RT - Journal Article T1 - The Application of the Learning Organization Elements in Public Libraries of Iran Based on the Peter Senge Model (Case Study: Khuzestan Province) JF - publij.ir YR - 2016 JO - publij.ir VO - 21 IS - 4 UR - http://publij.ir/article-1-949-fa.html SP - 569 EP - 586 K1 - Public Libraries K1 - Khuzestan Province K1 - System Thinking K1 - Shared Vision K1 - Personal Mastery K1 - Team Learning K1 - Mental Models AB - هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه­ های سازمان یادگیرنده در کتابخانه­ های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانه­های استان است. روش: در این پژوهش که نوعی نگرش‎سنجی به شمار می‌رود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش‎های آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تک‎گروهی، آزمون t برای گروه‎های مستقل و آزمون F استفاده شده است. یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده در کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفه­های سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشم‎انداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنی­داری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده وجود نداشت. اصالت/ارزش: امروزه کتابخانه­های عمومی با ظهور فن‎آوری­های اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شده­اند. در چنین وضعیتی، کتابخانه­های عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفت­های پرشتاب فن‎آوری و رقابت فزاینده به‎طور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانه­های عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانه­های عمومی برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند. LA eng UL http://publij.ir/article-1-949-fa.html M3 ER -