%0 Journal Article %A Matlabi, dariush %A Khanalilou, Rabeeh %T An Assessment of the Quality of Services in Public Libraries Based on the Users' Perspective: A Case Study of the Public Libraries in The West Azerbaijan Province %J Research on Information Science and Public Libraries %V 25 %N 4 %U http://publij.ir/article-1-1961-fa.html %R %D 2019 %K Public Library, Quality of Services, LibQual, West Azarbaijan, Public Libraries of Iran, %X هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی از دیدگاه کاربران آن‌هاست. روش: پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا پیمایشی است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است که با توجه به تنوع زبانی (ترک-کرد) و مذهبی (اهل تشیع، اهل تسنن و ارامنه) در شهرستان‌های این استان، از نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی نسبت به طبقه شهرستان‌ها استفاده و از این میان 450 عضو به‌روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، آخرین ویرایش پرسش‌نامۀ لایب‌کوآل بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون تی وابسته استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد از دیدگاه کاربران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی، کیفیت خدمات کتابخانه‌ها کمتر از حد انتظار است. مقایسه وضعیت واقعی و سطح موردانتظار از مؤلفه‌های مدل لایب‌کوآل نیز نشان داد مؤلفه تأثیرگذاری خدمات کم‌ترین اختلاف و مؤلفه کتابخانه به‌عنوان مکان بیشترین اختلاف را دارند. اصالت/ارزش: اختلاف زیاد بین وضعیت واقعی و سطح موردانتظار کاربران کتابخانه‌های عمومی برای مؤلفه کتابخانه به‌عنوان مکان نشان می‌دهد کتابخانه‌های عمومی، متناسب با تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی از نهادهای اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی به نهادهای اجتماعی، نتوانسته‌اند خدمات موردنیاز و انتظارات کاربران را در جامعۀ چندفرهنگی استان آذربایجان غربی برآورده سازند. ازاین‌رو، لازم است کتابخانه‌های عمومی متناسب با این تغییر رویکرد به بازنگری و تعریف فضا و خدمات خود بپردازند. %> http://publij.ir/article-1-1961-fa.pdf %P 579-596 %& 579 %! %9 quantitative %L A-10-116-2 %+ Islamic Azad University, Yadegar-e Emam %G eng %@ 2645-5730 %[ 2019