دوره 16، شماره 2 - ( 5-1389 )                   دوره 16 شماره 2 صفحات 137-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pandpazir M, Cheshmeh-Sohrabi M. A Survey on Information Literacy of Higher Education Students in Kermanshah University of Medical Sciences Based upon Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills . Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (2) :115-137
URL: http://publij.ir/article-1-89-fa.html
پندپذیر معصومه، چشمه سهرابی مظفر. بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (2) :115-137

URL: http://publij.ir/article-1-89-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، Yeganeh_a1384@yahoo.com
چکیده:   (15841 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل می‌دهد.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکان‌یابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانسته‌های قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جست‌وجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتی‌شان با میانگین 09/3 در‌حد مطلوبی می‌باشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان می‌دهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندی‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارت‌ها هستند و آیا نیاز به کسب این توانایی‌ها را در خود احساس می‌کنند این مطالعه انجام شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل می‌دهد.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جست‌وجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکان‌یابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانسته‌های قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جست‌وجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتی‌شان با میانگین 09/3 در‌حد مطلوبی می‌باشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان می‌دهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندی‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارت‌ها هستند و آیا نیاز به کسب این توانایی‌ها را در خود احساس می‌کنند این مطالعه انجام شده است.
 
متن کامل [PDF 1244 kb]   (569 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات اجتماعي
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb