دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 )                   دوره 15 شماره 4 صفحات 61-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی ، siruslee@gmail.com
چکیده:   (11046 مشاهده)
هدف این پژوهش سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و شناسایی مؤلفه‏هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. در این پژوهش از لیب‏کوآل تی ام (ویرایش نهایی) استفاده شده است. در این ابزار کیفیت خدمات با ارزیابی شکاف موجود بین سطح حداقل انتظارات با سطح دریافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دریافت مشخص می‏شود، و بررسی معناداری تفاوت بین سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان می‏دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه‏ای بوده است و از بین کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. ‏نتایج پژوهش نشان می‏دهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفه‏های «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیه‏ها در تک‏تک مؤلفه‏های لیب‏کوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به سایر مؤلفه‏ها از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.
 
متن کامل [PDF 210 kb]   (1631 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹