RT - Journal Article T1 - A Bibliographic Approach to Fundamental Issues of Knowledge and Information Science (KIS) Education in Iran JF - publij.ir YR - 2018 JO - publij.ir VO - 24 IS - 1 UR - http://publij.ir/article-1-1483-fa.html SP - 51 EP - 80 K1 - Knowledge and Information Science K1 - Bibliographic approach K1 - Content analysis K1 - Iran. AB - هدف: آموزش علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این رو، مطالعۀ حاضر با هدف ارائه تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران انجام شده است. روش: این مطالعه با استفاده از روش‌های مرور سیستماتیک و تحلیل محتوا انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: مقالات تحلیل شده در هفده مقولۀ موضوعی تحت عناوین آسیب‌شناسی، الگویی برای آموزش، نظریه‌ای برای برنامه‌ریزی آموزش، برنامه‌های درسی، تاریخچۀ آموزش، نام‌گذاری رشته و مشاغل آن، دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تخصص‌گرایی، آینده‌پژوهی، نگرش به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی طبقه‌بندی شدند. اصالت/ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافته‌های این پژوهش بیان‌‌گر کم‌توجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. همچنین، تاکنون تصویری از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی دربارۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران ارائه نشده است. LA eng UL http://publij.ir/article-1-1483-fa.html M3 ER -