%0 Journal Article %A Keykha, Batul %A Kiani, Hasan %A Ghaebi, Amir %T Information Literacy in Official Documents of Iran Public Libraries Foundation %J Research on Information Science and Public Libraries %V 24 %N 3 %U http://publij.ir/article-1-1941-fa.html %R %D 2018 %K Information Literacy, Public Libraries, Official Documents, IFLA Guidelines on Information Literacy, Iran Public Libraries Foundation.  , %X هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی جایگاه مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور و تطبیق نتایج حاصل، با سند سواد اطلاعاتی ایفلا است. روش: پژوهش بر پایۀ تحلیل‌های نظری نگاشته شده و از نظر رویکرد، در زمرۀ مطالعات کیفی جای دارد. جامعۀ پژوهش هشت فقره از اَسناد نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور و همچنین سند رهنمود توسعۀ سواد اطلاعاتی ایفلا است که با ابزار سیاهه‌وارسی و با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرم­افزار اِن‌وایوو (NVivo)، با تکیه ‌بر تکنیک گال (Gal) انجام‌ شده ‌است. یافته‌ها: در مجموع 44 مضمونِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی شناسایی شد که در پنج مقولۀ اصلی: آموزش، پژوهش، سواد‌ رسانه‌ای، کارآفرینی و یادگیری مادام­‌العمر دسته‌­بندی شدند. مضامین مرتبط با آموزش سواد اطلاعاتی بیشترین توجه را در اَسناد داشتند و سند برنامه پنج‌سالۀ راهبردی، حائز بیشترین مضامینِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی ایفلا بود. علی­رغم اهمیت سواد اطلاعاتی برای مخاطبان کتابخانه‌های عمومی، به نقش سازندۀ این مهارت­‌ها آن­گونه که باید، در اَسناد بالادستی و همچنین در برنامه‌های توانمندسازی جامعه مخاطب، توجه نشده ‌است. اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این واکاوی بستری برای توجه جدی و گنجانده شدن صریح­‌تر مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در اَسناد نهاد کتابخانه­‌های عمومی است تا از این رهگذر برنامه­‌های مستمر آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی برای جامعه مخاطب کتابخانه­‌های عمومی‌ کشور تدوین و اجرا شود. %> http://publij.ir/article-1-1941-fa.pdf %P 411-435 %& 411 %! %9 qualitative %L A-10-688-2 %+ %G eng %@ 2645-5730 %[ 2018