دوره 16، شماره 3 - ( 8-1389 )                   دوره 16 شماره 3 صفحات 85-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanzadeh M, Ghauri Z. Viewpoints of LIS Society Concerning Change in Content, Teaching, and Title of the Discipline. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (3) :59-85
URL: http://publij.ir/article-1-94-fa.html
حسن‌زاده محمد، غیوری زینب. دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی در خصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (3) :59-85

URL: http://publij.ir/article-1-94-fa.html


دانشگاه تربیت‌مدرس ، hasanzadeh@modares.ac.ir
چکیده:   (11524 مشاهده)
هدف: این پژوهش به‌دنبال بررسی دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاع­رسانی در خصوص تغییر در سه حوزه­ عنوان، محتوا و آموزش این رشته بوده و درصدد بررسی این مسأله مبنایی است که تغییر در
حوزه­های مختلف کتابداری و اطلاع­رسانی از دیدگاه متخصصان و کارکنان و دانشجویان این رشته چه اَبعاد و گستره­ای را در بر می­گیرد و اولویت تغییرات از نظر آنها می‌بایست به چه صورت باشد و آیا توافقی بین جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی در خصوص این تغییرات وجود دارد یا خیر.

روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش و سؤالات، از پیمایش بهره گرفته شده است. در این پژوهش، نظرات 275 نفر از اعضای جامعه حرفه‌ای (هیأت علمی، دانشجو و کتابدار) گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. برای آزمودن پرسش‌های پژوهش از آزمون­های آماری فریدمن، کروسکال‌والیس و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون فریدمن نشان داد که اولویت تغییر در بین جامعه کتابداری و اطلاع­رسانی به ترتیب عبارت از تغییر در عنوان، محتوا و سپس آموزش است. همچنین آزمون کروسکال‌والیس و تحلیل واریانس نشان داد که سه گروه جامعه مخاطب نسبت به تغییر در حوزه محتوا و آموزش نظر یکسانی دارند ولی نسبت به عنوان رشته نظر یکسانی ندارند.
اصالت/ارزش: تاکنون بحث‌های مربوط به تغییر در حوزه‌های مختلف کتابداری و اطلاع‌رسانی به‌صورت نظرات شخصی و بحث‌هایی بوده است که در اظهارنظرهای افراد مورد توجه قرار گرفته و یا تنها نظرات بخشی از جامعه این رشته منعکس شده است. در این تحقیق با مراجعه به نظرات سه گروه از اعضای جامعه حرفه‌ای کتابداری و اطلاع‌رسانی، اولویت مورد نظر آنها برای تغییر در عنوان، محتوا و آموزش رشته مورد بررسی قرار گرفته است.
 
متن کامل [PDF 2292 kb]   (474 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/5/14 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb