دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 )                   دوره 15 شماره 4 صفحات 80-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidifar S, Mousavizadeh Z. Evaluating the Quality Level of Services provided in Library of Faculty of Psychology and Education in Allame Tabataba’i University using LibQUAL Model. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 15 (4) :61-80
URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html
امیدی‌فر سیروس، موسوی‌زاده زهرا. سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایب‌کوال. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1388; 15 (4) :61-80

URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، siruslee@gmail.com
چکیده:   (14425 مشاهده)
هدف این پژوهش سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و شناسایی مؤلفه‏هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. در این پژوهش از لیب‏کوآل تی ام (ویرایش نهایی) استفاده شده است. در این ابزار کیفیت خدمات با ارزیابی شکاف موجود بین سطح حداقل انتظارات با سطح دریافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دریافت مشخص می‏شود، و بررسی معناداری تفاوت بین سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان می‏دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه‏ای بوده است و از بین کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. ‏نتایج پژوهش نشان می‏دهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفه‏های «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیه‏ها در تک‏تک مؤلفه‏های لیب‏کوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به سایر مؤلفه‏ها از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.
 
متن کامل [PDF 210 kb]   (3206 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb