AU - Khoeyni, Soheyla AU - Nurozi, Alireza AU - Fahimnia, Fatemeh TI - Components of the Implementation of Bibliotherapy in Public Libraries: Viewpoints of LIS and Psychology professionals PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 23 VI - 1 IP - 1 4099 - http://publij.ir/article-1-1469-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1469-fa.pdf SO - publij.ir 1 AB  - هدف: پژوهش حاضر درصدد شناسایی مؤلفه‎های پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی است. روش: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. در ابتدا به منظور شناسایی مؤلفه‌های پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی کشور از مطالعه اکتشافی و مرور متون بهره گرفته شد و سپس با توجه به آن، پرسشنامه محقق‌ساخته‏ (مبتنی بر وب) طراحی شد و این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش که متشکل از 61 نفر از متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته روان‌شناسی بودند، توزیع شد و برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از نرم‎افزار اس.پی.اس.اس. استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که مخاطبان این طرح بر خلاف انتظار «افراد عادی و طبیعی» هستند و «نهادکتابخانه‌های عمومی کشور» مهمترین سازمان دخیل در این حوزه است. مهمترین امکان مورد نیاز «نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص» بود و مهمترین روش پیاده‏سازی، «کتاب‏درمانی خلاق» دانسته شد و مهمترین وظیفه نهاد کتابخانه‎های عمومی «تهیه کتاب‏های توصیه‎شده برای کتابخانه‏های عمومی» تلقی گردید. مهمترین وظیفه سایر سازمان‎های دخیل «تدوین و ارائه فهرست کتاب‏های پیشنهادی به نهادکتابخانه‏های عمومی کشور» و مهمترین وظیفه مشترک تمام سازمان‌های دخیل «ارزیابی و برطرف کردن موانع و کاستی‏ها در طول اجرای کتاب‏درمانی» عنوان شد. موارد مذکور مهمترین مؤلفه‎های پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی کشور شناسایی بودند که در انتها الگوی پیشنهادی بر اساس آنها ارائه شده است. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در ارائه مؤلفه‌های اصلی پیاده‌سازی و اجرای کتاب‌درمانی در کتابخانه‌های عمومی کشور است. تمرکز بر مؤلفه‌های فوق، بر اساس پیشنهاد این پژوهش، می‌تواند موفقیت این برنامه‌ها را تسهیل کند. CP - IRAN IN - Dept. of KIS, Jalal AL Ahmad High way, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran LG - eng PB - publij.ir PG - 89 PT - quantitative YR - 2017