[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
دوره 20 شماره 4 صفحات 709-729 برگشت به فهرست نسخه ها
مهمترین معیارهای یک فرمت مارک از دید صاحب نظران مارک در ایران
میترا پشوتنی زاده*
استادیار دانشگاه اصفهان ، pashootanizade@gamil.com
چکیده:   (1599 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش تعیین معیارها و ویژگی­های ضروری برای یک فرمت مارک با توجه به فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین و نیازهای دنیای امروزی و تأکید بر ویژگیهای خاص برای مارک ایران است.
روش: در این پژوهش با استفاده از بررسی متون، مطالعۀ آخرین ویرایش­های مارک 21 و یونی مارک و مدارک مربوط به آنها و نتایج حاصل از نظرات صاحبنظران ایرانی، سیاههای از 22 معیار تهیه و برای صاحبنظران متخصص مارک در ایران ارسال شد تا مهمترین این معیارها را شناسایی و معیارهای دیگری را به سیاهه بیافزایند.
یافتهها: سیاههای حاوی 22 معیار برای ارزشیابی مارک ایران تهیه شد و یافتهها نشان داد که بالاترین امتیازها مربوط به معیارهای «توجه به نیازها و پیشرفت­های روز دنیا» و «در نظر گرفتن قواعد فهرست­نویسی به صورت بین المللی» با میانگین 55/4 است.
اصالت/ارزش: تاکنون هیچگونه سیاهۀ کاملی که نشاندهندۀ معیارها و ویژگی­های ضروری برای مارک باشد تهیه نشده است. به علاوه سیاهۀ تهیه شده در این پژوهش دارای ویژگی­های خاص برای مارک ایران میباشد.
 
واژه‌های کلیدی: مارک ایران، یونی مارک، مارک 21، معیارهای مارک
متن کامل [PDF 482 kb]   (449 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سازماندهي اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashootanizadeh M. The most Important Criteria of MARC from the Iranian MARC Experts’ Point of View . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 20 (4) :709-729
URL: http://publij.ir/article-1-924-fa.html

پشوتنی زاده میترا. مهمترین معیارهای یک فرمت مارک از دید صاحب نظران مارک در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1393; 20 (4) :709-729

URL: http://publij.ir/article-1-924-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3657