TY - JOUR T1 - A Study on the Feasibility of Applying the 4P Model of Marketing in Khuzestan Public Libraries from the Viewpoints of the Library Managers and Librarians TT - بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P درکتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه ها JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 19 IS - 4 UR - http://publij.ir/article-1-1097-fa.html Y1 - 2014 SP - 511 EP - 525 KW - 4P Model of Marketing KW - Product KW - Price KW - Place KW - Promotion KW - Managers KW - Librarians KW - Public Libraries KW - Khuzestan. N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به­کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه­ها انجام شده است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. در این پژوهش، برای گردآوری داده­ها از پرسشنامۀ محقّق­ساخته استفاده شد. جامعۀ پژوهش 287 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بودند که در مجموع، از 120 پرسشنامۀ دریافت شده، 93 پرسشنامه قابل استفاده تشخیص داده شد و در تجزیه و تحلیل داده­ها به­کار رفت. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خوزستان با مفهوم بازاریابی در کتابخانه­ها در سطح «زیاد» است. درصد قابل توجهی (8/68 درصد) از مدیران و کتابداران این کتابخانه­ها با ضرورت وجود واحدی مجزّا با عنوان واحد بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانه­های عمومی استان خوزستان، توجه به ارائۀ «محصول»، توجّه به «مکان»، توجّه به «فعالیت­های تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجّه به «بها» به ترتیب اولویت­های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکان­پذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانه­هاست. اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش می­تواند برای نهاد کتابخانه­های عمومی کشور و نیز نهاد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان در راستای اقدام به فعالیت‎های بازاریابی و ارائۀ خدمات تخصصی انتفاعی مفید واقع شود. M3 ER -