TY - JOUR JF - publij.ir JO - Research on Information Science and Public Libraries VL - 16 IS - 1 PY - 2010 Y1 - 2010/4/01 TI - A Survey on Level of Occupational Satisfaction among Managers of Iran Public Libraries Foundation in Centers of Provinces TT - بررسی میزان رضایت شغلی مدیران کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراکز استان ها N2 - هدف: تعیین میزان رضایت شغلی مدیران در کتابخانه­های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در مراکز استان­ها می‌باشد. روش: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق­ساخته و جامعۀ آماری، همۀ مدیران کتابخانه­های عمومی در مراکز استان­‎ها به تعداد 189 نفر است. یافته‌ها: بر اساس یافته­‎های پژوهش، میانگین رضایت شغلی مدیران کتابخانه­های عمومی 54/81 (حد مطلوب- 135) است. اما با توجه به اینکه متوسط میانگین رضایت شغلی در این پژوهش 81 می‎باشد، رضایت شغلی مدیران مورد مطالعه از حد متوسط اندکی بالاتر است. میانگین رضایت شغلی در ابعاد امکانات مادی و رفاهی شغل با میانگین 47/8 (متوسط میانگین- 12)، خودشکوفایی با میانگین 80/14 (متوسط میانگین- 18) و ماهیت شغلی با میانگین 94/20 (متوسط میانگین- 21) پایین‎تر از حد متوسط، و میانگین رضایت شغلی در ابعاد رفتار مدیران ارشد با میانگین 41/15 (متوسط میانگین-12)، روابط متقابل با میانگین 55/11 (متوسط میانگین=9) و ثبات شغلی با میانگین 44/9 (متوسط میانگین- 9) بالاتر از حد متوسط است. فرضیه 1 مبنی بر این که رضایت شغلی مدیران از بُعد امکانات مادی و رفاهی شغل به نحو معنی‎داری کمتر از ابعاد دیگر است، تأیید شد اما فرضیه 2 مبنی بر وجود تفاوت معنی‎دار بین میانگین رضایت شغلی کتابداران بر حسب رشتۀ تحصیلی مورد تأیید قرار نگرفت. اصالت/ارزش: این پژوهش برای آگاهی از رضایت شغلی مدیران در کتابخانه های عمومی است، همچنین مسائل اساسی را در رشته کتابداری و اطلاع رسانی مطرح می کند که نیاز به پژوهش های عمیق تر را می طلبد. SP - 127 EP - 141 AU - Ashrafi Rizi, Hassan AU - Kazempour, Zahra AD - Isfahan University of medical sciences KW - Occupational satisfaction KW - Managers KW - Public libraries KW - Iran Public Libraries Foundation. UR - http://publij.ir/article-1-82-fa.html ER -