TY - JOUR T1 - Social Status of the Knowledge and Information Science Discipline from librarians’ viewpoints in Ahvaz City of Iran TT - جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در نظر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های شهر اهواز JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 23 IS - 2 UR - http://publij.ir/article-1-1334-fa.html Y1 - 2017 SP - 219 EP - 236 KW - Social Status KW - Influencing Factors KW - KIS Profession KW - LIS profession KW - Ahvaz City. N2 - هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضع موجود جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی از نظر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های شهر اهواز است. روش­: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته­ بود. روایی (ساختار عاملی) پرسشنامه جایگاه اجتماعی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 به­دست آمد. جامعه پژوهش حاضر کتابداران شاغل در کتابخانه­‌های شهر اهواز بودند که 250 نفر را شامل گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته­‌ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون دوجمله­‌ای، آزمون­‌های من- ویتنی و کروسکال- والیس) استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‌­ها نشان داد که از نظرکتابداران شاغل در کتابخانه­‌های شهر اهواز جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به شش عامل خصوصیات فردی، تخصص‎‎گرایی رشته، اقتصاد شغلی، استانداردهای حرفه‎ای، مهارت‎آموزی و نیاز اجتماعی به رشته بستگی دارد و دو عامل تخصص‎گرایی رشته و نیاز اجتماعی به رشته از بقیه عوامل مؤثرتر هستند. دیگر نتایج پژوهش بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دیدگاه کتابداران از لحاظ میزان تحصیلات، سمت شغلی، نوع کتابخانه، و سابقه کار نسبت به عوامل تأثیرگذار بر جایگاه اجتماعی وجود دارد در حالی که از لحاظ حوزه کاری (مثل بخش فهرست‎نویسی، مرجع، امانت و ...) و نوع استخدام تفاوت معناداری به اثبات نرسید. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن اهمیت دو عامل «تخصص‌گرایی در رشته» و «نیاز اجتماعی به رشته» در افزایش یا کاهش جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و اینکه هر تقویت یا نقصانی در این دو عامل، احتمالاً باعث ارتقاء یا تنزل جایگاه اجتماعی این رشته خواهد شد. M3 ER -