %J Research on Information Science and Public Libraries %V 22 %N 4 %U http://publij.ir/article-1-1269-fa.html %R %D 2017 %K Cultural diversity, Librarians, Public libraries, UNESCO, Isfahan province, Iran, %X هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان کاربربست مؤلفه‌های اعلامیه جهانی سازمان یونسکو درباره تنوع فرهنگی در بین کتابداران کتابخانه­های عمومی استان اصفهان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کتابخانه­های عمومی تابع اداره کل کتابخانه­های عمومی استان اصفهان (544 نفر) بود. به­منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه­گیری کوکران استفاده و تعداد 110 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق­ساخته بر اساس مؤلفه­های اقتباسی از اعلامیه جهانی یونسکو درباره تنوع فرهنگی با طیف لیکرت بود که روایی آن توسط استادان متخصص مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه گردید که مؤید پایایی ابزار است. یافته­ ها: نتایج نشان داد میزان کاربرد مؤلفه­ های اعلامیه جهانی سازمان یونسکو درباره تنوع فرهنگی در بین کتابداران کتابخانه­های عمومی استان اصفهان کمتر از سطح متوسط است (88/2) و در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از نظر کتابداران، بیشترین کاربرد مربوط به مؤلفه «پاسداری از تنوع زبانی انسان‌ها و حمایت از بیان، خلق، تولید و انتشار.....» و کمترین، مربوط به «ترویج تنوع فرهنگی در فضای مجازی و....» بود. همچنین در خصوص میزان کاربرد مؤلفه­های تنوع فرهنگی در کتابخانه­ های عمومی استان اصفهان از نظر ویژگی­های جمعیت­شناختی جنسیت، سن، و سابقه خدمت تفاوت معناداری مشاهده نشد ولی از نظر متغیر سطح تحصیلات و شهرستان محل خدمت، تفاوت معنادار بود. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن این نکته است که از نظر کتابداران، کاربست مؤلفه‌های اعلامیه جهانی سازمانی یونسکو در کتابخانه‌های عمومی محل اشتغال آنها در حد مقبولی نیست و مؤلفه‌ای که بیش از بقیه رعایت می‌شود، پاسداری از و حرمت‌گذاری به تنوع زبانی افراد است. %> http://publij.ir/article-1-1269-fa.pdf %P 539-560 %& 539 %! %9 quantitative %L A-10-907-3 %+ University of Isfahan %G eng %@ 2645-5730 %[ 2017