دوره 16، شماره 1 - ( 2-1389 )                   دوره 16 شماره 1 صفحات 22-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، r_givi@sbu.ac.ir
چکیده:   (16353 مشاهده)
هدف: هدف این نوشتار، بررسی نقش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه  به‌عنوان عاملی اساسی برای خلاقیت و نوآوری در کتابخانه های عمومی کشور است.
روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری داده­ها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و داده­های اولیه از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از پرسشنامه مک‌گیور (2003) استفاده شد و سنجش خلاقیت و نوآوری به‌وسیله پرسشنامه استاندارد اسلان پاول (2006) صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، تمام کارکنان صف و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (4700 نفر) است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد 150 پرسشنامه توزیع و در نهایت 116پرسشنامه جمع‌آوری­گردید.
یافته‌ها: بررسی داده‌های گردآوری ‌شده (به کمک نرم‌افزار 5/8 LISREL و SPSS) با استفاده از آزمون علامت و تحلیل مسیر نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر خلاقیت و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون علامت نشان داد که از بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، بُعد ارزشمندی کار و تفریح و سرگرمی در وضعیت مطلوبی می­باشند و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، تهاجم بی‌ثمر، ریسک‌پذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیش‌فعال، کلام و همچنین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه  نیز در وضعیت نامطلوبی می­باشد.
اصالت‌/ارزش: یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی در شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های ابعاد مختلف فرهنگ‌ سازمانی مؤثر در خلاقیت کمک کند.
 
متن کامل [PDF 352 kb]   (822 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.