RT - Journal Article T1 - The Effect of Digital Age on Youth Reading Habits and practices JF - publij.ir YR - 2016 JO - publij.ir VO - 22 IS - 2 UR - http://publij.ir/article-1-1441-fa.html SP - 213 EP - 227 K1 - Reading habits K1 - Digital age K1 - Online reading K1 - Reading practices K1 - Reading types. AB - هدف: در عصر دیجیتال، ابزارهای وبی همچون ماشینی هستند که زمان را به‎سرعت در خود می‏بلعند. تمایل نسل جدید به استفاده از این ابزارها برای سرگرمی و کسب اطلاعات، عادت خواندن آن‏ها را از نظر انتخاب نوع مواد و روش­های خواندن متحول کرده است. به عبارت دیگر، کاربران امروزی هر چند اطلاعات را بیشتر به‎صورت برخط دریافت می‏کنند؛ اما به خوانندگان سطحی و اجمالی تبدیل شده‏اند که علاقۀ کمی به خواندن عمیق مطالب دارند. این امر نه‎تنها عادت خواندن بلکه چگونگی پردازش اطلاعات و مرور صفحه‏های وب را نیز در آن‎ها تغییر داده است. از این رو، این پژوهش در نظر دارد تا تأثیر استفاده از اینترنت بر عادت و روش­های خواندن کاربران را مورد بررسی قرار دهد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام و از پرسشنامه برای گردآوری داده‏ها استفاده شده است. جامعۀ پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی کلیۀ رشته‏های تحصیلی مؤسسۀ آموزش عالی توس مشهد (1000 دانشجو) تشکیل داد که از میان آنان 100 دانشجو که مایل به همکاری با پژوهشگر بودند بر اساس اصل دسترس‏پذیری به‎عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‏ ها: پژوهش حاضر نشان داد که شرکت‏کنندگان معتقدند اینترنت خواندن تعاملی، گسترده و سطحی را افزایش و خواندن متمرکز و عمیق را کاهش می‏دهد. همچنین، اینترنت خواندن اخبار و رویدادها، دانش عمومی، متون تخصصی و هرزه‏نگاری را افزایش می‏دهد و در خواندن متون مذهبی و ادبی کم تأثیر است. با وجود این، یافتۀ اخیر با از نظر آماری (آزمون مجدور کا) مورد تأیید قرار نگرفت. اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در نشان دادن آن اَبعادی از خواندن است که به‎واسطۀ محیط تعاملی وب تحت تأثیر قرار می‎گیرد. فعالان حوزۀ کتاب می‎توانند با نظرداشت این اَبعاد، طرح‎های بهتری برای کمتر شدن این معضلات ارائه دهند. LA eng UL http://publij.ir/article-1-1441-fa.html M3 ER -