AU - Tghipanahi, Fatemeh AU - Nowkarizi, Mohsen AU - Dayyani, Mohammad Hossein TI - Exploring the Success Factors of Content Creation on Instagram: A Qualitative Approach PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 25 VI - 3 IP - 3 4099 - http://publij.ir/article-1-1998-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1998-fa.pdf SO - publij.ir 3 AB  - هدف: مؤلفه­‌های متعددی در موفقیت تولید محتوا در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در ارتباط با محتوای تولیدشده و کاربر مؤثر هستند. پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از روش کیفی عوامل موفقیت تولید محتوا و جلب‌نظر کاربران (شامل مشخصه‌های محتوا، تولیدکنندۀ موفق آن، و شاخص‌های اثربخشی) را در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام شناسایی کند. روش‌: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و رویکرد اکتشافی و با استفاده از نظرات کاربران، بررسی تجربه‌های موفق، نظرات متخصصان و تجربۀ زیستۀ تولیدکنندگان محتوا انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل تمام صفحات آموزشی اینستاگرام و نمونۀ پژوهش شامل 30 صفحۀ اینستاگرام است که به‌صورت هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی انتخاب شده­اند. ابزار پژوهش، مطالعۀ مضامین صفحات اینستاگرام بود که مضامین مزبور از آن استخراج و سپس دسته‌بندی شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش سه­‌سویه‌­سازی ارزیابی و تأیید شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد عوامل موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهی‌بخشی، اعتبار، ارزش افزوده، تخصصی، انگیزه‌بخشی، سرگرم‌کنندگی منحصربه فرد بودن، مرتبط بودن، واقع‌گرایی، روزآمدی، خلاقانه بودن، قابلیت اجرا و اشتراک، و شخصی‌سازی است. شاخص‌های اثربخشی محتوا شامل تعداد دنبال‌کننده، بازخورد‌های کاربران در پست‌ها، داستان‌ها (استوری‌ها) و نمایۀ شامل میزان متوسط پسند، نظر، ذخیره‌کردن پست، به‌اشتراک‌گذاری، میزان درگیرکردن کاربر، میزان بازدیدها، میزان ارسال مطلب به‌صورت پیام خصوصی هستند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخه‌برداری، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیۀ همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی‌ نیز از ویژگی‌های تولیدکنندۀ موفق محتواست. اصالت/ارزش: توجه به مجموع مؤلفه­‌ها، چه در ارتباط با تحلیل محتوا و چه در ارتباط با تعامل کاربر با اطلاعات، در کنار یکدیگر و به‌کارگیری راهکارهای ارائه‌شده می­‌تواند الگوی مناسبی برای موفقیت در تولید و اشتراک اطلاعات به دست دهد. در این پژوهش، روش جدیدی برای پژوهش دربارۀ محتوای آموزشی رسانۀ اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته شده است. CP - IRAN IN - FUM LG - eng PB - publij.ir PG - 431 PT - qualitative YR - 2019