TY - JOUR T1 - The Role of Islamic Mentoring in Developing the Research Competencies of Graduate Students in the Field of Knowledge and Information Science TT - بررسی نقش منتورینگ‌ (ارشادگری) اسلامی در توسعۀ شایستگی‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 25 IS - 4 UR - http://publij.ir/article-1-2081-fa.html Y1 - 2019 SP - 621 EP - 643 KW - Knowledge and Information Science (KIS) KW - Islamic mentoring KW - Research competency KW - Graduate students N2 - هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش­‌شناسی در پیمایش و ارزیابی کم‌وکیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏های لازم برای آن‌ها شایستگی پژوهشی است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع هم‌بستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه‌های تهران به‌روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگی‌های تحقیقاتی از زیرمقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسش‌نامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسش‌نامۀ منتورینگ اسلامی (خاقانی‌زاده، تقوی و عبادی، 2019) استفاده شد. ‏ یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون هم‌بستگی نشان می‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏های نه‏گانه منتورینگ اسلامی به‌جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‌‏دهد مقدار قابل‌توجهی از واریانس صلاحیت‌­یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه‌­های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‏شوند. اصالت/ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت عاملان حرفه‌­ای آیندۀ علم اطلاعات و دانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن را بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم بررسی کرده است. M3 ER -