دانشگاه شهید بهشتی ، r_givi@sbu.ac.ir
چکیده: (16353 مشاهده)
هدف: هدف این نوشتار، بررسی نقش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بهعنوان عاملی اساسی برای خلاقیت و نوآوری در کتابخانه های عمومی کشور است.
روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و دادههای اولیه از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از پرسشنامه مکگیور (2003) استفاده شد و سنجش خلاقیت و نوآوری بهوسیله پرسشنامه استاندارد اسلان پاول (2006) صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، تمام کارکنان صف و ستاد نهاد کتابخانههای عمومی کشور (4700 نفر) است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد 150 پرسشنامه توزیع و در نهایت 116پرسشنامه جمعآوریگردید.
یافتهها: بررسی دادههای گردآوری شده (به کمک نرمافزار 5/8 LISREL و SPSS) با استفاده از آزمون علامت و تحلیل مسیر نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر خلاقیت و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون علامت نشان داد که از بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، بُعد ارزشمندی کار و تفریح و سرگرمی در وضعیت مطلوبی میباشند و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، تهاجم بیثمر، ریسکپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیشفعال، کلام و همچنین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نیز در وضعیت نامطلوبی میباشد.
اصالت/ارزش: یافتههای این پژوهش میتواند به مدیران نهاد کتابخانههای عمومی در شناسایی ضعفها و قوتهای ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی مؤثر در خلاقیت کمک کند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25