TY - JOUR T1 - Information Needs of Hearing-impaired Students in Exceptional Schools in Shiraz From Their Teachers’ Viewpoint TT - نیازهای اطلاعاتی دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 17 IS - 3 UR - http://publij.ir/article-1-125-fa.html Y1 - 2011 SP - 495 EP - 516 KW - Information needs KW - hearing-impaired students KW - Exceptional schools. N2 - هدف: این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه­های مدارس استثنائی شیراز در برآوردن این نیازها انجام شده است. روش: در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم­شنوا از طریق پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار اِس. پی. اِس. اِس انجام شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده­ ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی دانش ­آموزان ناشنوا و کم ­شنوای مدارس استثنائی شیراز شامل: اطلاعات عمومی، منابع اطلاعاتی کمک درسی، و تفریح و سرگرمی می­باشد و از نظر معلمان، مناسب­ترین شکل تأمین منابع اطلاعاتی، کتاب به همراه سی­دی یا دی­وی­دی همراه با زبان اشاره می­باشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتی موجود چندان تأثیری در رشد مهارت‌های اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا ندارد و دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا قادر به خرید و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود نیستند. 2/52 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه­های ارتباطی مناسب (تله­تکست، چت نوشتاری و ....) برای استفاده دانش­آموزان وجود ندارد، و میزان استفاده دانش­آموزان از کتابخانه مدرسه بسیار کم است و دانش­آموزان از وجود منابع اطلاعاتی در کتابخانه مدرسه خود آگاهی کافی ندارند وکیفیت کتابخانه­های مدرسه پایین است. اصالت/ارزش: یافته­های این پژوهش می­تواند به مسئولان امور در شناسائی نیازهای اطلاعاتی گروه ویژه­ای از افراد جامعه و تلاش برای رفع این نیازها، و همچنین به والدین و معلمان دانش­آموزان ناشنوا و کم­شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعی به رفع نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص از دانش­آموزان بپردازند. M3 ER -