دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 )                   دوره 21 شماره 4 صفحات 569-586 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

koohi rostami M, Alizadeh A. The Application of the Learning Organization Elements in Public Libraries of Iran Based on the Peter Senge Model (Case Study: Khuzestan Province) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 21 (4) :569-586
URL: http://publij.ir/article-1-949-fa.html
کوهی رستمی منصور، علیزاده ابوذر. بررسی نگرش کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در خصوص کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده پیتر سنگه در کتابخانه‌های عمومی . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (4) :569-586

URL: http://publij.ir/article-1-949-fa.html


اداره کل کتابخانه خوزستان ، rostami.mk@googlemail.com
چکیده:   (1819 مشاهده)

هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه­ های سازمان یادگیرنده در کتابخانه­ های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانه­های استان است.

روش: در این پژوهش که نوعی نگرشسنجی به شمار می‌رود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تکگروهی، آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون F استفاده شده است.

یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده در کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفه­های سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشمانداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنی­داری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص  به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده وجود نداشت.

اصالت/ارزش: امروزه کتابخانه­های عمومی با ظهور فنآوری­های اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شده­اند. در چنین وضعیتی، کتابخانه­های عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفت­های پرشتاب فنآوری و رقابت فزاینده بهطور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانه­های عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانه­های عمومی  برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند. 

متن کامل [PDF 1045 kb]   (635 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb