TI - Evaluation of Persian References (Authored & Translated) for Children and Adolescents, Based on validity, Coverage and Quality of Books PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 21 VI - 2 IP - 2 4099 - http://publij.ir/article-1-1084-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1084-fa.pdf SO - publij.ir 2 AB  - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اعتبار، وسعت و کیفیت ­کتاب‌های مرجع فارسی کودکان و نوجوانان که از سال 1385 تا 1390 برای اولین بار در ایران به چاپ رسیده‎اند، صورت گرفت تا بدین وسیله میزان مطابقت‎شان با معیارهای کتاب‌های مرجع کودکان و نوجوانان مشخص شود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش به‎کار رفته در این پژوهش، تحلیل محتوا و از نوع کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 216 عنوان کتاب مرجع کودک و نوجوان است. ابزار گردآوری داده‌ها، سیاهه‎وارسی محقق‎ساختۀ مبتنی بر مرور متون و منابع است که روایی آن به تأیید صاحب‌نظران رسید. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، از تعداد 216 عنوان کتاب بررسی شده، 150 اثر دانش‌نامه، 33 اثر واژه‌نامه، 8 اثر سرگذشت‌نامه، 18 اثر منابع مرجع فوری، و 7 اثر منابع مرجع جغرافیایی بودند. بر اساس نتایج، معیارهای ارزیابی در تعداد زیادی از کتاب‌ها به صورت کاملاً مطلوبی رعایت نشده بود. کتاب‌های تألیفی­ـ­ترجمه‌ای بیشتر از سایر کتاب‌ها معیارهای مورد نظر را رعایت کرده‌ بودند و همچنین به جز سال 1390، در بقیۀ سال‌ها کیفیت منابع مورد بررسی سیر صعودی داشتند. این در حالی است که تعداد کتاب‌های تألیفی­ـ­ترجمه‌ای تنها 6 درصد از کل کتاب‌ها را در این 6 سال تشکیل می‌دادند. اصالت/ارزش: پژوهش حاضر ضمن تهیۀ سیاهۀ وارسی در زمینۀ ارزیابی کتاب­های مرجع کودکان و نوجوانان بر اساس پیشینه­های موجود و نیز نظر متخصصان، این امکان را فراهم آورده است تا استفاده‌کنندگان کتاب‌های مرجع در انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرند. همچنین به تولیدکنندگان کتاب‌های مرجع این امکان را می­دهد تا تصمیم‎گیری بهتری در زمینۀ تألیف کتاب‌های مرجع داشته باشند. CP - IRAN IN - دانشگاه قم LG - eng PB - publij.ir PG - 325 PT - quantitative YR - 2015