TY - JOUR T1 - Information Credibility: from Inception to the Digital Era TT - باورپذیری اطلاعات: از آغاز تا عصر دیجیتال JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 19 IS - 1 UR - http://publij.ir/article-1-338-fa.html Y1 - 2013 SP - 87 EP - 109 KW - information credibility KW - World Wide Web KW - evaluation skills KW - information resources. N2 - هدف: مقالۀ حاضر کوششی است در شناساندن تاریخچه، تعریف، ابعاد، و زمینه‌‌های پژوهشی و کاربردی باورپذیری اطلاعات با تأکید بر محیط اطلاعاتی وب. روش: مقالۀ حاضر به روش کتابخانه‌ای و از طریق مرور ادبیات موجود در رشته‌‌های ارتباطات، جامعه‌شناسی، اطلاع‌رسانی و علوم رایانه انجام گرفته است. یافته‌ها: باورپذیری مفهومی چندبعدی و گسترده است که بر روی ابعاد اساسی آن توافقی وجود ندارد. باورپذیری بیشتر نوعی ارزیابی از سوی دریافت‌کننده است که هم باید قضاوت‌‌های عینی مانند کیفیت و دقت اطلاعات را در خود داشته باشد و هم قضاوت‌‌های ذهنی مانند تخصص و اعتمادپذیری منبع. پژوهش‌ها دربارۀ باورپذیری که بیشتر به دو شیوۀ کاربرد سیاهۀ وارسی و پیمایش انجام شده‌اند با چالش‌های فراوانی به ویژه در محیط وب روبه‌رو هستند. اصالت/ارزش: باورپذیری اطلاعات از جمله مهمترین نگرانی‌ها در محیط‌های جدید اطلاعاتی و رسانه‌ای بوده و نیازمند توجه جدی است. مقالۀ حاضر نخستین مقاله‌ای است که در زبان فارسی دربارۀ این مفهوم به نگارش درآمده است. M3 ER -