TY - JOUR JF - publij.ir JO - Research on Information Science and Public Libraries VL - 20 IS - 1 PY - 2014 Y1 - 2014/3/01 TI - Digital Storytelling in Iranian Children's Websites: Identifying Requirements TT - قصه گویی دیجیتالی در وب سایت های کودکان و نوجوانان ایران: الزامات و راهکارها N2 - هدف: این پژوهش به بررسی الزامات و ویژگی‌های لازم برای قصه‌گویی دیجیتالی در وب‎سایت‌های کودکان و نوجوانان ایران می‌پردازد. روش: در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار سیاهۀ وارسی شامل 5 مؤلفه و 67 مورد از الزامات برگرفته از مطالعۀ ادبیات پژوهش و مشاهده استفاده شد. همچنین در این پژوهش، 21 وب‎سایت ایرانی کودکان و نوجوانان که دربرگیرندۀ بخش قصه‌گویی بودند، انتخاب شدند. یافته‎ها: وب‎سایت‌های کودکان و نوجوانان ایران، از نظر رعایت الزامات قصه‌گویی دیجیتالی، پایین‌تر از سطح متوسط قرار دارند. الزاماتی چون استفاده از یک بازی برای ساخت قصه، امکان هدایت شخصیت قصه‌ها، امکان انتخاب و افزودن اِفِکت‌های صوتی، امکان انتخاب و افزودن اِفِکت‌های تصویری، امکان رنگ‌آمیزی، و امکان انتخاب شخصیت‌ها، که حدود 26.86 درصد از الزامات را به خود اختصاص می‌دهند، در هیچکدام از وب‎سایت‌ها وجود نداشتند. استفاده از عکس و تصاویر گرافیکی، امکان جست‎وجوی قصه‌ها بر اساس اطلاعات کتابشناختی و امکان جست‎وجو از طریق انتخاب تصاویر، رتبه‎های اول تا سوم الزامات موجود در وب سایت‌های کودکان و نوجوانان ایران بودند. اصالت/ارزش: مفهوم قصه‌گویی دیجیتالی و آگاهی‎رسانی به دست‌اندرکاران کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‎های کودکان و نوجوانان دربارۀ شرایط پیاده‌سازی قصه‌گویی دیجیتالی در محیط اینترنت از موضوعات شایستۀ توجه است. این پژوهش ضمن فراهم‌ساختن آشنایی با این مفهوم، قصه‌گویی دیجیتالی را به عنوان ابزاری در جهت افزایش مطالعه و کتابخوانی مطرح می‌سازد. SP - 151 EP - 171 AU - Nakhoda, Maryam AU - Javadi, Arezoo AD - University of Tehran KW - digital storytelling KW - Internet KW - children KW - libraries UR - http://publij.ir/article-1-684-fa.html ER -