TI - Identification of Entrepreneurial Organizational Culture Indicators and Construction and Validation of its Measurement Tool in Iran Public Libraries Foundation PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 24 VI - 2 IP - 2 4099 - http://publij.ir/article-1-1745-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1745-fa.pdf SO - publij.ir 2 AB  - هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفته است. روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری 385 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی مراکز استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی و کرمانشاه بود که از این تعداد طبق جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان 191 نفر به‎عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به شیوۀ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. روایی ابزار به‎شیوۀ تحلیل روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 89/0 به دست آمد که نشان‎دهندۀ پایایی مناسب ابزار بود. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، بارهای عاملی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی عبارت‌اند از: شور و شوق سازمانی (46/0)، همکاری و ارتباطات برون‎سازمانی (70/0)، آموزش مستمر و حمایت از توسعه (62/0)، انسجام و نگرش سیستمی (52/0)، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فرصت تغییر (72/0) و خدمات و بازاریابی کتابخانه (68/0) نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی و پایایی ابزار را تأیید کرد. اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در معرفی شاخص‎های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از دیدگاه کاربران و ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش آن در نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - publij.ir PG - 235 PT - quantitative YR - 2018