%0 Journal Article %T A Comparison of the Content Attributes of Iranian Public Library Websites with Those of other Countries Based on the Attitudes of Public Librarians %J Research on Information Science and Public Libraries %V 19 %N 4 %U http://publij.ir/article-1-1094-fa.html %R %D 2014 %K Websites, Public Libraries, Librarian, Website Analysis., %X هدف: در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از نظر کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران ویژگی‌های محتوایی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران با برخی کشورهای جهان مقایسه شود. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. در این پژوهش 20 وب‌سایت از کتابخانه‌های عمومی کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و هند با 9 وب‌سایت مربوط به کتابخانه‌های عمومی ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها، سیاهۀ وارسی به منظور مقایسۀ وب‌سایت کتابخانه‌ها و پرسشنامه جهت نظرسنجی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران بوده است. یافته‌ها: پس از حذف مترادف‌ها و یکدست و هماهنگ‌سازی واژه‌ها در بررسی وب‌سنجی، جمعاً 35 ویژگی محتوایی از مطالعۀ وب‌سایت‌های خارجی و ایرانی به‌دست آمد. با استفاده از روش تحلیل محتوا و 85 درصد از پربسامدترین پاسخ‌های کتابداران، جمعاً تعداد 30 ویژگی جهت طراحی الگوی پیشنهادی انتخاب شدند. این ویژگی‌ها شامل جست‌وجوی پیشرفته، جست‌وجو در کتابخانه، کتابخانۀ دیجیتال، از کتابدار بپرس، امانت بین کتابخانه‌ای، شرایط عضویت، امکانات کتابخانه، پروژه‌ها و طرح‌ها، کتابخانه و واحدهای تابعه، گزارش‌ها، دربارۀ ما، معرفی بخش‌های کتابخانه، معرفی کتاب، اطلاعات تماس، مجموعۀ کتابخانه، سؤال‌ها و پیشنهادها، بخش بزرگسالان، حساب من، خدمات، کمک به کتابخانه، تازه‌های کتابخانه، راهنمای کتابخانه، خط مشی‌ها و آیین‌نامه‌ها، آمار، اخبار، دوره‌های آموزشی، پست الکترونیک، ساعات کار، ورود اعضا، و بخش کودک می‌باشد. از دیگریافته‌های این بررسی می‌توان به تفاوت بین ویژگی‌های محتوایی در وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی و نیز تفاوت بین نظرات کتابداران ایرانی اشاره کرد. اصالت/ارزش: این پژوهش ضمن بررسی و مقایسۀ ویژگی‌های محتوایی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های عمومی ایران با برخی کشورها، با تهیه سیاهۀ وارسی به ارائه یک طرح پیشنهادی برای طراحی وب‌سایت کتابخانه‌های عمومی در ایران پرداخته است. %> http://publij.ir/article-1-1094-fa.pdf %P 463-475 %& 463 %! %9 quantitative %L A-10-1-743 %+ %G eng %@ 2645-5730 %[ 2014